finfyr Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Kopierer alle mine opptak fra Canon HF200 til harddisken, og da blir alle filene kalt 0001, 0002,0003 osv. Kunne tenkt meg å lagret de f.eks slik: 010410_0000, så jeg enkelt kan se når opptaket er gjort. I den sammenheng lurer jeg på om det er noe problem å kopiere kun .mts-filene til harddisken, eller må jeg bevare den tungvinte mappestrukturen som er på minnekortet i kamera? Filmene skal vises på PS3, og der er det tungt å bla gjennom alle mappene før en finner filene... Altså, er det noen grunn til å beholde mappestrukturen? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Tror ikke det skal være noen grunn til det. Jeg går ut i fra at .mts-filene er frittstående filer, i hvert fall er det slik med tilsvarende filer fra andre kameramerker, og da skal du fint få spilt dem av som frittstående filer. Men det er jo bare å prøve? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Du trenger ikke å beholde mappestrukturen. Dette er bare noe kameraet gjør for å kunne holde rede på thumbnails, flere filer (hvis klippene overstiger 4 GB-grensen) og diverse andre info. Jeg bruker ExifTool til å rename filene mine. Lag en katalog som heter «Dump». Der legger vedlagte txt-fil, men rename det til .bat først. (Jeg fikk ikke lov til å laste det opp som batfil direkte.) rename.txt Du kan forandre innholdet i fila til for eksempel: exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HF200_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts Du kan også forandre på dato og tid hvis du vil ha det på en annen form. Se nærmere på dokumentasjonen hvis du er i tvil. Navnet på kameraet i filnavnet gjør det lettere å skille filer fra ulike kamera fra hverandre. Når du kjører batfila vil programmet automatisk rename alle mts-filer i den katalogen. Etter at de er renamet bør du flytte de over til en annen katalog. På denne måten unngår du at du har masse filer i ulike kataloger som heter 0001, 0002 osv. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Takk for svarene:) Da fjernes alle mappene før jeg kjører backup, så blir det lettere å finne filene på ps3. Men, bb79: Har nå lastet ned den øverste versjonen på siden som du linket til, lagt alt innholdet i en mappe som heter Dump, og prøver å kjøre rename.bat i "dos". Noe jeg gjør feil, for det skjer ingenting med filene som ligger i mappen... Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg må bare dobbeltsjekke: du har vel pakket ut zip-fila? Da skal du få ei fil som heter exiftool(-k).exe Denne må du rename til exiftool.exe Eventuelt kan du endre batfila til å stå: exiftool(-k).exe "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HFS100_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts Jeg husker ikke helt hvorfor jeg renamet exefila. Du får prøve fram og se hva som funker for deg. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Supert:) Fjernet -k og nå fungerer det helt som det skal. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå