Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolere garasje

Anbefalte innlegg

Jeg er en hobbyfotograf. Har en garasje på ca. 40 m2 som jeg vurderer å isolere for bruk som fotostudio. Garasjen er ikke grunnisolert. Klarer man å ha en temperatur på rundt 20 grader i rommet likevel?

Nå er det betongdekke på gulvet, noe som er veldig kaldt å gå på. Hva bør jeg legge på det for at det ikke skal være så gulvkaldt (enkelte av de jeg tar bilder av har ikke sko på seg...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det betongdekke på gulvet, noe som er veldig kaldt å gå på. Hva bør jeg legge på det for at det ikke skal være så gulvkaldt (enkelte av de jeg tar bilder av har ikke sko på seg...)

isolasjon, varmekabler (evt andre oppvarmingsting) og gulv.

det samme i hele rommet..

jeg er ikke snekker e.l, men tipper det funker..

Lenke til kommentar

Skal garasjen innredes som studio og studio alene, eller skal den fungere som bilgarasje i tillegg til studio?

Varmekabel er ikke en dum idé, men spørs litt hvilke type gulv du evt. tenker på?

Parkett og varmekabel er ikke alltid en god løsning og bør tenkes over før en setter i gang.

Lenke til kommentar

jeg er elektriker så jeg kan vel kanskje bistå litt :p på betonggulv tror jeg det er lurest å legge elflex og parkettgulv, er litt arbeid med det men ikke værre enn at du klarer det om du er litt nevenyttig.. om du legger varmekabel så kommer du mest sansynlig til å få et rimelig stort varmetap nedover i betongen siden dette er en garasje og det ikke er lagt isopor under før de støpte... så plast på betongen, depron som er en isolerende matte du dekker med, elflex som gir gulvvarme, plast over det igjen, og så parketten..

• Liker 1
Lenke til kommentar

jada, funker som varmekabler, søk det opp :)

edit; gjorde det for deg, det er varmefolie MK5 du vil ha:

http://www.elflex.no/index.php?option=com_content&view=article&id=76&Itemid=124

om du bestemmer deg for å gå for dette er det litt viktig at du sjekker parketten du bruker, hvor mye varme per kvadrat den tåler, om jeg ikke er helt på trynet tror jeg det var max 80w/m2 som er for vanlig parkettgulv, billigparkett tåler mindre, spesielle typer tåler mer osv..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Klart greiest å følge rOzie sitt forslag, men forvent å betale ca 10K for varmen (+evt arbeid).Det koster en del mer enn varmekabel.

For å bruke varmekabel kan du hel-lime depron på eksisterende betonggulv og feste varmekabel oppå der, for så å støpe over. (Ikke gunstig for parkett, men kan reguleres brukbart med gulvføler.)

Annet alternativ kan være så enkelt som å bruke en 2000W varmevifte stående på ordinært gulv uten varme i. Å da varme opp rommet med denne. Da vil gulvet få en naturlig lunk av varmlufta.

Ville brukt dampsperr på betong - 6mm depron og så lagt parkett.

Lenke til kommentar

legge parkett uten varme og bruke varmluft ovn er nok sikkert det billigeste og letteste da, da slipper du å tenke på varmestyring og tilkobling..

om du legger elflexen selv så blir det mye billigere, om du skal få jobben gjort av noen andre så ville jeg lagt det ut på en anbudsside å sjekke hvilke priser du får..

Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

Men hva HVIS garasjen hadde vært markisolert.

Ville ting vært annerledes da, hadde gulvet vært mye varmere da?

Ikkje så særs mykje. Har ikke gulvvarme selv i stua på leiligheten. 5 år gammel og bikkjekaldt gulv. Flusseteppe ved salongen og beina på bordet funker. :p

Lenke til kommentar

grunnen holder 4 grader mer eller mindre hele tiden da så har nå litt å si vil jeg påstå, vertfall om du har varmekabler, da varmer de bare opp betongen som ligger fram til isoporen, så reflekteres resten opp mot beina dine, om det ikke er isolert går vel halvparten rett i bakken til fint liten nytte..

men om dette er noe som skal brukes 10timer i mnd vil jeg egentlig fraråde gulvvarme, for det bør egentlig stå på mer eller mindre konstant og det virker egentlig ikke spesielt nødvendig om det skal brukes så lite..

edit; om du bruker elflex så er ikke dette så veldig nøye siden det varmer opp fortere enn støpte varmekabler gjør

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet ut at i første omgang skal jeg gjøre dette på billigste og enkleste måte. Hva tror dere om jeg legger 5 cm isopor rett på betonggulvet, og over det igjen legger jeg enten noen plater eller så gulvteppe. Hva tror dere om det? Blir det å hjelpe noe - blir det varmere i gulvet da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...