Sadfez Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Hei, Kjøpte meg ny strømforsyning av merke Corsair TX 750W. Problemet er at maskinen ikke vil starte opp. Viftene går av og på med noen sekunders mellomrom, flere ganger. Jeg har byttet strømforsyningen fordi den virket defekt, men det samme skjer med den nye. Pc'n er nybygd og har følgene deler; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579242 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599037 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602812 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579053 Jeg har forsøkt med to andre strømforsyinger, deriblant en Corsair 400W av annen serie, og da går maskinen på og fungerer. Kan det hende at hovedkortet mitt rett og slett ikke vil samarbeide med denne strømforsyningen? Endret 23. september 2010 av Sadfez Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Har vært ute for akkurat det samme et par ganger, med helt andre komponenter. Visse kombinasjoner av HK og PSU vil ikke virke sammen. Jeg fant ut at det var HK som slo av PSU, men aner ikke hvorfor. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg har nøyaktig samme problemet. Har et Abit IX38 hovedkort og en ny 480W PSU. Anyone? Lenke til kommentar
Mantaturbo Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 vet ikke om det hjelper men Prøv og oppdatere til nyeste bios kansje det kan løse problemet Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg fikk det til. Hadde en resett CMOS-knapp. Trykket på den, og vips så virket det. Håper det også virker for Trådstarter. Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Takk for innspill. Jeg har forsøkt å både oppdatere og resette cmos, men til ingen nytte. Virker som HK og PSU overhode ikke går sammen. Jeg lurer dog på hvilken PSU jeg kan kjøpe som funker. Er nok flere som gjør det, men er så dumt å kjøpe fler som ikke gjør det. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hvis du leser noen reviews av hovedkortet ditt så står det ofte hvilke utstyr de har brukt når de har testet det, da også PSU. Det kan jo gi deg gode indikasjoner Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Ser at HW.no brukte Corsair TX850W. Jeg stiller meg litt skeptisk til TX serien, men kan jo hende det bare er 750W som er vrang? Andre utenlandske sider har brukt psu som er relativt ukjent i norske nettbutikker. Har tenkt litt på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347165 Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Virker veldig rart at HKet skal ha noe å si, da strømforsyning som sagt bare leverer strøm. Ingen styring mellom strømforsyningen og HKet. Kun vifta da som skal kobles like ved 24pinen. Vil nok tro at det er et defekt PSU du har fått eller så er det en dårlig kobling i en plugg, da helst 24pin ATX pluggen. Sjekk at du har koblet riktig plugg til EATX12V tilkoblingen, det er egen 8 pins for denne, ikke bruk PCIE 8 pins her. (mulig du kan klare å sette inn PCIE plugg der?) Lenke til kommentar
Keroflux Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg har opplevd det samme med den PSUen etter at jeg byttet CPU-kjøleren. Da jeg plugget i alle ledningene igjen og sklulle starte opp, startet viftene i 2 sek. for så å slå seg va igjen. Prøvde flere ganger uten resultat og fryktet at jeg hadde klart å ødelegge noe. Men problemet løste seg da jeg trakk ut kontakten til PSUen, satt den i igjen og holdt inne oppstartsknappen i 5sek. Da vriket alt normalt igjen. Det viser seg at problemet oppstår når maskinen ikke har vert koblet til strøm i en liten periode. Prøv å slå av og på strømforsyningen og hold inne oppstartsknappen i noen sekunder... Virket for meg Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Virker veldig rart at HKet skal ha noe å si, da strømforsyning som sagt bare leverer strøm. Ingen styring mellom strømforsyningen og HKet. Kun vifta da som skal kobles like ved 24pinen. Vil nok tro at det er et defekt PSU du har fått eller så er det en dårlig kobling i en plugg, da helst 24pin ATX pluggen. Sjekk at du har koblet riktig plugg til EATX12V tilkoblingen, det er egen 8 pins for denne, ikke bruk PCIE 8 pins her. (mulig du kan klare å sette inn PCIE plugg der?) Nei, ikke vet jeg. Den fungerer i hvertfall ikke på dette oppsettet. Jeg har koblet i rett, ikke PCIE 8. Og at PSU nr. 2 av samme merke skal være defekt er vel lite trolig? I tillegg så fungerer den på to andre pc'er i huset. Jeg har opplevd det samme med den PSUen etter at jeg byttet CPU-kjøleren. Da jeg plugget i alle ledningene igjen og sklulle starte opp, startet viftene i 2 sek. for så å slå seg va igjen. Prøvde flere ganger uten resultat og fryktet at jeg hadde klart å ødelegge noe. Men problemet løste seg da jeg trakk ut kontakten til PSUen, satt den i igjen og holdt inne oppstartsknappen i 5sek. Da vriket alt normalt igjen. Det viser seg at problemet oppstår når maskinen ikke har vert koblet til strøm i en liten periode. Prøv å slå av og på strømforsyningen og hold inne oppstartsknappen i noen sekunder... Virket for meg Høres jo ut som en idé. Er bare så rart at de andre strømforsyningene sviver igang systemet uten problemer, samtidig som den problematiske psu'en funker på to andre pc'er. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ingen styring mellom strømforsyningen og HKet. Det er nok feil. Det er HK som bestemmer om PSU skal være av eller på. (PS_ON, den grønne ledningen) Blant annet basert på et styresignal fra PSU til HK. (PWR_OK, den grå ledningen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå