SlettProfil Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Nå går jeg det siste året på videregående og jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre etterpå. Jeg har ingen anelse om hva jeg har lyst til å bli eller hva jeg skal studere. I teorien ville jo det mest praktiske være å ta seg et friår med jobbing. Men på grunn av at jeg ikke har så mange venner, vil jeg tenke meg at det vil bli et veldig ensomt år dersom jeg gjør det. Jeg vil gjøre noe som er sosialt og hvor jeg kan møte mange nye mennesker og stifte vennskap, er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Har tenkt litt på folkehøgskole btw. 1 Lenke til kommentar
MariaY Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Det kommer jo veldig ann på hva du vil gjøre i fremtiden! Om du en gang i fremtiden har lyst til å studere, kan det jo være en fordel å kanskje forberede seg litt i den retningen.. Jeg går siste året på vgs selv, og etter videregående skal jeg hat ett friår før jeg begynner å studere. Målet for friåret er enkelt: jeg skal lære et språk! Jeg heller mot spansk, og Latin-Amerika er høyt på ønskelisten. Høgskolen i Vestfold et samarbeid med Kulturstudier om Spanskundervisning i Nicaragua og Buenos Aires, Argentina. Mest sannsynelig kommer jeg til å gå for en av disse. Folkehøgskole er sikkert også spennende, men jeg føler det er litt for sikkert og kjedelig. Det er på tide å vokse opp og se verden! Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Har både gått folkehøyskole og vært med kulturstudier i Nicaragua, og begge er å anbefale på det varmeste! Siden du sier du ikke har så mange venner, vil begge de to valgene hjelpe deg godt! Lenke til kommentar
MariaY Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Hæ? Har du vært med kutlurstudier i Nicaragua? Fortell!! Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Det var awesome! Hva mer vil du vite? Kom med litt spesifikke spørsmål, så er det litt lettere å svare. Lenke til kommentar
MariaY Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Så bra! Jeg er veldig interessert i det, men jeg erl itt usikker grunnet det økonomiske osv. Er det dyrt levemessig? Hvor mye dekker lånekassen (lån/stipend)? Ble det mye norskprating fordi det er nordmenn som reiser sammen, eller ble dere godt interert i samfunnet? Bestod du eksamen i Norge? takk for alle svar!! Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Siden det er en norsk instutisjon bare med studiested i Nica så får du bare vanlig lån, type 43000 i semesteret hvis jeg ikke tar helt feil. Dette er en fordel også, da du vet hva du får av utdanning og har norsk lov i ryggen. Levekostnadene der nede er veldig opp til deg selv, men det er latterlig billig. (Eks 500 kr gir deg 90 øl på byen, biff på en av de dyreste resturantene i byen 40-50 kr. God frokost ute er 10-12 kr.) Og hvis du velger den livstilen så blir jo utgiftene litt også, men du finner gode steder å spise der middagen er 15 kr, du kan lage egen mat der som er lattterlig billig. Dette summer seg opp alikvevel, men så har man det mye bedre en i Norge for samme summen. Mye turer i helger og ferie (påske for min del) som tappet kontoen litt da. Norskpratingen og integreringen er helt opp til hver og en, men spansk bruker du uansett siden så godt som ingen lokale snakker engelsk og det hjelper. Hvis du bestemmer deg for å dra, send meg en PM så skal du få en del mer direkte tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå