genser Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Har en liten sak gående med NetCom om dagen. Jeg har nemlig et abonnement med binding som jeg ikke har interesse av å beholde etter bindingens utløp. Jeg har sendt skriftlig oppsigelse per bindingstidens utløpsdato, men får negativt svar tilbake om at oppsigelsen må sendes tidligst en måned før oppsigelsesdato. Spørsmålet mitt er er om de faktisk har lov/rett/grunnlag for å avvise oppsigelsen min på basis av at det er lenge frem i tid? Endret 23. september 2010 av genser Lenke til kommentar
jic Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 er det ikke normalt med 1 mnd oppsigelse tid? Lenke til kommentar
McCabre Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 er det ikke normalt med 1 mnd oppsigelse tid? Jeg er ingen ekspert, men det høres rart ut at de ikke skal kunne ta imot en oppsigelse av avtalen før en måned før den utløper. Har du sjekka om avtaleteksten sier noe om dette ? Hvis den ikke sier noe om når oppsigelsen må skje virker dette ikke rimelig på meg. Lenke til kommentar
genser Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 jic: Oppsigelsestid er noe annet. Oppsigelsestid er kort sagt tiden det tar fra oppsigelse er meldt inn til en eventuell avtale er ferdig. Mobilabonnement har ikke oppsigelsestid. McCabre: Har lest gjennom vilkårene, og finner ingenting som spesifiserer hvor lenge på forhånd man kan si opp avtalen. Sitat av relevant del av avtaleteksten: Kunden kan når som helst og uansett årsak si opp Abonnementsavtalen' date=' med mindre annet fremgår av særlig avtale. Om ikke annet fremgår av oppsigelsen, opphører Abonnementsavtalen dagen etter at oppsigelsen er mottatt av NetCom. Oppsigelse av Abonnementsavtalen skal skje skriftlig.[/quote'] Lenke til kommentar
jic Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 jic: Oppsigelsestid er noe annet. Oppsigelsestid er kort sagt tiden det tar fra oppsigelse er meldt inn til en eventuell avtale er ferdig. Mobilabonnement har ikke oppsigelsestid. McCabre: Har lest gjennom vilkårene, og finner ingenting som spesifiserer hvor lenge på forhånd man kan si opp avtalen. Sitat av relevant del av avtaleteksten: Kunden kan når som helst og uansett årsak si opp Abonnementsavtalen' date=' med mindre annet fremgår av særlig avtale. Om ikke annet fremgår av oppsigelsen, opphører Abonnementsavtalen dagen etter at oppsigelsen er mottatt av NetCom. Oppsigelse av Abonnementsavtalen skal skje skriftlig.[/quote'] Han nevnte at han har bindingstid på abb og utfra egen erfaring så kan du ikke si opp abb før det er 1 mnd igjen av bindingstid hvis du sier opp før det så må du betale bruddgebyr. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Dette er egentlig litt merkelig. La inn fremtidig oppsigelse hos Telenor mange måneder før det gikk ut, uten at dette var noe problem. Med mindre det er vanskelig for dem å legge inn i systemet, så hadde jeg presisert at det er dårlig kundeservice. Men! Det bør vel ikke være store jobben å legge inn en dato i kalenderen for å sende enn oppsigelse på et senere tidspunkt // Gunnar Endret 27. september 2010 av .vision Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) EDIT: Misforsto. .vision snakker selvfølgelig om at KUNDEN skal lage seg en kalenderavtale. Yeh. Forøvrig er det slik at NetComs systemer ikke takler at man legger inn kansellering mer enn 30 dager frem i tid, ja. Endret 28. september 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Da har ikke NetCom et system som takler normale forretningsbehov da.. Det er urimelig å legge belastningen for dette over på kunden. Lenke til kommentar
genser Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 NetCom forklarte seg også med at det var datasystemet deres som var problemet. For min del spiller det liten rolle _hvorfor_ sier nei. Noen som har noe input på dette utover om det er dårlig eller bra kundeservice? Jeg er skeptisk til at de faktisk har lov til å avvise en skriftlig oppsigelse. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg synes du bør kontakte forbrukerombudet om dette her. Lenke til kommentar
MentalMoose Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Så vidt jeg vet er dette rimelig normal praksis. Hos noen operatører er ikke dette et problem, hos andre går det ikke. Ofte er det systemene som ikke er lagt opp for denne muligheten. Hvor vanskelig dette er å endre vil nok variere kraftig, men mange kjører på systemer der en slik endring, selv om den er teknisk mulig, vil være svært dyr. I tillegg så går det nok en del på at operatørene ikke vil gjøre det alt for lett å avslutte abonnementene sine. Er stort sett derfor man må sende oppsigelse skriftlig også. Om man kan legge inn en fremtidig oppsigelse langt frem i tid så vil man ha mulighet til å få det automatisk avsluttet på datoen bindingen går ut, noe operatørene sannsynligvis ikke ønsker da det betyr tapt inntjening i praksis. Stiller meg svært skeptisk på at dette på noen måte er lovstridig ganske enkelt pga at dette er høyst normalt hos svært mange tjenestetilbydere (av mange forskjellige former for tjeneste) og at jeg derfor antar at praksisen ville vært slått ned på for lenge siden om det var et problem, men det skal selvfølgelig presiseres at jeg på ingen måte har noen fagkompetanse på lovverket og har aldri sjekket opp i dette spesifikt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Så lenge de ikke har noen klausul som forbyr dette i sine avtalevilkår er det selvsagt urimelig å nekte en oppsigelse frem i tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå