Gå til innhold

Kjøpe Mac nå, eller vente til neste "generasjon"?

FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Tenker etterhvert nå som min bærbare begynner å bli moden for pensjonering å kjøpe en MacBook Pro, blir sikkert 13.3" versjonen.

Men lurer på og det er lenge til neste "generasjon" Mac eller om de får en maskinvare oppgradering snart?

Litt drygt å kjøpe nå også kommer det en oppgradert versjon om 2 måneder ;)

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MBP ble oppdatert i våres, og de blir ihvertfall ikke oppdatert før etter sandy bridge.

Så det er nesten et spørsmål du selv bare kan svare på. Trenger du ny data NÅ? Hvis du gjør det, er det bare å kjøpe. Du blir ikke skuffet. eller går det bra å vente. Hvis du kan vente, vil jeg nok si at det vil ta flere flere måneder før det kommer en ny modell, våren/sommeren.

Det du kan forvente deg er ny teknologi (sandy bridge), mest sannsynlig ikke discrete gpu på 13" pga plassmangel (cd romen). Og ingel gpu på 13". Samt intel + nividia discrete på 15 + 17".

Uansett, så vil det ikke være en revolusjon fra de mbpene som er ute nå.

TIl slutt vil jeg si, at t det er for mange folk som hele tiden skal vente, jeg mener, det vil alltid være ting der ute som er bedre. Man kan ikke ha alt. Dessverre.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Hvorfor Mac ?

Fordi mac er enklere, mer stabilt, bedre ytelse for penga, bedre design, bedre batteritid, holde rseg i verdi lengre og det ser ikke ut som du har satt sammen masinen a vlegobiter

Heh joa, er enig i meste parten av det der, men å si bedre ytelse for penga er vel å dra den litt langt.

jeg mener 2.4 dual core (som er avdanka teknologi) + halvræva 320m for 10 lapper når du får like bra for 6000. Så er vel ikke bedre ytelse for penga det jeg ville sagt først.

Og om mac er enklere avhenger jo litt av erfaring med OSX / Linux osv

Dog er jeg enig i resten

Lenke til kommentar

ikke bland ytelse med HW!

pga programmeringen av OSet klarer mac å utnytte hardwaren bedre da apple ikke trenger å tenke på alle tusner av deler som windows må støttte. ergo kan apple konsentrere seg om bestemte konfigruasjoner og da optimalisere OSet for akkurat de modellene. mens på pc så må de støtte alt og det krevs mer.

ergo en pc vil gå tregere med samme HW en en mac. så en mac kan ha svakere hardware en en pc men alikavell være like rask eller raskere. kommer ann på hvor stor forskjellene i HW er.

Lenke til kommentar

Jo men nå snakker du om OSet. OSX har mindre problemer enn W7 ja, men nå snakker vi om to forskjellige ting.

Du glemmer dog at folk arbeider da med programmer, som igjen krever masinkraft, noe som igjen ikke er allverdens i ytelse/penger i MBP'ene.

Poenget er bare at du fks med 10 000 lapper investert i en windows basert laptop vil du få bedre ytelse i programemer og multimedia enn det du vil med enn mbp.

Ja OSX føltes raskt, og vil ha mindre problemer enn en windows basert PC, men den mangler fortsatt kraft til bruk av programmer & multimedia og lignende.

Ja OSet føltes raskt, men du gjør da mer enn å vifte rundt med musa på desktopen.

Lenke til kommentar

Når jeg bytter ut bærbaren så blir det mac, så ikke ork å ta opp den OSX vs. Win7 ytelse pr krone og HW diskusjonen... Er faktisk andre ting som teller når jeg kjøper en bærbar en kun hvilken HW som sitter i den. Og der ligger mac foran på det meste i den prisklassen, les hva "Cosmo Kramer" skrev :yes: Har brukt Windows i ~13år nå, noen kompiser har kjøpt Mac i det siste også så jeg er "kjent" med den MacBookPro 13.3" med unibody og liker den veldig godt :)

TIl slutt vil jeg si, at t det er for mange folk som hele tiden skal vente, jeg mener, det vil alltid være ting der ute som er bedre. Man kan ikke ha alt. Dessverre.

