Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden

Anbefalte innlegg

Det må jo være spillet sin feil. Har prøvd 3 kvelder nå, å det er ikke mulig å spille online. Sånn andre skriver i chat så virker det ikke som om det var noe nytt problem heller akkurat. Får se om jeg gidder å gi det ett forsøk til i morgen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke spillet sin feil at alle dc'er? Det blir jo som å klage over hvor ræva slossespill er online, fordi de aller fleste bare spiller som to eller tre karakterer og spammer sterke angrep som er vanskelig å unngå. Det er jo ikke spillet sin feil at spillerne er noen feige tullinger som ikke tør møte folk i ærlig kamp. ;)

Akkurat det er jo spillet sin feil. Det skal jo være balansert, slik at det lønner seg å bruke mange forskjellige angrep.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg selv brukte let's play-er fra Mad Djinn til å ta steget fra Immortal til Deity. Jeg synes han er flink til å forklare hva som er viktig på deity.

Det er vel egentlig på Immortal at vansklighetsgraden er såpass høy at man må vite hva man faktisk gjør. Typiske feil mange gjør, er at de fokuserer for mye på World Wonders. På Immortal og Deity er det i grunn bare å slå fra seg frem til mid/late-game.

National Library er viktig å få opp så tidlig som mulig, senest før turn 100 på standard, og University må være på plass før turn 150. Å bruke spioner til å ta igjen teknologi-forspranget er også meget viktig, så bruk tid på å se analysere hvilke teknologier motstanderene har.

Tidlige kriger må unngås, jeg angriper aldri før jeg har fått National Library på plass, som oftest har jeg også Universtitetene på plass også. Om man har en krisvillig nabo, som for eksempel Atilla, må kan man selv unngå krig ved å betale motsanderene for å ærklære krig mot hver andre, da AI aldri vil ærklere krig mot to stykker samtidig.

Det kan også være lurt å planlegge allianser ut fra relegion, da man sjelden får til å grunnlegge egen relegion på deity. Med open borders kan motstanderen sende inn sine misjonærer til deg.

I tillegg har startposisjonen ekstremt mye å si. Unngå de dårligste startene når man prøver seg på ny vansklighetsgrad.

Lenke til kommentar

Det er voldsom forskjell på Emperor og Immortal. Jeg klarer omtrent ikke å tape på Emperor, men brukte noen forsøk på neste trinn. Problemet med de to høyeste vanskelighetsgradene er at de kan føles litt mer som "challenges" enn at jeg spiller slik det er ment å spilles. Sånn blir det når AI-en er såpass dårlig at vanskelighetsgraden kun kan økes med handikap.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 7 måneder senere...

et par spørsmål :

1-  jeg får denne en beskjed om at jeg bruker mer enn hester enn det jeg har og det fører til at horsemenn effektivitet minker men hvordan er det mulig? jeg har jo 1 hest mer?(7 totalt og 1 brukt)

2- jeg har en annen civ i nærheten av meg men byen hans er liten så jeg vil ikke ha den- går det an å stoppe den ekspandere? hvis jeg angriper byen og utsletter den totalt, vil det funke?

-takk for svar  :)

Lenke til kommentar

Europa Universalis IV har også et fantastisk soundtrack. Spesielt om du lar deg lure til å kjøpe "Guns, drums and steel" DLCen.

Husker at jeg ble værende litt ekstra i spillmenyen for å høre den ferdig.  :wee:

Den som er nå, er egentlig helt forferdelig.

Fantastisk sang! Isbilen har rett i at det er det eneste spillet som har vunnet Grammy. Har ikke hørt om noen siden i hvert fall. Også artig at Fader Vår kan bli så poppis. :p

Kan nesten ikke kreve at de topper den. Første og så vidt jeg vet så langt siste dataspill-låt som har vunnet Grammy.

Det må jo være spillet sin feil. Har prøvd 3 kvelder nå, å det er ikke mulig å spille online. Sånn andre skriver i chat så virker det ikke som om det var noe nytt problem heller akkurat. Får se om jeg gidder å gi det ett forsøk til i morgen...

hei kan en av dere svare på mitt spørsmål over? det ser ut at ingen ser meg.. :(

PS: beklager for å forstyrre dere og takk på forhånd :)

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Det hender du får beskjed mellom omganger at du har for lite strategiske ressurser. Så lenge du er i pluss når det er din tur, skal det gå greit.

Hvis du har en by som er nærme nok, kan du kjøpe land slik at den lille byen ikke får flere flekker i din retning. Dette er upopulært hos ai. Du kan selvfølgelig også ta den med makt og jevne den med jorda, men da vil du sannsynligvis ha et krigshisser-rykte på deg for resten av det spillet hos motstanderne som fikk det med seg. Sånne ting er det best å ha unnagjort før du har møtt så mange andre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

et par spørsmål :

1-  jeg får denne en beskjed om at jeg bruker mer enn hester enn det jeg har og det fører til at horsemenn effektivitet minker men hvordan er det mulig? jeg har jo 1 hest mer?(7 totalt og 1 brukt)

2- jeg har en annen civ i nærheten av meg men byen hans er liten så jeg vil ikke ha den- går det an å stoppe den ekspandere? hvis jeg angriper byen og utsletter den totalt, vil det funke?

-takk for svar   :)

Har du husket å bygge en pasture rundt hestene? Det er ikke noen barbarer som har ødelagt pasture?

Bygg opp en stor hær, gå til krig og utslett hæren, få byen i fredsavtale (fungerer kun hvis det ikke er hovedstaden,) jevn den med jorden. Så får du vesentlig mindre krigshisser-poeng og kan fortsette diplomati med andre sivilisasjoner.

Lenke til kommentar

et par spørsmål :

-takk for svar   :)

Har du husket å bygge en pasture rundt hestene? Det er ikke noen barbarer som har ødelagt pasture?

Bygg opp en stor hær, gå til krig og utslett hæren, få byen i fredsavtale (fungerer kun hvis det ikke er hovedstaden,) jevn den med jorden. Så får du vesentlig mindre krigshisser-poeng og kan fortsette diplomati med andre sivilisasjoner.

det er det hele greia:  jeg angrep på andre sivilsajsoner og de er meget svake så jeg bare knuste de sterkeste av dem, er det derfor? ja men hva er jo målet i dette spille dat? Er det ikke å ta kontrollen over verdenen? 

men det du sier er jo når jeg angriper på andre sivilsasjoner minker hestene eller hva?

Lenke til kommentar

det er det hele greia:  jeg angrep på andre sivilsajsoner og de er meget svake så jeg bare knuste de sterkeste av dem, er det derfor? ja men hva er jo målet i dette spille dat? Er det ikke å ta kontrollen over verdenen? 

men det du sier er jo når jeg angriper på andre sivilsasjoner minker hestene eller hva?

Hvis du syns andre sivilisasjoner er svake vil jeg anbefale deg å øke vanskelighetsgraden et par hakk, krigføring i Civilization V blir en god del mer komplisert når du kommer opp på Emperor, Immortal eller Deity.

Målet i spillet er jo å vinne, om det er gjennom krigføring, diplomati, vitenskap, kultur, eller score, men det blir ikke egentlig utfordrende før du kommer opp på Immortal der A.I.-en får kraftige handicap.

Det jeg mener med hestene er at du må få en worker til å bygge et pasture på den flisa for å kunne bruke dem, hvis du ikke bygger et pasture blir ikke hestene tilkoblet riket ditt og du får ikke nyttegjort deg dem, på samme måte som andre ressurser i spillet. Hvis du ikke forbedrer luksusressursene dine vil du for eksempel slite kraftig med å holde folket ditt fornøyd etterhvert som riket ditt vokser.

Lenke til kommentar

Det jeg mener med hestene er at du må få en worker til å bygge et pasture på den flisa for å kunne bruke dem, hvis du ikke bygger et pasture blir ikke hestene tilkoblet riket ditt og du får ikke nyttegjort deg dem, på samme måte som andre ressurser i spillet. Hvis du ikke forbedrer luksusressursene dine vil du for eksempel slite kraftig med å holde folket ditt fornøyd etterhvert som riket ditt vokser.

dette forstår jeg men hele greia er jo at jeg har en pasture men antallet til hestene øker jo ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...