Gå til innhold

seagate sata disk sluttet å virke

hertugen

Anbefalte innlegg

Heisan,

jeg har fått ett problem med en av diskene mine, en Seagate Barracuda ST31000340NS, 1TB. Firmware SN04.

Datamaskinen hang seg opp, etter restart, så var ikke disken med lenger. Disken dukker heller ikke opp i bios lenger.

Er det noen som har ett tips om hvordan en skal sjekke hva som kan være galt, eventuelt om hvor man kan sende disken for recovery av data.

Jeg trenger dataene ettersom alle bildene er lagret der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis disken ikke spinner lenger så er den høyst sannsynlig bare å få byttet.

Hvis du ikke har tatt backup og ønsker å få tilbake data fra en disk med defekt motor så kan du bare gå i banken å søke lån med en gang. Ibas kan redde bildene dine men det koster minimum 5000kr, høyst sannsynlig rundt 10000kr.

Det er pussig at så mange må oppleve et diskkrasj før de skjønner at man må ta backup av ting man vil ta vare på. :roll:

Lenke til kommentar

tja, hadde jeg tatt backup ville jeg ikke brydd meg noe særlig, vidarkri ;) da hadde saken vært enkel, kjøpe ny disk og overfyttet data :)

Kan ikke si om den spinner eller ikke ettersom jeg plukket den fort ut av kabinettet. Det eneste jeg sjekket var om den fantes i bios, noe den ikke gjorde.

Jeg får tenke litt nøyere igjennom dette for å se om det er verdt 5k+.

Forstår forøvrig at jeg må handle meg en ny disk, hva er greit å kjøpe nå om dagene?

Og, ummm, en backup disk trenges tydeligvis også, så gjerne ett tips om en ekstern disk.

Lenke til kommentar

Hvis den spinner så kan det være mulig å få tak i data via f.eks en linux/unix maskin eller ved å kjøpe SpinRite 6.

Hvis den ikke spinner så er egentlig løpet kjørt og Ibas er eneste løsning.

Seagate lager gode disker så det er ikke noe i veien for å velge en ny disk fra dem, ang. backup så finnes det jo løsninger på nett hvis man ikke har alt for store mengder data som skal bevares. Hvis det er store datamengder så er nok en ekstra disk den rimeligste løsningen. En ting man kanskje bør vurdere er å oppbevare backupen et annet sted enn i det huset orginaldataene befinner seg.

Jeg har en 1,5TB disk med mine uerstattelige bilder liggende i en bankboks. Det er forøvrig den 3'dje kopien jeg har av dataene da jeg kjører speiling på alt også.

Lenke til kommentar

kan tenke meg ca 5-6000 raw bilder som ligger der pr idag.

Jeg skal prøve å sjekke om den spinner imorgen, hvis den ikke gjør det, må jeg nok finne meg i å sende den for recovery, sur måte å lære backup rutiner på. Kan legge til at hjemesidene mine ligger på samme disk, pluss alle login og passord. Var den siste disken som burde havarere.

Har benyttet Seagate siden 2004-05, og har aldri opplevd dette før, men en gang må vel være første gang, trodde vel egentlig at NS diskene var veldig drift sikre.

Når du snakker om speiling, tenker du da på raid? og i så fall, hvilket raid kort bør jeg kjøpe.

Siden jeg nå har erfart baksiden av backup rutiner, kunne du anbefale en ekstern disk som en backup løsning? Gjerne ett tips om hvilken ekstern disk jeg bør kjøpe.

Jeg regner med å kjøpe en intern disk for lagring + en ekstern disk for backup løsning.

Forøvrig, tusen takk for tipsene dine og hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Om den ikke dukker opp i bios vil nesten garantert ikke noe os kunne hente noe fra den heller.

Du trenger sjeldent noe raid-kort, da stort sett alle operativsystemer støtter software raid. Og det er stort sett veldig fort gjort.

Ang off-site backup så er det mulig å leie plass på webhoteller som tilbyr ubegrenset plass, det kan også settes opp slik at ingen får tilgang til dem. Slikt koster ned i 10$ i mnd.

Evt om du har tilgang til internet et annet sted er det mulig å sette opp en pc der som du kan ta backup til.

Av disker så begynner det å bli vanskelig da jeg har hatt feilende disker fra seagate, maxtor, og to stykk WD digital green som ble kjøpt samtidig. Har ikke hatt noen uventede problemer med samsung enn så lenge, og WD pleier å være veldig gode.

Hadde dog av erfaring ikke valgt seagate, i hvert fall ikke etter at de kjøpte opp maxtor.

Lenke til kommentar

hovedkortet mitt, ett P5E64 WS Evolution støtter vel raid, så det er vel en løsning som kan funke. Jeg trenger ikke noe state of the art.

Jeg har ikke noe erfaring når det gjelder raid systemer, eller software raid, dvs, jeg er grønn på det området.

webhotel backup kan så absolutt være en løsning. jeg har litt erfaring i hvordan beskytte, skjule ting, grunnet min tidligere erfaring med litt illegale forumer :ohmy:

Hva jeg kan tenke meg er ett system som gir meg mulighet til å overleve en disk failure.

Vil sette stor pris på tips som gjør ting safe.

Nå er det sengetid for meg, håper jeg kan ta opp saken imorgen.

Tusen takk for all den hjelp jeg har fått ikveld av Dere :thumbup:

Lenke til kommentar

Beste løsningen er å ha RAID 1 til å begynne med, deretter offsite backup, en ekstern disk eller maskin hos venner og / eller familie som bor ett stykke unna deg, og muligens om du vil total sikre deg, ett webhotell å lagre sakene på, det viktigste er å redusere oddsen ved å ha redundante systemer, slik at oddsen for at alle feiler samtidig blir svært lav.

Lenke til kommentar

Jeg plassert den havarerte disken som ekstern.

Jeg kan høre at den spinner rundt, vet ikke om det er positivt eller ikke når det kommer til recovery.

Datamaskinen min finner den dog ikke.

Jeg kommer til å kjøpe 2 disker, og sette opp ett raid-1, samt å investere i en ekstern disk for backup rutiner, og ett webhotel som en siste backup løsning.

Raid-1 skal kun benyttes for lagring av nye bilder.

Ett spørsmål jeg har er om sata kontrolleren på hovedkortet mitt er godt nok, jeg tenkte mest på om hovedkortet havarerte og jeg plutselig vil stå igjen med ett system som ikke kan brukes igjen.

Jeg tenkte på å kjøpe 2 stk Barracuda NS disker, er det noen av de som ikke er bra?

Nå skal jeg til Singapore innen en uke for å ta bilder, er det noen som har ett godt forslag for en ekstern disk, vil for eksempel en Seagate baracude NS disk være god nok? Jeg har som sagt kabinett for ekstern disk (SATA kabinett).

Jeg beklager at jeg plager Dere med nybegynner spørsmål, vil forøvrig takke Dere alle for en utmerket hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Intel ICH med RAID 1 er svært feiltolerant vil jeg si.

Om HKet havarerer kan du skaffe ett nytt med Intel brikkesett og Arrayet er oppe igjen og klar til bruk.

MEN! Siden det er kun hovedsaklig speiling, så kan du åpne en RAID 1 disk uten RAID også, så du står ganske fritt.

Men det jeg lukter av din disk er at Seagate har hatt en firmware feil, serienummeret også videre ligner på problemet som var med en av firmwarene deres.

Ta kontakt med Seagate, de har faktisk betalt og fikset recovery i de fleste tilfeller, dette grunnet at det er en simpel jobb da det er bare firmware som har bugget og låst disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...