Gå til innhold

Ny pc til rundt 18-20k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig tenker jeg vel også noe lignende.

Poenget er vel at AMD's nye serie 6xxx kommer snart, og nVidia må svare. Derfor er det ikke vits å bruke tusenvis av kroner på high-end kort når du kan få knall ytelse med 460GTX uten at det koster skjorta.

Eventuelt er kanskje et 480 GTX AMP! et kort for deg. Det yter knallbra og er et stillegående og kaldt 480 kort. Vil gi en bedre flyt med et single kort, men ikke være like kraftig som to 460 GTX i form av FPS. Om potensiell mikrohakking er noe en kan leve med da, når det er noen som sverger til enkle kort.

Det hjelper jo dog verken 5970's eller 460 SLI sitt tilfelle.

Hvis du vet du skal kjøpe nye kort om et år eller to, så kjøp heller noe litt billigere nå, og vent til noen gode kort fra de nye seriene kommer ut før du går all out :)

Lenke til kommentar

Her er en oppdatering til Maccan ;)

http://www.hardocp.com/article/2010/09/16/nv_gtx_460_1gb_sli_vs_ati_hd_5870_cfx_redux

Et lite utdrag:

The Bottom Line

This evaluation echoes what we have experienced lately, ATI CrossFireX Application Profile 10.8a improves performance by a great deal in BC2 and AvP. This causes the tables to flip and both HD 5850 and HD 5870 CFX now perform faster in both of these two games when compared to GeForce GTX 460 1GB SLI. However, you will notice that Metro 2033 performance remains the same, and there is no change. In fact, performance is very close in Metro 2033 between both video card setups.

Syns bare det blir litt missvisende med linker gjort på dårlige drivere fra ATI. Skal vær sagt at ATI har vært svært ustabile på driverfronten senere tid.

Ang microstuttering så er det (nesten) eliminert med 2 gpu'er når det gjelder både Nvidia og ATI.

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

jepp. tror jeg går for 460 hawk i SLi. OM jeg ikke gjør det, så blir det et

5970. litt usikker, men begge deler gjør meg nok veldig fornøyd.

spillene jeg skal bruke mest er BF:BC 2 / BC 2 Vietnam, kanskje CoD: Black Ops, Diablo III,

Medal of Honor. kommer sikkert til og kjøre noe annet etterhvert også, om det kommer noe

på spillfronten som frister. :)

forresten, det med SSD disk (for bruk til OS, programmer og spill).

er det dønn sikkert at dette er en stor fordel fremfor en vanlig HDD, ala Western Digitial Caviar Green 2TB?

er forskjellen ved lese/skrive hastigheten veldig merkbar? og det at SSD er meget stillegående er jo en fordel, men med tanke på at jeg faktisk skal ha en Western Digitial Caviar Green 2TB i tillegg for lagring av filmer, bilder, musikk osv er det vel ikke så nøye? sistnevnte kommer til og gi fra seg litt støy uansett, og den er ikke så veldig treg?

føler jeg trenger noen gode argumenter for å bruke 2,500 på en SSD som kun rommer 128gb. ;)

Lenke til kommentar

jepp. tror jeg går for 460 hawk i SLi. OM jeg ikke gjør det, så blir det et

5970. litt usikker, men begge deler gjør meg nok veldig fornøyd.

spillene jeg skal bruke mest er BF:BC 2 / BC 2 Vietnam, kanskje CoD: Black Ops, Diablo III,

Medal of Honor. kommer sikkert til og kjøre noe annet etterhvert også, om det kommer noe

på spillfronten som frister. :)

forresten, det med SSD disk (for bruk til OS, programmer og spill).

er det dønn sikkert at dette er en stor fordel fremfor en vanlig HDD, ala Western Digitial Caviar Green 2TB?

er forskjellen ved lese/skrive hastigheten veldig merkbar? og det at SSD er meget stillegående er jo en fordel, men med tanke på at jeg faktisk skal ha en Western Digitial Caviar Green 2TB i tillegg for lagring av filmer, bilder, musikk osv er det vel ikke så nøye? sistnevnte kommer til og gi fra seg litt støy uansett, og den er ikke så veldig treg?

føler jeg trenger noen gode argumenter for å bruke 2,500 på en SSD som kun rommer 128gb. ;)

Fra HDD og SSD er natt og dag. Oppstartstiden er det første du vil merke, neste du merker er at alt skjer med en gang. Det går mindre enn et sekund fra du åpner et program til det kjører med mindre det er noe som Photoshop, der du sannsynligvis merker det enda bedre mot vanlig HDD. En Caviar Green er forøvrig en lav-ytelse HDD og vil yte dårligere enn en 7200 RPM HDD. Som f. eks. Spinpint F3 eller Caviar Black.