Ser den, men om det ikke er noe "stort" rett rundt hjørnet så er det jo egentlig bare å kjøpe snart, orker ikke vente til våren nei ;)

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Hallo :)

Tenker etterhvert nå som min bærbare begynner å bli moden for pensjonering å kjøpe en MacBook Pro, blir sikkert 13.3" versjonen.

Men lurer på og det er lenge til neste "generasjon" Mac eller om de får en maskinvare oppgradering snart?

Litt drygt å kjøpe nå også kommer det en oppgradert versjon om 2 måneder ;)

Det er noen ting man er temmelig sikre på i Apple universet:

iPhone lanseres i sommer, iPod i August/September, og bærbare i Oktober/November. Det heteste ryktet er at de vil lansere en 11,6" Macbook, men ser ikke bort ifra en oppgradering av 13,3" MBP med i3 eller i5 CPU.

Lenke til kommentar

pga programmeringen av OSet klarer mac å utnytte hardwaren bedre da apple ikke trenger å tenke på alle tusner av deler som windows må støttte. ergo kan apple konsentrere seg om bestemte konfigruasjoner og da optimalisere OSet for akkurat de modellene. mens på pc så må de støtte alt og det krevs mer.

ergo en pc vil gå tregere med samme HW en en mac. så en mac kan ha svakere hardware en en pc men alikavell være like rask eller raskere. kommer ann på hvor stor forskjellene i HW er.

Hvilke konkrete programmer er det du mener yter vesentlig bedre med samme hardware på mac?

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke konkrete programmer er det du mener yter vesentlig bedre med samme hardware på mac?

AtW

La det for Guds skyld bli i en annen tråd. Det er nok av mennesker som kommer off-topic her fra før for å starte en OS X/Win/Linux-diskusjon. Trådstarteren har bestemt seg! Respekter det! Selv har jeg Mac og en Win7-PC. Cosmo Kramer har et godt poeng, la det ligge der, please.

Lenke til kommentar

AtW

La det for Guds skyld bli i en annen tråd. Det er nok av mennesker som kommer off-topic her fra før for å starte en OS X/Win/Linux-diskusjon. Trådstarteren har bestemt seg! Respekter det! Selv har jeg Mac og en Win7-PC. Cosmo Kramer har et godt poeng, la det ligge der, please.

Jeg har ikke som intensjon å starte noen vs-diksusjon, jeg ser dog en påstand jeg personlig ikke har sett noe spesielt dekning for, dog har jeg kun sett benchmarks på ganske få programmer. Jeg mener også det er relevant for trådstarter å vite om påstanden er riktig eller ikke.

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor Mac ?

Fordi mac er enklere, mer stabilt, bedre ytelse for penga, bedre design, bedre batteritid, holde rseg i verdi lengre og det ser ikke ut som du har satt sammen masinen a vlegobiter

Heh joa, er enig i meste parten av det der, men å si bedre ytelse for penga er vel å dra den litt langt.

jeg mener 2.4 dual core (som er avdanka teknologi) + halvræva 320m for 10 lapper når du får like bra for 6000. Så er vel ikke bedre ytelse for penga det jeg ville sagt først.

Og om mac er enklere avhenger jo litt av erfaring med OSX / Linux osv

Dog er jeg enig i resten

Beste med en mac er vel OSX :) Pluss at den ser lekker ut.

Linux er ikke et alternativ en gang. Linux er for folk som ikke har sett lyset og valgt BSD.

Tiden hvor man sitter på gutterommet å leker med linux er forbi :)

Jeg velger mac fordi den har OSX og fordi jeg kan gjøre alt på den. Hvis Mac ikke var et alternativ ville jeg valgt windows 7 eller en bsd distro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...