Gå til innhold

Noen grunn til å beholde mapppestruktur? (Avchd)

Anbefalte innlegg

Kopierer alle mine opptak fra Canon HF200 til harddisken, og da blir alle filene kalt 0001, 0002,0003 osv. Kunne tenkt meg å lagret de f.eks slik: 010410_0000, så jeg enkelt kan se når opptaket er gjort.

I den sammenheng lurer jeg på om det er noe problem å kopiere kun .mts-filene til harddisken, eller må jeg bevare den tungvinte mappestrukturen som er på minnekortet i kamera? Filmene skal vises på PS3, og der er det tungt å bla gjennom alle mappene før en finner filene...

Altså, er det noen grunn til å beholde mappestrukturen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å beholde mappestrukturen. Dette er bare noe kameraet gjør for å kunne holde rede på thumbnails, flere filer (hvis klippene overstiger 4 GB-grensen) og diverse andre info.

Jeg bruker ExifTool til å rename filene mine. Lag en katalog som heter «Dump». Der legger vedlagte txt-fil, men rename det til .bat først. (Jeg fikk ikke lov til å laste det opp som batfil direkte.)

rename.txt

Du kan forandre innholdet i fila til for eksempel:

exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HF200_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts

Du kan også forandre på dato og tid hvis du vil ha det på en annen form. Se nærmere på dokumentasjonen hvis du er i tvil. Navnet på kameraet i filnavnet gjør det lettere å skille filer fra ulike kamera fra hverandre.

Når du kjører batfila vil programmet automatisk rename alle mts-filer i den katalogen. Etter at de er renamet bør du flytte de over til en annen katalog. På denne måten unngår du at du har masse filer i ulike kataloger som heter 0001, 0002 osv.

Lenke til kommentar

Takk for svarene:) Da fjernes alle mappene før jeg kjører backup, så blir det lettere å finne filene på ps3.

Men, bb79: Har nå lastet ned den øverste versjonen på siden som du linket til, lagt alt innholdet i en mappe som heter Dump, og prøver å kjøre rename.bat i "dos". Noe jeg gjør feil, for det skjer ingenting med filene som ligger i mappen...

Lenke til kommentar

Jeg må bare dobbeltsjekke: du har vel pakket ut zip-fila? Da skal du få ei fil som heter exiftool(-k).exe

Denne må du rename til exiftool.exe

Eventuelt kan du endre batfila til å stå:

exiftool(-k).exe "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HFS100_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts

Jeg husker ikke helt hvorfor jeg renamet exefila. Du får prøve fram og se hva som funker for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...