Gå til innhold

Ny pc til rundt 18-20k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller prioritert flere skjermer og en SSD, og kjøpt (som sagt) billigere mus og mindre RAM. Selv ville jeg til og med gått ned på skjermkortet for å få SSD (å kjøre OS på en Calviar Green når boksen koster nesten 20.000 gir ingen mening) og flere skjermer. Et 5970 drar alt av spill på maks i full hd, som vel også, stort sett, et 5870 gjør. Flere skjermer er herlig å jobbe med, og i spill kan det gjerne være en større "boost" til opplevelsen enn å (eventuelt) kunne skru opp fra high til very high i enkelte spill. Skjermen(e) kommer du til å beholde lenger enn resten av maskinvaren, og den dropper også saktere i pris.

Kort sagt, etter min mening: mindre RAM, billigere mus, med SSD og flere skjermer om du vil bruke såpass mye på en PC. Kos deg med monsteret.

Lenke til kommentar

Okayokay, la oss etablere noen ting her.

Du trenger - PC, skjerm, mus, tastatur. Du trenger vel kanskje OS også da?

Hva er hovedbruken til PCen? Skal du bare bruke den til å game, eller skal den brukes til video redigering, osv? Viktig for oss å vite for å kunne bygge et oppsett som yter best mulig.

Du sier du kan bruke rundt 18-20k. Hvor LYST har du til å spare penger vs. i hvor stor grad må du ha det beste?

EDIT: Er du interresert i ting som 3d?

EDIT2: Kabinetter er ofte smak og behag. Vil du ha noe nøytralt og stilig, eller noe med litt mer LAN-faktor (aka ledlys og aggresiv styling)

Skal du frakte PCen mye rundt eller går et bigtower bra?

EDIT3: Jeez, glemte kanskje det viktigste - hvordan er forholdet ditt til støy? Er det viktig at PCen er veldig stillegående, medium eller kan du leve med viftesus og det som er?

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

er enig i at 12gb minne kanskje blir litt unødvendig.

8gb er også "for mye"?

jeg kommer til og ha bruk for minst 6 ihvertfall (tror jeg).

bruksområdet mitt blir:

bildebehandling (stooore bilder (foto), grafisk design, gaming (nyeste medal of honor, modern warfare 2, bf: bad company 2: vietnam, diabli 3 osv osv.

litt fristende med to skjermer faktisk. har rundt 18-20k på budsjettet ihvertfall.

er lenge siden jeg hadde en stasjonær maskin, har hatt en lusen hp notebook i flere år nå. litt lei av hvor reduserte muligheter jeg har når det gjelder spill, redigering av bilder, osv osv.

og, SSD (unnskyld at jeg spør) hva er så det? :)

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg sett på noe som det her :)

- i7 oppsett m.m -

Det stillegående R3 kabinettet.

C300 128GB, dagens eneste Sata 6gb/s SSD.

2 460 GTX Hawk i SLi for ekstrem grafisk ytelse

2TB WD Black

i7 Core 950

6GB Corsair Dominator 1600mhz CL8. Det er alt du vil trenge til gaming osv. Skal du rendere veldig store bilder kan du eventuelt legge til enda et kit.

Corsair HX 750W.

Zalman CNPS10x Extreme. Vil holde masse til overklokking, og du kan også sette den til å være svært stillegående ellers.

Jeg valgte skjermen LG W2486L som LED LCD så du unngår masse blødning på skjermen samtidig som TN panelet har en ekstremt god responstid på 2ms.

Det eneste problemet her er vel at i forhold til farger så kan ikke TN panelene måle seg med et IPS panel, men IPS panelene er ikke alltid like godt egnet til gaming.

Eventuelt kunne du gå for noe som Dell U2711

Her får du langt større oppløsning, og fantastisk IPS panel. 6ms er vel akseptabelt, men kan kanskje by noe på etterslep. Denne skjermen er selvfølgelig også veldig mye dyrere :)

Endret av Maccan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Maccan er vel en av de her inne som har best peiling på komponter når det gjelder ytelse/pris. Du vil ikke trå feil om du ser på hans råd. (selv om han har forferdelig smak når det gjelder kabinetter :!:

Om trådstarter likevel velger å gå for det AMD-baserte oppsettet - vær klar over at hovedkortet skal ha tokanals minne (opp til 16GB totalt over fire spor). Derfor kjøper du ikke trekanals i form av 3x2GB men 2x2GB eller feks 2x4GB :)

C300 på 128GB er vel en av de mest foretrukne, foran Intels 80GB. Ikke kjøp noen andre SSDer om du ikke har lest den store SSD-tråden og sett spesifikke modeller "godkjent"

edit:leif

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Et annet moment er anbefalinger på hovedkort. Å kjøpe et hovedkort til 2700 som wizzlee råder deg til er bortkastet om du ikke har helt klare krav i forhold til overklokkingsegenskaper eller spesielle innebygde muligheter. Ytelsesmessig vil du på stock innstillinger ikke se noen forskjell til de aller fleste kort til kr1700.. Gå for et som har USB3.0 og SATA3 i en fornuftig prisklasse og du vil ha utstyr som varer i mange år.

Lenke til kommentar

LG W2486L-PF så ut som en meget snasen skjerm. Tror det faktisk blir en slik :)

Blir nok også en C300 SSD 128gb for spill/programmer og OS.

Så kjøper jeg evt bare en WD Caviar green 2TB disk til "lagring"

av filmer, bilder og whatnot.

Hovedkort er jeg litt usikker på da.. jeg har ingen ekstreme krav når det kommer til overklokking og slikt.. tenkte jeg skulle følge maccans' råd om 2x MSI GeForce GTX 460 1GB "HAWK" PhysX. Så lenge jeg går for et hovedkort som har 2x PCI-E så funker dette bra altså?

Eller må man ha et hovedkort som har "crossfire" lignende støtte?

Går nok for i7 950 cpu også da isåfall.. er ute etter et oppsett som

takler alle spill. Har alltid hatt et stramt budsjett når jeg har kjøpt pc tidligere, derfor kjøpte jeg heller aldri de "beste" komponentene. Men nå som jeg har nok av "midler" lagt til side for nettop dette vil jeg sørge for at jeg har en _god_ maskin ;)

Endret av Vinkork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...