Gå til innhold

Min første pc - andre som har bilder, info etc om sin?


Anbefalte innlegg

I 1991 fikk jeg min første pc. Jeg hadde akkurat begynt med EDB fag på ungdomsskolen, og fra å aldri ha slått på en pc til å få S i faget tok bare noen måneder. Belønningen ble derfor min første pc.

 

Det er 19 år siden nå, men det er latterlig å se hvor fort utviklingen har gått.

CPU: 386SX 20 Mhz

HDD: 52 MB

RAM: 2 MB

14" skjerm

MS DOS 5.0 og Windows 3.1

"Bare 10.000 kroner inkludert moms" og det på tilbud. I tillegg kostet 10 disketter på 1.4 MB stk rundt 200 kroner. CD ROM hadde vi ikke hørt om enda, og disketter var det store. Jeg vet ikke hvor mange tusen kroner jeg har brukt på disketter i den tiden.

 

Her er reklamen for pcen:

 

min_forste_pc_s1.jpg

 

min_forste_pc_s2.jpg

 

Så gjorde jeg følgende pc kjøp:

 

1994

Prosessor: 486

Klokke frekvens 50 MHz

Matte prosessor: DX-2

RAM 4

HDD 170

Skjerm kort: 64 bits SVGA

Skjerm kort ( RAM ) 1

Skjerm type: 14 tommer SVGA

Max antall farger på skjermen: 16,8 millioner ( 24 bits )

CD - ROM ( ja – nei ) Nei

CD - ROM ( hastighet ) -

Lydkort ( ja – nei ) Nei

Lydkort ( type ) -

Video kort ( støtte for MPEG ) -

 

Tileggs utstyr: Skanner, Zip Disk (ekstern)

 

1996

Prosessor: 586 ( Pentium )

Klokke frekvens 166 MHz

Matte prosessor: Ja

RAM 16 + 8

HDD 2500

Skjerm kort: 64 bits SVGA

Skjerm kort ( RAM ) 2

Skjerm type: 14 tommer SVGA

Max antall farger på skjermen: Milliarder ( 32 bits True Color )

CD - ROM ( ja - nei ) Ja

CD - ROM ( hastighet ) 6x

Lydkort ( ja - nei ) Ja

Lydkort ( type ) 16 bits

Video kort ( støtte for MPEG ) Ja

 

Tilleggs utstyr: Modem (28.8) + ( 33.6 )

Lexmark 2050 fargeprinter.

Intern zip-drive

 

Starte opp Winword 7.0: 486 = 26, 78 sekunder, mens på 586 = 4,59 sekunder.

Ellers tar det rundt 40 sekunder å starte maskinen fra begynnelsen av, mot 2 minutter og 33 sekunder på den gamle. Ellers har jeg testet den med Norton Utilities og 486 ble målt til å være 4,2 mens min nye er målt til 34,8. Altså 30 ganger raskere enn 486’en.

 

Slike store utslag ser man ikke på dagens pcer.

 

Fra 1997 til 2000 hadde jeg bedrifts pcer hjemme, både stasjonær og bærbar. Kjøpte derfor ikke noe nytt før i 2000.

 

2000

Prosessor: Pentium 3

Klokke frekvens 500 MHz

Matte prosessor: Ja

RAM 128

HDD 40 + 30 GB

Skjerm kort: Geforce 2

Skjerm kort ( RAM ) 64

Skjerm type: 17 tommer

Max antall farger på skjermen: Milliarder ( 32 bits True Color )

CD - ROM ( ja - nei ) Ja

CD - ROM ( hastighet ) 52x

Lydkort ( ja - nei ) Ja

Lydkort ( type ) 32 bits

Video kort ( støtte for MPEG )

 

Tilleggs utstyr: Modem ( 56.2 )

Kodak DC25 Digital Kamera

 

2002

Prosessor: Pentium 4 Northwood

Klokke frekvens 1.800 MHz

Matte prosessor: Ja

RAM 512

HDD 80 GB + 40 GB + 30 GB

Skjerm kort: Asus Geforce 4 Ti4200

Skjerm kort ( RAM ) 128 MB

Skjerm type: 17 tommer

Max antall farger på skjermen: Milliarder ( 32 bits True Color )

CD - ROM ( ja - nei ) Ja

CD - ROM ( hastighet ) 52x

CD – Brenner 12x

Lydkort ( ja - nei ) Ja

Lydkort ( type ) 32 bits, 4-1 kort

Video kort ( støtte for MPEG ) Ja

 

Tilleggs utstyr: ADSL (nettkort) + ISDN kort.

