Gå til innhold

Villaste reisedrøm?

Bonnskij

Anbefalte innlegg

Litt nysjerrig på kva "ultimate" reisemål/eventyr folk setter seg her på forumet.

Er det nokon som sit med planer om å reise stader der få mennesker har sett sine bein? Reise ei spesiell rute gjennom Afrika, Asia rundt jorda, eller noko anna? Kanskje til fots, kanskje på sykkel. Nordpolen på ski...

Vel eg trur folk skjønar kvar eg vil hen :!:

Driv sjølv og syslar med tanken på å segle solo jorda rundt. Stoppe kor eg vil, segle kor eg vil og når eg vil. Stoppe innom ei og anna sydhavsøy, og vere heilt min eigen herre i nokre år, utan tanke for tid og å måtte passe inn i samfunnets fine a4 boks.

Men det er lenge før eg eventuelt når det målet. Først må eg ha meg ein båt, så må eg lære meg å segle. Og for å i det heile tatt starte må eg ha ein shitload med peng, og helst bli gjeldsfri. :p

Så det var min reisedrøm. Kva er din? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes disse turene "verden rundt" bærer preg med at man skal se alt man ønsker å se i verden og reise seg ferdig i løpet av én tur.

Jeg oppfyller stadig mine villeste reisedrømmer med å finne et sted jeg ønsker å se og oppleve, legge planer for hva man kan gjøre på begrenset tid, sette det på todo-listen min og jakte på billige billetter dit. Om det er et sted med dykking bør jeg sette av minst en uke som jeg klarer 3-5 ganger i året ellers blir resten langhelger da jeg er i vanlig jobb.

De siste 12 månedene har jeg blandt annet opplevd:

-Berlin med digre demonstrasjoner og digert innendørs tropeland i en zeppelinhangar.

-Singapore, Kuala Lumpur og tur rundt Borneo med en av verdens beste dykkesiter

-Stratford-upon-Avon med Shakespires hus og merkelig arkitektur og bollywood-dans i Birmingham

-Delhi med kaos og Agra med Taj Mahal.

-Cuba før det er for sent

-Badetur til Spania :-)

-Mardi Gras i New Orleans

-Rundtur i Yucatan med mye historisk stein, huledykking og

(Kom såvidt med på videoen en laget).

-Machu Picchu

-Miami

-

-De eksotiske og lite kjente Scilly-øyene uti Atlanteren

-Cornwall med Eden Project

-Rundtur på Seychellene

Har booket 8 turer fremover så neste år blir ikke noe særlig dårligere. Jeg skjønnner ikke helt de som sier man må si opp jobb og selge hus for å kunne reise og oppleve verden. :!:

Blandt ting som enda ikke er besøkt eller booket og som står høyt på min ønskeliste er:

-Sørafrika hvor jeg ønsker skikkelig safari og bading med pingviner

-Fransk Polynesia

-

i Black Rock Desert

-Shanghai

-Pyonyang før det blir for sent

Lenke til kommentar

Jeg skjønnner ikke helt de som sier man må si opp jobb og selge hus for å kunne reise og oppleve verden. :!:

Med all mulig respekt for dine reiser, så opplever man ting på en fundamentalt annen måte når man har god tid. Fantastisk mye som kan gjøres på kort tid, men er en del annet som i alle fall jeg bruker en del tid på å komme inn i; småprat med den lokale kjøpmannen du begynner å kjenne, daglige vaner man lærer seg å like osv.

Jeg har ingen voldsomt uoppnåelige planer, det nærmeste jeg kommer er kanskje Afrika på langs i bil, men heller ikke dette er særlig kronglete. Annapurna rundt (Nepal) er også på plakaten, også det relativt enkelt og greit.

Mine planer for de neste månedene er nærmest pinefullt enkle – fra Berlin til Dresden i morgen, når jeg har fått historienerdet fra meg der skal jeg dra videre til et slott omgjort til hotell like utenfor Praha. Der kommer jeg til å bo til jeg blir lei. Deretter drar jeg nok videre til Wien. Ingenting av dette er ultimat reisemål i betydningen at det er vanskelig, uoppnåelig eller noe annet – men både morsomt og lærerrikt når jeg tar meg tid.

(Men det meste virker jo ganske oppnåelig når man ikke har noen jobb å forholde seg til; lite som blir vanskelig når man er oppsatt med norsk kjøpekraft og har tid.)

Lenke til kommentar

Litt av det samme her - drømmer om å gi avkall på alt overflødig, og bare fare rundt på egenhånd. Europa, Amerika og Asia. Møte ekte mennesker, upåaktet av den ekstreme materialismen vi ser rundt oss. Bo i telt. Vandre rundt. Bli klok på seg selv.

DET skal jeg gjøre i et år eller to!

Akkurat samme her.

Lenke til kommentar
Med all mulig respekt for dine reiser, så opplever man ting på en fundamentalt annen måte når man har god tid. Fantastisk mye som kan gjøres på kort tid, men er en del annet som i alle fall jeg bruker en del tid på å komme inn i; småprat med den lokale kjøpmannen du begynner å kjenne, daglige vaner man lærer seg å like osv.
Jeg skjønner selvsagt verdien av å være et sted lengere, men i løpet av en uke rekker man å bli kjent med flere, merke særegenheter på godt og vondt fra landet og tilegne seg nye vaner.
Lenke til kommentar

Til TS: http://www.toskehove.com/

Min største drøm er også å seile jorda rundt, sette av et par år og bare sette kursen dit man føler for det.

