Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enveon Universallader + HP elitebook + får ikke ladet + Hjelp meg! D;

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg kjøpte i dag en enveon universal lader med 90W.

Typebetegnelse: ENI00-113

Bilde:

enveon-acdc-universal-lader-til-baerbar-pc2.jpg

Jeg er i besittelse av en HP Elitebook 2730p, tablet laptop.

Bilde:

hp-elitebook-2730p-11.jpg

Når jeg setter volten til 18, eller 19 volt og plugger inn adapteret så kommer det en melding nede i høyre hjørne:

Effekten fra Smart-Strømadapteren er for lav for denne datamaskinen. For mer informasjon klikk her.

Når jeg så "klikker her" så kommer det bare opp at HP har ett fantastisk utvalg av smart adaptere osv.

Spørsmålet mitt er følgende:

Hvorfor i huleste sier den at adapteret har for lav effekt når jeg til vanlig kan bruke ett 65W adapter uten problemer?

Universalladeren er på 90 Watt så jeg klarer ikke se problemet.

PLEASE HALP MEH!! D:

Endret av Kiwi-Kun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere muligheter:

1. Laderen kan ikke levere det den påstår, slike multiladere har ofte effektspesifikasjoner som gjelder i beste tilfelle, selv om det står 90W er det mulig de bare kan levere dette på en spenningsinnstilling. Nedenfor har jeg gjengitt utsnitt fra et datablad for en slik multilader (ikke din, fant ikke til denne), som du ser varierer effekten for hver spenning, som står oppgitt som hvor mye amper A som kan leveres.

post-47774-1285328179,6112_thumb.png

2. HP har brukt en eller annen form for lock-in mekanisme.

3. Du kjører for lav spenning, har du målt output fra laderen og sammenlignet med original?

Lenke til kommentar

Det er flere muligheter:

1. Laderen kan ikke levere det den påstår, slike multiladere har ofte effektspesifikasjoner som gjelder i beste tilfelle, selv om det står 90W er det mulig de bare kan levere dette på en spenningsinnstilling. Nedenfor har jeg gjengitt utsnitt fra et datablad for en slik multilader (ikke din, fant ikke til denne), som du ser varierer effekten for hver spenning, som står oppgitt som hvor mye amper A som kan leveres.

post-47774-1285328179,6112_thumb.png

2. HP har brukt en eller annen form for lock-in mekanisme.

3. Du kjører for lav spenning, har du målt output fra laderen og sammenlignet med original?

Beklager å måtte si det, men det eneste punktet jeg kan se for meg at er problemet er nr. 2.

I så tilfelle så lurer jeg på om det er noen mulighet for å slå av denne???

Lenke til kommentar

Vel dersom du har målt og er sikker på de andre punktene så tyder det jo på at det er en eller annen form for lock-in.

En ting du kan teste er om laderen faktisk lader selv om dette varselet kommer opp. Kjør gjerne maskinen nesten tom for strøm. Skru av og koble så i laderen noen timer (uten at du starter OS). Ta ut laderen, start OS og se om batteriet er ladet opp.

Lenke til kommentar

jeg prøvde å starte maskinen når den var tom for batteri, men da bbare blinket en lampe to ganger som indikerte at maskinen ikke kunne starte pga mangel på strøm.

Det samme skjedde når jeg koblet inn laderen.

Hvis det er ett lock in system, er det så mulig å fjerne dette ved hjelp av en bios flash eller kanskje en liten HW mod?? :p

Lenke til kommentar

Ja. Det skal ikke være noe problem å lage en ekstra ladekrets til batteriet for eksempel. Men dette krever at du har tilgang til batteriets celleterminaler direkte.

Men i komponenter og tid vil det koste mer enn en original lader.

Det andre alternativet er at det er en eller annen form for "hack" du kan gjøre enten ved å flashe noe firmware, eller å kortslutte noen konfigurasjonspinner etc. Dette er det dog vanskelig å finne ut av om du ikke har inngående kjennskap til oppbygningen av elektronikken.

Samtidig bør man være forsiktig med å "fikse" noe i en ladekrets til Lithium-batterier, dersom du ikke vet hva du gjør risikerer du at batteriene tar fyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...