Hp Deskjet 845c fargeprinter

Hp Photosmart 318 digitalkamera ( 128 + 64 MB )

 

Er det andre som har spart på annonsen eller reklamen for sin første pc, eller husker spesifikasjonene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første maskin var en 486-SX (billigversjonen) som kjørte 25 MHz, men hadde en turboknapp som kjørte frekvensen helt opp til 33MHz(!!!). Kjørte DOS 6.2 og Windows 3.11, ble mye brukt til Civilization 1 og Monkey Island. Aner ikke hva skjermkort jeg hadde, men hadde definitivt en eller annen form for SoundBlaster lydkort som de fleste av mine venner var misunnelige på. Ikke helt sikker på når dette var, men kan ha vært rundt 1993-1994.

Lenke til kommentar

Din første PC er like gammel som meg :new_woot:

Hva var egentlig mulig å gjøre på de gamle maskinene, enn å skrive? Det virker som vanvittig lite minne..

Husker jeg hadde fått en gammel bærbar av onkelen min i 98-99, da har jeg brukt den til å spille noen "logiske" spill som jeg har kopiert fra skolen ved hjelp av diskett. For noen tider det var..

 

Har kjøpt min EGEN første PC i 2007, så jeg har ikke mye å skryte av. En stasjonær HP med Intel Dual Core 1.6GHz og 512MB RAM. Siden jeg lever på budsjett for tiden, så er den ikke blitt oppgradert noe spesielt.. klarer meg veldig godt med det jeg har.

Lenke til kommentar

Pcene var skrivemaskiner med skjerm, og så kunne man jo spille på dem da.

Spill som Cannon Fodder, Oil Imperium, Ports of Call, Footbal Manager, etc var "døds bra" spill den gangen.

Spillene var jo DOS basert, og ofte med 256 farger. :dribble:

 

Internett fikk jeg vel først i 1994-1995. Husker at Telenor skrøt av at de hadde 30.000 internett kunder den gangen.

28.2 kbit modem, og en .mp3 sang tok mange minutter å laste ned. Og telefon linja var opptatt når jeg var på nett, noe mamma ikke var veldig glad for.

 

Og tlf regningene var jo skyhøye, siden du brukte tellerskritt, og de var ikke så billig som i dag.

 

Så kom ISDN. Jeg var den første i vennekretsen som hadde internett, så pcen ble brukt flittig av venner. Det ble lastet ned mye rart for å si det slik :ph34r:

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart hvordan ting har utviklet seg med tiden.

Min families PC var en HP fra 2001. Windows ME, 40GB HDD, 265mb Ram og en AMD athlon prosessor på 1,4 GHz. Kan fortsatt huske at jeg satt å spilte Ole Brumm på den. Det var stas.

 

Per dags dato prøver jeg å få liv i den med å installere Linux. Fungerer enda med Windows ME, men skulle gjerne ha hatt den til en pc som kan brukes på nett, til skriving og kanskje spotify. Hadde vært litt tøft å installere windows fra 90-tallet på en pc i fra i dag, hvis det hadde støttes.

Endret av jonskja
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at den første datamaskinen vi hadde var en COMPAQ PRESARIO 425 eller lignende.

 

Har prøvd å finne lignende modeller, men dette ser ut til å være den eneste som ser slik ut:

COMPAQ.JPG

 

Produktbeskrivelse: (HP.com)

 

CPU: 25/33 Mhz

Ram: 4MB, oppgraderbart til 20MB.

