Gå til innhold

Studielån for dummies

Beges

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen hjelpe med råd angående studielånet til en som er totalt fremmed for den økonomiske verden og dens termer?

Jeg bor for øyeblikket hjemme. Jeg skal studere i fem år, og i løpet av disse årene flytte ut for meg selv. Jeg håper å tjene litt penger før den tid gjennom en deltidsjobb ved siden av (la oss si at jeg vil tjene 3000-4000,- per måned, med uante utgifter).

Bør jeg ta opp fullt studielån, selv når jeg bor hjemme og ikke får noe omgjort til stipend? Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke noe særlig av summen. Er det da smart å sette pengene på sparekonto i mens?

Vil jeg tjene noe særlig på det?

Vil det gi meg økonomiske konsekvenser om jeg likevel vil forsøke å betale tilbake hele/nesten hele lånet umiddelbart etter endt utdanning?

Bør jeg beholde studielånet etter endt utdanning, i stedet for å ta opp andre lån/like store lån som jeg ville gjort uten studielånet?

Håper noen kan opplyse en stakkar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kan noen hjelpe med råd angående studielånet til en som er totalt fremmed for den økonomiske verden og dens termer?

Jeg bor for øyeblikket hjemme. Jeg skal studere i fem år, og i løpet av disse årene flytte ut for meg selv. Jeg håper å tjene litt penger før den tid gjennom en deltidsjobb ved siden av (la oss si at jeg vil tjene 3000-4000,- per måned, med uante utgifter).

Bør jeg ta opp fullt studielån, selv når jeg bor hjemme og ikke får noe omgjort til stipend? Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke noe særlig av summen. Er det da smart å sette pengene på sparekonto i mens?

Vil jeg tjene noe særlig på det?

Vil det gi meg økonomiske konsekvenser om jeg likevel vil forsøke å betale tilbake hele/nesten hele lånet umiddelbart etter endt utdanning?

Bør jeg beholde studielånet etter endt utdanning, i stedet for å ta opp andre lån/like store lån som jeg ville gjort uten studielånet?

Håper noen kan opplyse en stakkar.

Studielånet er veldig gunstig de årene du studere, det er bare å ta fullt studielån hvis man har mulighet.

På studielånet betaler du ikke noe så lenge du studerer, 0% rente.

Hvis du ikke skal bruke pengene med en gang kan man, som du sier, sette de på konto og få inn ekstra rentepenger uten noe ekstra arbeid.

Studielånet skal, etter hva jeg har hørt, også ha en ganske gunstig rente etter at studieperioden er over. Da kan det være en fordel og beholde dette hvis det hindrer deg å ta opp et nytt, kanskje dyrere lån.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan søke fullt stipend og lån hvis man imøtekommer visse kriterier. Se lånekassen sine hjemmesider for det.

Ved fullt stipend og lån får du inn 6400 kr i mnd tror jeg det er, samt et startsbeløp på 17 000 kr. Dette utgjør litt over 80 000 kr i året. Deler av dette beløpet kan bli omgjort til stipend ved at du består alle eksamener. Dette er måten du "betaler" for å få stipend og lån, ved å bestå eksamener og få studiepoeng. Fullt stipend og lån krever at du består eksamener til en sum av 60 studiepoeng for hvert hele skoleår. Skulle du mangle mer enn 60 studiepoeng, dvs. at du f.eks. stryker på samtlige eksamener ett skoleår + enda en eksamen vil du ikke kunne søke om pengestøtte fra lånekassen før du har tatt igjen det tapte. Med det sagt så er det en svært lav risiko for at dette faktisk skjer, og egentlig ikke en begymring. Men det er kjekt å vite.

Som andre har skrevet kan du spare eventuelle penger du ikke trenger og sette de på en sparekonto der du kan nyte godt av de o' så saftige rentene. Det å søke fullt stipend og lån er egentlig bare å gi deg selv en økonomisk trygghet når du uansett skal søke om pengestøtte. Det er 0% rente når du studerer som det også har blitt nevnt over. Renta etter endt studie er ikke sånn supergunstig, men hvis jeg ikke husker helt feil kan du vente med å starte tilbakebetaling i hele 5 år. Men dette er noe man gjerne vil betale tilbake så fort som mulig.

Søk for fullt stipend og lån du, ingen krise hvis du skulle få for mye penger :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
du får vel også en viss prosent i stipend viss du består også?

Bor du hjemme får du ikke stipend (tror jeg)

Stemmer, du får ingenting omgjort til stipend dersom du bor hjemme. Enkleste måte å finne ut hva man får/ikke får er å bruke Lånekassens kalkulator: http://app.lanekassen.no/stottekalk/

En litt viktig detalj er at det er gunstig å ta fullt lån når man bor hjemme, under forutsetning at du ikke bruker opp pengene! Hvis lånet ditt forsvinner til øl og byturer når du bor hjemme er det bare mer gjeld til du er ferdig. Hvis du bruker hjemmetiden til å spare lån og evt noe av de opptjente pengene gir det deg en ektra buffer når du flytter ut som er bra. Men du må som sagt ha disiplin nok til å spare. Du vet sikkert selv om du har det :)

Cobos

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...