Gå til innhold

Nett til PC i andre enden av huset? (Canal Digital)

edds

Anbefalte innlegg

Heisann!

Håper dette er riktig sted for spørsmålene mine.

Har akkurat flyttet inn i en ny leilighet, og vi har bredbånd fra Canal Digital. Eneste uttaket er en såkalt "multimedikontakt" med tre hull; ett for kabel-TV, ett for internett og ett annet. Håper dere skjønner hva jeg mener. Denne er i alle fall plassert i stua, som ligger i én ende av leiligheten.

Mitt problem er at jeg vil sette opp min stasjonære PC på mitt rom som uheldigvis ligger i motsatt ende av leiligheten (omtrent 20m i luftlinje fra multimediekontakten og routeren vår i stua).

Jeg er avhengi av et stabilt nettverk på den stasjonære maskinen min, og hadde derfor planlagt å styre unna trådløst nett, men å dra en 20 meter lang UTP-kabel gjennom fellesarealet og ut i stua fra rommet mitt virker som fryktelig mye arbeid.

Spørsmålene mine lyder da som følger;

- Kan kombinasjonen av en kraftig router i stua og en bra trådløst-nett-mottaker-dings i PC'n min sikre stabilt nett? Hvor dyrt blir dette, i så fall?

- Er det i det hele tatt realistisk å trekke en UTP-kabel over en så lang strekning uten å betale for ekspertise? (tenker på at den må se bra ut, igjennom lister og ligge fint osv)

Som dere kanskje forstår ønsker jeg å komme billigst mulig ut av dette. Er utrolig takknemlig om noen kan hjelpe meg.

Mvh

edds

Endret av edds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta noen bilder da av veggene/dører ol.

Trekke cat-5 fra modemet er vel billigst, så router du fra rommet ditt.

Dvs om det er eget modem og seperat router som jeg har ifra CD.

Tok noen bilder på telefonen min, men får desverre ikke lastet de opp akkurat nå, skal prøve å få gjort det senere. Eget modem og separat router ja. :)

Hvis strømnettet i huset ikke er hauggammalt, og dere kun har ett sikringsskap: homeplug!

komplett har på tilbud

Dette så jo helt perfekt ut. Nesten for godt til å være sant. Fungerer det like bra som å trekke en cat-5 kabel som War foreslår?Vil det funke stabilt til Online-spill? Hvis ja, FANTASTISK! :love:

Edit: Hvordan kan jeg finne ut om strømnettet er hauggammalt? Vet at vi bare har ett sikringsskap, og vanlige stikkontakter i alle rom.

Endret av edds
Lenke til kommentar

Dette så jo helt perfekt ut. Nesten for godt til å være sant. Fungerer det like bra som å trekke en cat-5 kabel som War foreslår?Vil det funke stabilt til Online-spill? Hvis ja, FANTASTISK! :love:

Min erfaring er at det funker like bra som vanlig kabel. Det er langt mer stabilt enn WLAN, og du unngår den store tidsforsinkelsen på signalene (høy ping/latency) som er vanlig på luftbårne signaler. I tillegg støtter det (teoretisk) opptil 200 mbit, altså dobbelt så raskt som de fleste rutere og switcher takler. Jeg spiller MW2, CS 1.6, L4D2 etc. via dette, og det fungerer langt bedre enn WLAN noensinne gjorde.

Hvordan kan jeg finne ut om strømnettet er hauggammalt? Vet at vi bare har ett sikringsskap, og vanlige stikkontakter i alle rom.

Vel, på eldre elnett kan løsningen være mindre stabil, men jeg vet ikke hvor gamle nett vi isåfall snakker om. Så gamle/slitte interne strømnett ville nok vært relativt brannfarlige uansett, og jeg tviler på at det egentlig eksisterer i norske boliger.

Jeg har brukt dette selv i et år nå: der jeg bodde før, der jeg bor nå, hos mine foreldre og i deres feriebolig. Minst to av stedene er strømnettet fra 70-tallet, men jeg har ikke opplevd problemer whatsoever (foreløpig). I feriebolig har vi imidlertid to sikringsskap, så jeg vet ikke om homeplug fungerer i hele huset.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Srbz!

Befinner meg i en leilighet i 4. etasje i en gammel bygård omtrent midt i Oslo, men er ganske sikker på at det har vært renovasjoner etter 70-tallet. Men det at jeg bor i en blokk byr vel ikke på problemer?

Tenker å kjøpe meg en sånn boks på en fysisk butikk (datakjeden), og høre om jeg kan få bytte den hvis det ikke funker. Burde gå greit.

Takk igjen, ihvertfall! :D

Edit: Har lest litt rundt, og så noen snakket om at ytelsen falt drastisk hvis de to adapterne ikke var på samme "kurs". Dette sier meg fint lite, har du noe erfaring med sånt?

Endret av edds
Lenke til kommentar

Jeg regner med det betyr dersom vegguttakene de er kobliet til ikke deler samme sikring i sikringsskapet.

Imidlertid har jeg mine enheter plugget i strømuttakene i bokstavelig talt hver sin ende av leiligheten (vil tippe ca 30m avstand i luftlinje), og jeg har som sagt ingen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...