Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Likte spillet godt, men det er fortsatt noen prikegreier de godt kunne ordnet.

 

Når du har musepekeren over en motstanders territorie kunne det godt stått hvilken sivilisasjon det var, i hvert fall hvem lederen er. Irriterer meg litt over det faktisk.

I Civ4 var det lett å se hvordan du lå an i forhold til de andre med tanke på relasjoner, om du var godt likt eller ei. Ikke noe slikt her før en av de er "hostile", i hvert fall det jeg har sett. Og det er ekstremt vanskelig å forhandle om luksusressurser. Prøvde å gi to luksusressurser pluss fire hester for én luksusressurs tilbake. De ble fornærma.

 

Men jeg liker virkelig det nye one unit pr tile greiene, setter kanonene på åskammen og bare bomber i vei. Deilig! Men det virker som om AIen ikke helt skjønner hvordan han skal gjøre ting, spiller på Prince så hadde forventa å få i hvert fall litt bedre motstand på den strategiske måten.

Kom over noe jeg tror er en bug, det må være det. Ene byen min var på tur til å bli tatt, tålte vel ett eller to angrep til før den kom til å falle, sender inn en sterk Knight. Neste runde faller byen uten at Knighten gjør noe som helst. Han blir bare borte, rett etter går jeg inn i byen igjen med forsterkningene som nettopp er kommet. Men da har byen gått fra å ha ca 8 i populasjon til 1. WTF?!

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en bug ja. Men fortell meg en ting, det er vel ikke sånn i femmern (har bare spilt tutorials hittil for å komme i gang) at man VET før et angrep om det blir tap/vinn?Det ser nesten sånn ut utifra det lille jeg har spilt. Og det ville jo fjerna mye av morroa for min del :S

Lenke til kommentar

Sikkert en bug ja. Men fortell meg en ting, det er vel ikke sånn i femmern (har bare spilt tutorials hittil for å komme i gang) at man VET før et angrep om det blir tap/vinn?Det ser nesten sånn ut utifra det lille jeg har spilt. Og det ville jo fjerna mye av morroa for min del :S

 

 

Du ser noen tall, og en liten bit tekst som sier noe om hvordan kampen vil gå, men det er også noe random putta inn i det så du vet aldri 100% hvordan det vil gå. Det er hvertfall sånn jeg har hørt det skal være.

Lenke til kommentar

Sikkert en bug ja. Men fortell meg en ting, det er vel ikke sånn i femmern (har bare spilt tutorials hittil for å komme i gang) at man VET før et angrep om det blir tap/vinn?Det ser nesten sånn ut utifra det lille jeg har spilt. Og det ville jo fjerna mye av morroa for min del :S

 

 

Du ser noen tall, og en liten bit tekst som sier noe om hvordan kampen vil gå, men det er også noe random putta inn i det så du vet aldri 100% hvordan det vil gå. Det er hvertfall sånn jeg har hørt det skal være.

 

Ok. da er det sikkert sånn som før , men istedenfor % for å vinne får man det opgitt som tekst. Da er det akseptabelt :) Er jo litt morro med " WTF 99% sjanse for å vinne men jeg tapte"- øyeblikk , og motsatt.

Lenke til kommentar

tenkte å legge ut et par bilder, men når jeg print screener blir de bare svarte:/

 

Prøv fraps. Burde funke da.

 

Noen som har opplevd at enkelte felt blinker(flickering) svart på kartet? Er tilfeldig hvor dette skjer. Det forsvinner hvis man zoomer ut og inn igjen, men jeg synes det er irriterende. Alt må funke 100% før jeg klarer å sette meg inn i det.

Lenke til kommentar

Noen som har opplevd at enkelte felt blinker(flickering) svart på kartet? Er tilfeldig hvor dette skjer. Det forsvinner hvis man zoomer ut og inn igjen, men jeg synes det er irriterende. Alt må funke 100% før jeg klarer å sette meg inn i det.

 

 

Har ikke lagt merke til det. Dog er vel noe bug mellom spillet og grafikk kortet ditt kanskje? Eller kanskje kortet er i ferd med å overopphetes? Har jo vært mye snakk om det.

 

blir det mye kriging når dere spiller? jeg spiller mot dataen nå og føler ikke det tar helt av på krigsfronten, men det er kanskje bare meg`?

 

Vel det variere vil jeg tro. Jeg har vært i en krig med Perisa i gud vet hvor mange turns/år nå, har til og med gått til fred med han for å så litt senere få Perisa igjen +5 av de andre 8 civ'ene mot meg, eneste jeg hadde på min side var Rome, men de greide ikke å få til noe stort samme så det ende med fred igjen, så får vi se hvor lenge det varer. Har værtfall veldig lyst til å utslette Persia nå, men greier ikke helt å få det til.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

@winds1

har hatt en krig med tyskland(som jeg var venn med de første tusen åra).

startet på en øy med 4 andre civer (ink tyskland) og alle ville ha bort tyskern så jeg slengte meg på å sikret meg 3 av hans 6 eller 7 byer.

er på 1500 tallet og en krig har vært passe for min del.

 

hva er det med disse som mobber deg?

du er så ukulturell at selv barbarer snur når de møter dine landegrenser kommer ghandi og sier til meg med jevne mellomrom, ligger nok en ny krig i lufta snart fra min side når han er så frekk.

 

@alt-ctrl

klarte jo selvfølgelig å konsumere min store general for å få i gang en gullalder og siden har jeg ikke sett noen great hvasomhelst:/

 

tror jeg har valgt litt feil slike social greier og vurderer å starte på nytt, men ligger jo ikke dårlig an heller.

 

har 9 byer året er 1480 ligger best an med 469 poeng (vises på diplomat fanen) ca 30 poeng forran nestemann (kun AI)

sitter og venter på at min første båt som kan seile på dypt vann skal bli ferdig.

 

random,continents,large,warlord,epic på innstillingene

Lenke til kommentar

Tre ting som irriterer meg litt.

 

1. Håpløst å sette arbeiderne til å bygge forbedringer automatisk. Om jeg plutselig ikke går i pluss ved et turn, for eksempel fordi jeg er i krig, så setter dem umiddelbart i gang med å erstatte -alle- bondegårdene mine med handelsposter. Går ikke mange rundene før det popper opp beskjeder om at halve riket sulter. Ender opp med å lage svært få arbeidere og styre disse manuelt, hvilket er sykt drygt og kjedelig. Er det mulig å "låse" noen ruter, slik at disse ikke kan endres på?

 

2. Diplomatidelen synes jeg ikke er så bra. Gidder sjeldent å kontakte noen av de andre sivilisasjonene for å forhandle om noe som helst, fordi jeg føler at det aldri går noen vei. Som regel går forhandlingene kun etter de andre sivilisasjonene sine premisser. Jeg kan for eksempel be en nabostat om åpne grenser, hvilket de mener er uakseptabelt og krever 170 gull + to luksusressurser for å godta, før de like etterpå kommer og ber om åpne grenser. Prøvde i stad å få med England på en krig mot romerne, men det var de slettes ikke interesserte i, men to runder etterpå gikk dem til krig mot romerne på egenhånd. Samarbeid for å utvikle ny teknologi ser for meg ut til å være den eneste biten hvor en har muligheten til å få en fair avtale. Mulig det bare er jeg som suger.

 

3. Altfor aggressive motstandere. Dette var jo en av tingene spillet ble kritisert for av de fleste anmeldelsene, og jeg er enig i det. Mange av krigene virker å være helt umotiverte og kun på måfå. Vanskelig å gå for diplomatisk eller kulturell seier når du uansett må bygge verdens største armé for å unngå å bli feid av banen av krigskåte rivaler. Virker å være få sivilisasjoner som er villige til å danne forsvarspakter også.

 

Hmm, tror det var alt. Forhåpentligvis vil dette forbedres i patcher eller mods. Ellers er jeg storfornøyd.

Endret av KEBABavSVIN
Lenke til kommentar

@KEBABavSVIN: nr1, hmm det har jeg ikke tenkt over faktisk, trodde at når du først hadde bygd en "improvement" på en hex, så kunne man ikke gjøre noe mer med den hexen. Har til nå så og si bare kjørt workerne mine på auto, har ikke gått duken enda, men vis det er som du sier at de kan overskrive hexene med noe annet, så burde jeg kanskje følge litt bedre med fra nå av.

Lenke til kommentar

Spillet bruker endel ressurser.

 

Jeg fant ut at MSI Afterburner var et genialt program til å stille viftehastigheten på skjermkortet med. Driver og tester ut bråk/varme/ytelse.

 

Har lest at GTX 280 throttler ned på 90 grader, og ved 105 grader så slår det seg ned. Før det er det ingen fare. (Annet enn mindre levetid på kortet.)

 

Tror maxen min er 86 grader.

 

Men, det var noe jeg lurte på. Den viser 50% GPU Usage hele tida (når det er bilder å vise). Jeg kjører spillet i windowed mode nå, hvis det har noe åsi.

 

Derimot, hvis jeg tar et program, f.eks Firefox, og makimerer den så den dekker Civ5, så går GPUen i 100%! Det er noe galt her :)

 

FPSen ingame kan bli 60, er som regel rundt 30, og 0 når CPUen tenker.

 

Noen innstilliner jeg kan gjøre? :)

Lenke til kommentar

blir det mye kriging når dere spiller? jeg spiller mot dataen nå og føler ikke det tar helt av på krigsfronten, men det er kanskje bare meg`?

Både ja og nei. En gang jeg spillt startet jeg i Nord Amerika og fant fort ut at jeg var den eneste der. Fant heller ingen i Sør amerika og kom meg ikke over fjorden.

 

 

Det var veldig kjedelig, neste game var action fra starten.

 

Edit: tror jeg må gjøre noe med farten neste game. Det gamet hvor jeg startet i Nord Amerika spillte jeg riktig nokk ganske defansift men ikke før 1700 tallet fikk jeg teknologien til å komme meg over til Europa. Vart fort veldig kjedelig.

 

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Spillet bruker endel ressurser.

 

Jeg fant ut at MSI Afterburner var et genialt program til å stille viftehastigheten på skjermkortet med. Driver og tester ut bråk/varme/ytelse.

 

Har lest at GTX 280 throttler ned på 90 grader, og ved 105 grader så slår det seg ned. Før det er det ingen fare. (Annet enn mindre levetid på kortet.)

 

Tror maxen min er 86 grader.

 

Men, det var noe jeg lurte på. Den viser 50% GPU Usage hele tida (når det er bilder å vise). Jeg kjører spillet i windowed mode nå, hvis det har noe åsi.

 

Derimot, hvis jeg tar et program, f.eks Firefox, og makimerer den så den dekker Civ5, så går GPUen i 100%! Det er noe galt her :)

 

FPSen ingame kan bli 60, er som regel rundt 30, og 0 når CPUen tenker.

 

Noen innstilliner jeg kan gjøre? :)

 

 

GPU bruken min ligger på rundt 80-90%, gradene hoverer mellom 79/80, dette er et ATI 5870 kort. Vifta styres automatisk forresten, så lenge det funker og jeg ikke får noe overoppheting så fortsetter jeg med det, dog hørt mange som sliter med overoppheting.

 

FPS'en har jeg ikke sjekka, da jeg ikke har hatt noe trøbbel med flyten i spillet til nå.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Tre ting som irriterer meg litt.

 

1. Håpløst å sette arbeiderne til å bygge forbedringer automatisk. Om jeg plutselig ikke går i pluss ved et turn, for eksempel fordi jeg er i krig, så setter dem umiddelbart i gang med å erstatte -alle- bondegårdene mine med handelsposter. Går ikke mange rundene før det popper opp beskjeder om at halve riket sulter. Ender opp med å lage svært få arbeidere og styre disse manuelt, hvilket er sykt drygt og kjedelig. Er det mulig å "låse" noen ruter, slik at disse ikke kan endres på?

 

2. Diplomatidelen synes jeg ikke er så bra. Gidder sjeldent å kontakte noen av de andre sivilisasjonene for å forhandle om noe som helst, fordi jeg føler at det aldri går noen vei. Som regel går forhandlingene kun etter de andre sivilisasjonene sine premisser. Jeg kan for eksempel be en nabostat om åpne grenser, hvilket de mener er uakseptabelt og krever 170 gull + to luksusressurser for å godta, før de like etterpå kommer og ber om åpne grenser. Prøvde i stad å få med England på en krig mot romerne, men det var de slettes ikke interesserte i, men to runder etterpå gikk dem til krig mot romerne på egenhånd. Samarbeid for å utvikle ny teknologi ser for meg ut til å være den eneste biten hvor en har muligheten til å få en fair avtale. Mulig det bare er jeg som suger.

 

3. Altfor aggressive motstandere. Dette var jo en av tingene spillet ble kritisert for av de fleste anmeldelsene, og jeg er enig i det. Mange av krigene virker å være helt umotiverte og kun på måfå. Vanskelig å gå for diplomatisk eller kulturell seier når du uansett må bygge verdens største armé for å unngå å bli feid av banen av krigskåte rivaler. Virker å være få sivilisasjoner som er villige til å danne forsvarspakter også.

 

Hmm, tror det var alt. Forhåpentligvis vil dette forbedres i patcher eller mods. Ellers er jeg storfornøyd.

 

 

Enig i alt her utenom nummer en, har ikke satt arbeidere på auto så kan ikke uttale meg om den. Liker å ha styring på det selv. Men diplomatiet er ubrukelig synes jeg.

 

En annen ting. Bestemte meg tidlig i gamet mitt for å prøve å bli kompis med Hiawatha. Jeg angriper ene landet som har gått til krig mot han, noen turns senere blir det fred mellom de. Jeg fortsetter krigen, delvis fordi jeg kan, og delvis fordi jeg ikke har noen interesse av fred mot akkurat dette landet. Litt senere erklærer grekerne krig mot meg, enda litt senere blir Hiawatha sur på meg fordi jeg visstnok er krigersk av meg. Her har jeg hjulpet han mot felles fiende, og en annen sivilisasjon har gått til angrep på meg. Dette resulterer da i at Hiawatha til alt overmål går til angrep på meg.

 

Savner muligheten til å utveksle teknologier. Skulle også ønske at det stod tydeligere forklart akkurat hva du blir med på når du signerer diverse pakter.

 

Diplomatidelen forventer jeg at de gjør noe med i en patch for å gjøre ting tydeligere. Også forventer jeg at de jobber mye med den delen når de kommer med en addon.

Lenke til kommentar

bruker aldri automatiserte workers da de kan bygge tullete oppgraderinger enkelte gang erfarte jeg i civ 4.

 

@MysticoN

hvilken vanskelighetsgrad kjørte du på når det tok så lang tid?

 

@Alt-Ctrl

er det ikke slik personligheten til hiawata er da?

ser jo på enkelte av disse bystatene at de er irrasjonel når du ser på personlighet (oftest de som maser om å drepe et eller annet osv)

 

@ErlendRU

har du testet online eller bare lan der?

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...