Gå til innhold

arbeidsuke, naturfag og matte

Anbefalte innlegg

hei, jeg går i tiende og har arbeidsuke om ikke så lenge, altså arbeid i en uke uten lønn som en forsmak på arbeidslivet.

siden jeg vet med meg selv at jeg er veldig interessert i realfag som matte og naturfag, spesielt fysikk (einstein, newton osv), tenkte jeg på noen jobber som har med det å gjøre. da gjenstår det å finne en jobb som har med dette å gjøre, men jeg kan ikke komme på noen yrker som tar i bruk slik fysikk, unntatt forskere. har noen et par yrker på leppa?

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje med untak av matte og naturfag lærere så er det ikkje så mange som jobber kun med matte og fysikk, men det er mange yrker som i større eller mindre grad er basert rundt dette.

Så spørsmålet er kva det er med matte og fysikk som intereserer deg, er det matematikken i seg sjølv eller er det måten kunnskap om matte og fysikk blir brukt på?

Vil forøvrig anbefale deg til å bruke denne arbeidsveka på å sjekke eit yrke som du kanskje vil jobbe med i framtida, dette er ein ypperlig sjangse til å teste om eit bestemt yrke som du er usikker på om det er noke for deg.

Sjølv brukte eg denne anledninga til å bekrefte eit at eit bestemt yrke ikkje var noke for meg. Så eg vil anbefale deg å gjere det samme, yrker som du veit du vil jobbe med er veldig enkelt å utdanne seg til seinare. Men kva om du kanskje heller vil jobbe med noke litt anna?

Hadde eg vært deg så ville eg brukt denne arbeidsveka til å teste ut f.eks den teoretiske og praktiske bruken av matte og fysikk i arbeidslivet. Sjølv om du synest det er spennende med matte og fysikk så er det ikkje sikkert at du helst vil sitte på eit kontor å rekne på formler. Kanskje du heller vil ut å bygge noke med hendene?

Lenke til kommentar

Elektrikere må bruke fysikk og matte for å få en del oppgaver utført. Men det er ikke det helt store. I noen tilfeller kan det være relevant å beregne effekt, spenningsfall og slike ting, som er rimelig elementær fysikk. Dog ser man at teori og praksis stemmer ganske bra.

Men hvilke oppgaver du får vil variere i stor grad i forhold til din interesse, kunnskap og hva firmaet tør å la deg gjøre.

Utover dette så vet jeg ikke noe spesielt om andre yrker bortsett fra ingeniører som aktivt bruker fysikk både praktisk og teoretisk. Men det er helt klart flere yrkesgrupper enn bare elektro og ingeniører som bruker fysikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...