HDD: 100/200MB

Diskettstasjon: En 3,5" 1.44 MB

Skjerm: 1024x784 - 512K DRAM

 

Preinstallert:

MS-DOS 6.0

MS-Windows 3.1

 

Husker jeg spilte DOOM 1 som 4-5 åring på denne maskinen. Det ble etterhvert "borte" av "ukjente" grunner....

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Første maskin med CD-rom som vi eide hadde følgende specs:

 

Intel Pentium II 233MHz (tror det var 233).

8GB harddisk.

Ukjent mengde ram.

 

Deretter gikk det til:

Intel Celeron 2.4Ghz

40GB harddisk

512MB ram

Oppgradert med dedikert skjermkort: nVidia FX5200

 

Min første egne pc:

AMD Athlon 64 3700+

nVidia 7600GT

1024MB ram

250GB HDD

 

Min andre pc:

AMD Athlon 64 X2 6000+

nVidia 8800GT

4GB 800Mhz ram

250GB HDD(behold harddisk fra forrige maskin)

 

Min tredje(nåværende pc):

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Sapphire Vapor-X HD5870 1Gb

4GB 1600Mhz ram

1TB harddisk

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Pcene var skrivemaskiner med skjerm, og så kunne man jo spille på dem da.

Spill som Cannon Fodder, Oil Imperium, Ports of Call, Footbal Manager, etc var "døds bra" spill den gangen.

Spillene var jo DOS basert, og ofte med 256 farger. :dribble:

 

Internett fikk jeg vel først i 1994-1995. Husker at Telenor skrøt av at de hadde 30.000 internett kunder den gangen.

28.2 kbit modem, og en .mp3 sang tok mange minutter å laste ned. Og telefon linja var opptatt når jeg var på nett, noe mamma ikke var veldig glad for.

 

Og tlf regningene var jo skyhøye, siden du brukte tellerskritt, og de var ikke så billig som i dag.

 

Så kom ISDN. Jeg var den første i vennekretsen som hadde internett, så pcen ble brukt flittig av venner. Det ble lastet ned mye rart for å si det slik :ph34r:

 

Å ikke prøv deg her, de gamle titlene er fortsatt knall gode... Programmer som DOSBox har latt meg gjenoppleve disse gamle dagene...

Har faktisk også en 3.11 virtualisert godsak på VMware, morsomt å herje med i allefall og mye gamle minner... Og du kan faktisk få den delvis på internett idag, men fungerer på nettverk med Windows 7 om du tweaker litt, eneste er at de fleste nettleserne til 3.11 krasjer straks du besøker Google, nettsidene har blitt litt for avanserte for gamle travere.

 

Første jeg var borti var en AST maskin med 66MHz CPU mener jeg det var eller var det 90MHz? Var i allefall en 15 tommers CRT med, og denne har jeg brukt i en god periode, faktisk var den med på i7 lasset også, men ble pensjonert for snart ett år siden grunnet at jeg måtte ha full gamma for å i det hele tatt se noe på den.

Spill som Doom 3 var uspillbart uten heftig oppgamming, da det var som å gå i totalt mørke.

 

Deretter hadde jeg en Pentium 200, eller rettere sagt en Cyrix prosessor som var klokket til 200MHz, med en 4Gb harddisk, brukte denne til OS, til og med når jeg skaffet meg Athlon XP i sin tid, var ypperlig å ha OS på i allefall til denne begynte å skrante.

Uansett, Athlon XP maskinen og K6-2 350 MHz maskinen min skal inn i tjeneste igjen, K6-2'n blir vell en mer retro orientert bygg vil jeg anta, har allerede laget Athlon XP maskinen om til en Win 98 gaming maskin for riktig gamle spill som aldri har likt Win XP eller Windows 2000.

 

Etter det har jeg hatt en Core 2 maskin, men her har det stortsett vært en masse forandringer på CPU siden, begynte med en Core 2 Duo E6750 og avsluttet livet med en E8600 etter å ha hatt en Q9450 og en QX9650, hvor sistnevnte ble solgt.

Den dag idag står maskinen i gangen min, og har server tjeneste, med Q9450 prosessoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...