Dette kan være litt interessant lesestoff om du vurderer SSD:

SSD anmeldelse

Verdt å merke er at selv om Crucials SSD har bedre max. lesehastighet, så har den hatt en del problemer med programvaren sin, og den takler visstnok ikke like mye stress som OCZ og Corsair sine SSDer. Hvis du ønsker en SSD du kan bruke i flere maskiner etterhvert som du oppgraderer er det nok her du bør se.

Uansett hva du velger vil du merke forskjell!

SLI/Crossfire konfigurasjoner har en ulempe i med at de kan få fps-"spikes" der bilderaten plutselig faller drastisk en kort periode (1-3s). I tillegg vil bilderater i 20-30fps området kan ofte oppfattes "hakkete", dette konseptet kalles "micro-lag".

GTX 460 HAWK fra MSI er ikke en veldig stille utgave av GTX 460, Gigabytes GTX 460 er mindre bråkete, men yter dårligere før du overklokker. Ingen av utgavene har et problem med støy riktignok, men er verdt å ta med seg.

Du sier at du skal oppgradere om rundt et år. Da er det nok bedre å kjøre en GTX 480 AMP!

Siden denne vil takle alt på maks i det tidsrommet du snakker om uansett, men merk deg at det kun er AMP!-utgaven med en massiv kjøler som er å anbefale da.

Lenke til kommentar

takk for velformulert og solid svar :)

Spinpoint F3 + f.eks C300 SSD er en bedre kombinasjon kanskje?

Jeg har egentlig ikke stærlig tro på at jeg kommer til og bruke 2TB

diskplass.. så mye tar jeg aldri "vare" på uansett. 500GB/1TB er nok mer idéelt.

det blir enten 460 SLi, 480 SLi, eller et HIS Radeon 5970.

har jo sett på div tester o.l, og har merka meg at prisforskjellen på disse oppsettene

ikke er særlig stor. alle oppsettene yter ganske så likt, litt avhengig av spill og slikt men som regel tror jeg det er et veldig close race mellom 460 SLi/480 SLi og 5970.

GTX 480 AMP! er et solid kort? :)

Lenke til kommentar

takk for velformulert og solid svar :)

Spinpoint F3 + f.eks C300 SSD er en bedre kombinasjon kanskje?

Jeg har egentlig ikke stærlig tro på at jeg kommer til og bruke 2TB

diskplass.. så mye tar jeg aldri "vare" på uansett. 500GB/1TB er nok mer idéelt.

det blir enten 460 SLi, 480 SLi, eller et HIS Radeon 5970.

har jo sett på div tester o.l, og har merka meg at prisforskjellen på disse oppsettene

ikke er særlig stor. alle oppsettene yter ganske så likt, litt avhengig av spill og slikt men som regel tror jeg det er et veldig close race mellom 460 SLi/480 SLi og 5970.

GTX 480 AMP! er et solid kort? :)

Anbefaler personlig OCZs Vertex/Agility 2 eller Corsairs Force modeller. Testene på disse antyder bedre levetid enn Crucials C300, og de virker som et billigere valg også

Hvis du vurderer GTX 460 SLI bør du kjøpe gigabytes modell eller MSI HAWK-utgaven. Gigabytes utgaver er de stilleste på markedet, mens MSI HAWK er de mest overklokkede.

HD 5970 er ikke en god deal, veldig mange som klager på driverproblemer med disse og yter kun bedre enn GTX 460 SLI hvis overklokket.

GTX 480 AMP vil være en løsning som vil være enklest å bruke, da dette ikke involverer Crossfire eller SLI. Du får også fordelen at du ikke må vente på drivere for å få god ytelse.

Lenke til kommentar

takker for tips!

