rabbor Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg er en hobbyfotograf. Har en garasje på ca. 40 m2 som jeg vurderer å isolere for bruk som fotostudio. Garasjen er ikke grunnisolert. Klarer man å ha en temperatur på rundt 20 grader i rommet likevel? Nå er det betongdekke på gulvet, noe som er veldig kaldt å gå på. Hva bør jeg legge på det for at det ikke skal være så gulvkaldt (enkelte av de jeg tar bilder av har ikke sko på seg...) Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Nå er det betongdekke på gulvet, noe som er veldig kaldt å gå på. Hva bør jeg legge på det for at det ikke skal være så gulvkaldt (enkelte av de jeg tar bilder av har ikke sko på seg...) isolasjon, varmekabler (evt andre oppvarmingsting) og gulv. det samme i hele rommet.. jeg er ikke snekker e.l, men tipper det funker.. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Skal garasjen innredes som studio og studio alene, eller skal den fungere som bilgarasje i tillegg til studio? Varmekabel er ikke en dum idé, men spørs litt hvilke type gulv du evt. tenker på? Parkett og varmekabel er ikke alltid en god løsning og bør tenkes over før en setter i gang. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 tenker tregulv av ett eller annet slag.. men nå tenker jeg kun studio! ikke BMW! Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 jeg er elektriker så jeg kan vel kanskje bistå litt på betonggulv tror jeg det er lurest å legge elflex og parkettgulv, er litt arbeid med det men ikke værre enn at du klarer det om du er litt nevenyttig.. om du legger varmekabel så kommer du mest sansynlig til å få et rimelig stort varmetap nedover i betongen siden dette er en garasje og det ikke er lagt isopor under før de støpte... så plast på betongen, depron som er en isolerende matte du dekker med, elflex som gir gulvvarme, plast over det igjen, og så parketten.. 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 blir det varmt da? Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) jada, funker som varmekabler, søk det opp edit; gjorde det for deg, det er varmefolie MK5 du vil ha: http://www.elflex.no/index.php?option=com_content&view=article&id=76&Itemid=124 om du bestemmer deg for å gå for dette er det litt viktig at du sjekker parketten du bruker, hvor mye varme per kvadrat den tåler, om jeg ikke er helt på trynet tror jeg det var max 80w/m2 som er for vanlig parkettgulv, billigparkett tåler mindre, spesielle typer tåler mer osv.. Endret 23. september 2010 av r0zie Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 er du trådstarter forresten? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Klart greiest å følge rOzie sitt forslag, men forvent å betale ca 10K for varmen (+evt arbeid).Det koster en del mer enn varmekabel. For å bruke varmekabel kan du hel-lime depron på eksisterende betonggulv og feste varmekabel oppå der, for så å støpe over. (Ikke gunstig for parkett, men kan reguleres brukbart med gulvføler.) Annet alternativ kan være så enkelt som å bruke en 2000W varmevifte stående på ordinært gulv uten varme i. Å da varme opp rommet med denne. Da vil gulvet få en naturlig lunk av varmlufta. Ville brukt dampsperr på betong - 6mm depron og så lagt parkett. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 legge parkett uten varme og bruke varmluft ovn er nok sikkert det billigeste og letteste da, da slipper du å tenke på varmestyring og tilkobling.. om du legger elflexen selv så blir det mye billigere, om du skal få jobben gjort av noen andre så ville jeg lagt det ut på en anbudsside å sjekke hvilke priser du får.. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Det vil selvfølgelig være veldig individuelt hva en velger. Men hadde det vært opp til meg og dette studio skal brukes 10 timer i måneden, så får modellene fryse på beina. =) Lenke til kommentar
rabbor Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Takk for mange svar. Men hva HVIS garasjen hadde vært markisolert. Ville ting vært annerledes da, hadde gulvet vært mye varmere da? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Takk for mange svar. Men hva HVIS garasjen hadde vært markisolert. Ville ting vært annerledes da, hadde gulvet vært mye varmere da? Ikkje så særs mykje. Har ikke gulvvarme selv i stua på leiligheten. 5 år gammel og bikkjekaldt gulv. Flusseteppe ved salongen og beina på bordet funker. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) grunnen holder 4 grader mer eller mindre hele tiden da så har nå litt å si vil jeg påstå, vertfall om du har varmekabler, da varmer de bare opp betongen som ligger fram til isoporen, så reflekteres resten opp mot beina dine, om det ikke er isolert går vel halvparten rett i bakken til fint liten nytte.. men om dette er noe som skal brukes 10timer i mnd vil jeg egentlig fraråde gulvvarme, for det bør egentlig stå på mer eller mindre konstant og det virker egentlig ikke spesielt nødvendig om det skal brukes så lite.. edit; om du bruker elflex så er ikke dette så veldig nøye siden det varmer opp fortere enn støpte varmekabler gjør Endret 23. september 2010 av r0zie Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 er du trådstarter forresten? nei =) men ska gjøre det samme, med tiden.. Lenke til kommentar
rabbor Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 Jeg har nå funnet ut at i første omgang skal jeg gjøre dette på billigste og enkleste måte. Hva tror dere om jeg legger 5 cm isopor rett på betonggulvet, og over det igjen legger jeg enten noen plater eller så gulvteppe. Hva tror dere om det? Blir det å hjelpe noe - blir det varmere i gulvet da? Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 blir vel ikke varmere men du får mye mindre varmetap så om du hiver inn en vifteovn en time før du skal ta bilder kommer det til å bli varmt nok til å oppholde seg der Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Isopor under brennbart materiale? Er det lov då? Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 aner ikke, aldri hørt noe om det men godt mulig det ikke er lov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå