Gå til innhold

Er det greit at vi ikke får ferskeste programvare på eldre telefoner?

Androod

Anbefalte innlegg

Det jeg personlig reagerer på er de som sitter her og synser og klager på manglende støtte fra bl.a. HTC basert på deres ønske om å ligge i teten med det nyeste av det nye, uten å ville betale for det, på tross av at HTC har vist at de tenker bakover også med bl.a. Hero-oppdateringen, selv om den ikke var tilgjengelig samtidig som de nyeste modellene fikk den.

Det samme reagerer jeg på også. At folk som kjøpte en telefon for evige stunder siden tror at den skal følge dagens standard hele tiden er jo helt idiotisk. Man vet hva man kjøper når man kjøper telefonen der og da, og det er ingen lovnader om nyere software eller noe som helst før man kjøper den.

Det enkleste er å kjøpe seg en ny telefon om man skal ha det nyeste. Ikke sitte å knuge på en gammel telefon med dårligere specs og klage over at den ikke får hva de nyeste telefonene har eller får. Og iallefall ikke når den fungerer slik man var lovet ved kjøpet!

Det viser jo bare hvor trangsynte og lite oppegående visse forbrukere er.

Så, hvis du mener at det er greit at man blir flodd av produsentene, da er jeg vel lite oppegående da.

Trur ikke du har fattet poenget i denne diskusjonen.

Flådd? Du kjøper en telefon som tilsynelatende fungerer. En oppdatering er noe produsenten tilbyr, det er ikke noe du har krav på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godtar du det samme innen PC-verdenen? Vil du godta å kjøpe en PC i dag for 10.000,- som ikke kan kjøre neste versjon av Windows / Linux som lanseres i 2011? Ikke fordi at maskinvaren er for svak, men fordi at produsenten har låst maskinen din til den versjonen den leveres med?

Hvorfor skal man måtte godta dette bare fordi det er snakk om mobiltelefoner? En avansert mobiltelefon er både mer fleksibel og vesentlig kraftigere enn min første PC...

-KJ

Jeg godtar at jeg ikke får det servert på et sølvfat av Microsoft. Enten må jeg betale mangetusen kroner for nyeste Windows, eller så må jeg bruke bittelitt tid på å sette meg inn i hvordan jeg får f.eks. Linux Ubuntu innstallert, og gjøre det selv.

Det er faktisk ikke værre enn et par museklikk, og et par tastetrykk på maskinen din så er din Desire helt åpen for allverdens operativsystem du vil kaste inn i den. :)

F.eks. nye sense-rammeverket som nå kommer til Desire Z og HD, er nå tilgjengelig for de som vil ha det takket være OpenSource og flinke folk på xda.

Eneste HTC begrenser deg til er at du ikke nødvendigvis får det direkte fra dem AKKURAT i det du vil ha det.

Liker man det ikke, får man hoppe over til Apple som gir deg oppdateringene på sølvfat, selv til gamle enheter. Men den muligheten tar de betalt med å begrense friheten du har på telefonen din.

Gir Apple alle oppdateringer på sølvfat da? Jeg vet at de gjør det på iOS, men faren min har klaget at på macOS har han flere ganger måtte betale for oppdatering til nyere versjon av operativsystemet for å få programmer til å fungere...

Lenke til kommentar

Synes man bør slappe litt av til det enten er avkrefta eller bekrefta om Desire får den nye Sense versjonen eller ikke.. Toppsjefen hadde verken sagt ja eller nei på om Desire ville få det under launchen av Desire HD, så er bare tull å hisse seg opp over spekulasjoner.

Ja har veldig lyst på nye Sense selv, men som en annen sa det er ikke verre enn å flashe til en custom rom i værste fall..

Lenke til kommentar

Liker man det ikke, får man hoppe over til Apple som gir deg oppdateringene på sølvfat, selv til gamle enheter. Men den muligheten tar de betalt med å begrense friheten du har på telefonen din.

Friheten til å handle fra en appstore uten å bryte EULAen, blant annet.

Men ja, flere så denne komme.

Produsentene av androidtelefoner segregerer brukerbasen ved hjelp av software samt ved å lansere en ny toppmodell hver tredje måned.

Synes man bør slappe litt av til det enten er avkrefta eller bekrefta om Desire får den nye Sense versjonen eller ikke.. Toppsjefen hadde verken sagt ja eller nei på om Desire ville få det under launchen av Desire HD, så er bare tull å hisse seg opp over spekulasjoner.

God idé å ødelegge salget av den utdaterte telefonen ved å få folk til å vente på den nye istedet.

Samme som Jobbsen brente seg på ved å si ved forrige pressekonferanse, "If we announce an upgrade, everyone is going to want the new one"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Friheten til å handle fra en appstore uten å bryte EULAen, blant annet.

Produsentene av androidtelefoner segregerer brukerbasen ved hjelp av software samt ved å lansere en ny toppmodell hver tredje måned.

God idé å ødelegge salget av den utdaterte telefonen ved å få folk til å vente på den nye istedet.

Samme som Jobbsen brente seg på ved å si ved forrige pressekonferanse, "If we announce an upgrade, everyone is going to want the new one"

man kan jo få den nye Sense'n allerede nå hvis man bare gidder så her trenger man ikke å vente, så om de bekrefter eller avkrefter spiller jo ingen verdens rolle.. merkelig.. selvom om apple annonserte ios4 til alle modellene så gikk jo mann av skaft for å kjøpe Ipwnd4, så jobbsen kan jo ikke ha brent seg så ille :hmm:

Lenke til kommentar

Og som NGZ sier over; dropp bilanalogiene. Det lar seg ikke sammenligne å utvide funksjonalitet på en motor med OS til mobile enheter. Skal man først rote rundt innen bilverdenen så er nok den beste sammenligningen kart / OS til integrerte navigasjonssystemer. Det er rimelig irriterende å kjøpe seg splitter ny bil i 2009, bare for å finne ut at kartene som følger med er fra 2006. Når man så påpeker dette ovenfor selger så får man beskjed om at man kan kjøpe oppdaterte DVDer for 4.000,- Dette blir litt som å kjøpe seg en ny Android-telefon i dag, bare for å oppdage at den leveres med 1.6. Når man klager på det så får man beskjed om at 2.0 vil komme til telefonen i 2011... Når 3.0 er sluppet for andre merker.

-KJ

Edit: Kart fra 2009 er ikke så irriterende... :)

Flere som misliker bilanalogier her, men det får så være.

Om man har GPS-kart fra 2006, så er det på mange steder ubrukelig. En Android-telefon blir ikke ubrukelig etter noen få måneder, bare fordi det har kommet en oppgradert versjon av OS'et.

Når det er sagt, har jeg lite sansen for SE som ennå bare tilbyr Android 1.6 så vidt jeg vet. Om de er så trege er de ingen god eksponent for Android som OS. HTC synes å satse mer på Android, og jeg er fornøyd med at de har oppdatert min Desire 3 ganger allerede.

Lenke til kommentar

Flesteparten av telefonene kjører nå på 2.1, en betydelig andel er over på 2.2, men selv de som sitter med 1.6 på sine telefoner er jo storfornøyde. Bare spør f.eks. Terminator3 om det er noe han mangler på telefonen sin (eller om han føler seg segregert), en SE Xperia X10 med 1.6.

Argumentet med segregering fordi det lanseres en del nye telefoner med jevne mellomrom kjøper jeg ikke. Mulig det vil føles sånn om man har en usunn frykt for ikke å til enhver tid ha markedets ypperste telefon, men alle jeg kjenner som har f.eks. HTC Desire er veldig fornøyde med telefonen sin selv om det siden Desire ble sluppet har kommet telefoner med bedre hardware (Samsung Galaxy S). Selv har jeg en HTC Legend, men jeg føler meg ikke som noe forlatt utskudd fordi telefonen min ikke har fått 2.2 og fordi den ikke er markedets råeste. Forsåvidt mulig at det er bare meg, og at jeg prøver å generalisere basert kun på mine egne meninger og erfaringer :p

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri forstått dette med å alltid måtte ha nyeste programvare/maskinvare... For meg er det mer viktig at ting fungerer. Jeg kjører debian stable på maskinen og klarer meg fint med det (og det betyr igjen at jeg egentlig kan klare meg med en liten brøkdel av hva den gemene hop behøver - spesielt siden jeg ikke kjører GNOME-bloat-maskinen). Jeg kjøper sjeldent en telefon før den har vært på markedet i minst et år, og nye mobilkjøp skyldes i hovedsak at jeg sitter oppe midt på natta og utfører ukritiske kjøp. Jeg er såpass fornøyd med å ha forkastet symbian til fordel for android på min nye HTC Desire, og jeg tviler på at jeg kommer til å skifte den ut med det første. Det er egentlig aldri annet enn stress å bytte telefon og med mindre det kommer ny maskinvare jeg absolutt har behov for (microprosjektor f. eks.) så ser jeg ikke lenger noe poeng å skifte, og jeg tviler egentlig på at min Desire blir skiftet ut på en god stund nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...