1,2gb er nok minne nå til dags altså? på et skjermkort mener jeg.

hadde 1gb (SLi) tilsammen på mitt gamle oppsett (3 år siden).

men har vært på laptop de siste 3 årene frem til dags dato, så har falt litt ut,

har ikke fulgt så godt med på utviklingen ;)

Lenke til kommentar

1,2GB vram er mer enn nok. 1GB er nok til dagens spill i 1920x1080p

480 AMP! er et knallvalg. En veldig jevn og god spillopplevelse med et kraftig kort som leverer. Vanskelig å få til Sli der da. Kommer ann på hvilket HK du velger, men det tar opp 3 PCI-E slots. Noe aftermarket kjøleren forøvrig er verdt

Lenke til kommentar

jepp, takk for heads up. skal sørge for å ha nok av watt på strømforsyningen ;)

forresten, en Caviar Green 2TB er oppgitt med 7200 rpm, er den ikke?

i prinsippet ligger vel denne ta på lik linje med Spinpoint F3 bl.a?

SATA-2 og SATA-3 er vel hovedsakling forskjellen mellom Caviar Black, og Caviar Green?

og om vi snakker hovedkort, hvilket er egentlig mest bank for the buck?

sitter og ser litt på forskjellige alternativer nå, er ganske mange.. :)

Snuser litt på ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Endret av Vinkork
Lenke til kommentar

Caviar Green er vel 5400 eller 5900 så vidt jeg vet.

Caviar Black kommer nå som Sata III, men som ordinær harddisk så har den ikke sjangs på å utnytte hastighetene gitt ved Sata III.

Samsung Spinpoint F3 er fortsatt den raskeste disken her fordi den består av to store plater.

Caviar Green 1,5 TB er en veldig stillegående disk, så hvis du har en SSD til det viktigste så er dette et fint alternativ som en lagringsdisk.

Om du også skal ha mye spill og annet slikt på den andre disken er vel kanskje Caviar Black/Samsung et bedre alternativ.

X58 HK så stiller Asus Sabertooth og P6X58D-E svært sterkt. Disse HK gir det meste en trenger utenom 3-4 Way SLi/CFX osv, og du vil garantert bli svært fornøyd med begge kortene.

Lenke til kommentar

takker for info. Caviar Green 2TB var oppført med 7200rpm skjønner du, så bare lurte litt.

blir nok en Spinpoint F3 1TB på meg. :)

forresten, Sapphire Radeon HD 5850 2GB GDDR5 kan dette kjøres i crossfire?

hvis ja, brukbar duo?

tror jeg går for 480 i SLi, men tenkte jeg bare skulle spørre :)

Lenke til kommentar

Ja, men vær obs på litt støy for å si det sånn. Vil egentlig ikke anbefale noen andre 480 kort enn AMP kortet, men da trenger du et stort HK for SLi. Du får ikke plass på Sabertooth/P6X58D-E så vidt jeg vet med AMP! kortet.

Ville garantert ikke brukte 7 store på 480 i SLi nå, med den neste AMD serien rett rundt hjørnet og kanskje et motsvar fra nVidia

Lenke til kommentar

480 SLI krever praktisk talt vannkjøling for å være levelig, vi snakker her om en varmeutvikling på 6-700 W under spill. Det høres mye ut, og det er det også. Viftene på GTX 480 er bråkete, og i SLI er du nesten nødt til å kjøre dem på 100%. I tillegg vil du får en saftig strømregning.

Noe mer enn et stk GTX 480 er overkill med mindre du tenker å kjøre 5320x1600 eller en annen syk oppløsning med flere skjermer i 3D. GTX 470 er overkill i de fleste tilfeller.

Merk deg at Alcoholiday kjører vannkjøling på sitt oppsett, og dermed kan han overklokke og samtidig ha et relativt stille oppsett enn sammenlignet med luftkjøling.

Nvidia har også lite å stille opp mot AMD hvis ryktene om ytelsen i de nye kortene er sanne, men det har lite å si, for det eneste spillet som krever mer enn en GPU på markedet i dag er Metro 2033, og det trenger mildt sagt en patch.

Lenke til kommentar

Med vannkjøling og SLI koster det fort mer enn det smaker. Bestiller bare ett 480 kort i første omgang dersom jeg skulle finne på å bytte.

Det kommer vel an på hva målet ditt er. Hvis du er ute etter lav støy og god kjøling uansett er vel vannkjøling det beste som finnes. En 360 mm RAD + 3x 120 mm vifter på lav hastighet blir vel ganske stille og kjølig kontra 6x 120 mm på høy hastighet + GPU- og CPU-kjøler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...