Men det var jo dette med penger og sånn.

Hvorfor vil du seile solo Bonnskij?

Det er ikkje noko must å segle solo, men ein får jo ein viss mestringsfoelelse av å fullføre noko slikt aleine. Dessutan så betyre det jo total friheit til å reise dit ein vil utan å måtte inngå kompromiss med andre ombord, og dersom ein reiser aleine er det så mykje lettare å bli kjend med nye folk.

Trur det er lett for å bli litt lei av å sjå det samme trynet når ein står op kvar dag og :p

Men dersom det er nokon som treng mannskap, så mønstrer eg lett på :thumbup: (Eg har komposittfiksing skills om det trengst :p )

Inspirerande internettside. Skal ta meg tid til å lese alle innlegga der.

Her er forresten ei til: http://www.jessicawatson.com.au/

Verdas yngste til aa segle jorda rundt solo. Det er mykje inspirasjon aa finne paa nettet.

Men jau, det er jo alltid pengane då. Og det blir jo mykje lettare dersom ein har meir enn ei pengebok å splitte utgiftene på.

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Jeg tror nok aldri jeg vil seile solo, med tanke på at man på et tidspunkt skal sove og bare må håpe at du ikke seiler inn i noe eller blir seilt ned.

Jeg har selv stått på broen til et skip på over 300m, og vet hvor sinnsykt vanskelig det er å bli sett. Som oftest er det de små båtene som kaller oss opp på VHFen og gjør oss oppmerksomme på at de befinner seg i nærheten.

Generelt sett er det noe tryggere å ha to ekstra øyner og hender.

Lenke til kommentar
ELlers er øy-hopping i stillehavet og trekking i Sør-amerika forlokkende.
Kan anbefale øyhopping i Stillehavet. Bakdelen er at det lett går mye tid. Jeg brukte ca. 5 uker og det gikk kraftig utover annen reising i perioden. Helt billig var det heller ikke. :ermm:

Det tar jo 2 døgn bare å komme seg dit og det tar vel 1 døgn å venne seg til tidssonen.

Og det er meget dyrt ja. F.eks Fransk Polynesia som du vil til er jo et kjent honeymoon sted (f.eks svenske kongelige) og honeymooners sparer sjelden på pengene. Derfor kan de ta så høye priser de vil på de resortene der nesten.

Lenke til kommentar

Jau. Generelt sett er det jo tryggare å vere fleire. Men du har jo uansettt radarvarsling og autopilot når du treng søvn.

Hmm. Kor starter ein når ein vil segle jorda rundt? Kor kan ein få tak i ein rimeleg båt som er oppgåva verdig f.eks?

Jarle Andhøy seilte en Albin Vega (Berserk) ned til Antarktisk. Den er såvidt jeg husker 27ft lang. Blir kanskje noe smått å seile langt med, men det går jo.

Hvis jeg skulle seilt jorda rundt, ville det nok blitt med noe som var på rundt 40ft, men det er så også noe dyrere.

Tipper du kan få et fint eksemplar av Vegaen til 100k i Sverige. Sjekk ut www.blocket.se og www.dba.dk.

Syns uansett at man skal være minst to om å gjøre det. Virker som at det er mange som går rundt og tenker på å seile jorden rundt, så det burde ikke være vanskelig å få ekstra mannskap med ombord.

Lenke til kommentar

Trur ein båt på rundtomkring 30 fot er heilt perfekt. Grei å styre med, og ein 40 foter blir vel fort litt kostbar. Trur det er ganske mange jordomseglarar som bruker ein båt på omkring 30 fot.

Jau. Å leggje ut på eigenhand utan erfaring er vel ikkje det luraste, men veit ein kva ein driv med, så veit enn kva ein driv med som eg brukar å seie. Risiko er der uansett.

Om eg ikkje kjem inn på skule neste år, så tenkjer eg kanskje å jobbe litt, og sjå om det er nokon som vil ha meg ombord på ei skute :D

robertaas: Kva jobbar du som? Det høyrest jo fantastisk ut å kunne reise til forsjkelliga stader heile tida, men å ha fri lenge nok kvar måned til å reise høyrest jo litt uoppnåeleg ut med ein venleg a4 jobb.

Lenke til kommentar

Villeste reisedrøm: Å komme seg fra punkt A til punkt B (forutsatt at punkt A og B ligger langt fra hverandre), uten å ta i bruk motorisert transport, det være seg bil, båt, tog, trikk, T-bane, fly, motorsykkel, etc. Å gå/sykle Russland på tvers eller Nord- og/eller Sør-Amerika på langs er fine eksempler. Tviler på at jeg noensinne får tid eller anledning til det, men det er en morsom drøm.

På andreplass: Å seile hele Stillehavet, ta den tiden jeg trenger og besøke alle øyer og atoller jeg har lyst til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...