Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Jeg har begynt å spille igjen og lurer på noen ting.

1. Når man får valget med å bygge f.eks Granary som øker produksjonen av mat hvis du har Wheat, Bananas and Dear. Må jeg sjekke først at jeg har en av de resursene før jeg bygge for å få noe utbytte. Eller får jeg det valget pga jeg har en av de resursene i mitt området? Jeg bygger byene mine så nærmt at grensen fra den forrige byen slår seg sammen etter en stund, så da teller alt som er innen for den grensen for det bygget jeg får valget om å bygge?
  2. City-States, når man får de opp til å være en Ally, det er kun da man får de resursene de tilbyr?
  3. Great Prophet: Er den eneste måten man kan fjerne en annen religion i en by, og framheve sin egen?
  4. Hvordan bruker dere Great Prophet / Inquisitor / Missonary ?
  5. Great People, jeg pleier å bruke Scientist / Merchant og Engineer, "resten" pleier jeg å plassere i byer som har plass til de? Hva pleier dere å gjøre med de?
  6. Trading: Luxury resources: Når jeg holder over smilefjest så står det at jeg har +7 Silk, når jeg går til AI for å trade så står det Silk (3) ? Er det mulig å trade vekk den eneste resursen man har, eller er det kun mulig å trade det man har til overs...
  7. Religion: Når det står f.eks 7 Followers (+67 Pressure), hva betyr egentlig pressure delen?

Fullførte nettopp et brett og vant med Cultural Victory, vist ikke hva det var en gang før den poppet fram på skjermen :)

Lenke til kommentar

1: Du får mer mat av granary uansett, men den øker i tillegg utbyttet fra disse ressursene. Hver by kan jobbe felter tre skritt fra sentrum i hver retning, ikke lenger.

2: Du får bare ressurser fra bystater hvis du er alliert med dem.

3: Du kan fjerne annen religion fra egne byer med inquisitor. Dette er også den eneste måten å knekke en religion i en hellig by (opprinnelsesby) du har tatt over en gang for alle. Hvis du bruker profeter til å omvende en hellig by, vil den gamle religionen sakte men sikkert gjenoppstå.

4: De to første profetene bruker jeg alltid til å etablere og bygge på religion. Deretter er de overlegne til å spre den. Inquisitor bruker jeg mest til forsvar mot andre religioner, for med en inquisitor stasjonert i en by vil ikke motstanderen kunne omvende noen. Kombinert med et godt veinett kan man på denne måten forsvare et helt kontinent mot aggressiv misjonering med et par inquisitors. Misjonærer bruker jeg sjelden, hvis jeg vil spre religionen min kjøper jeg heller en ny profet. Du bør være tidlig nok ute med religion til å få sikret deg pagoda/cathedral/mosque, i så fall vil du ikke ha nok faith til overs til å kjøpe så mye religiøse enheter i alle fall. Men hvis du finner ut at du har en religionshore på kartet bør du spandere et par inquisitors.

5: Bruker stort sett bare engineer og scientist, selv om det dukker opp en og annen merchant fra tid til annen. Great people koster penger i drift som alle andre enheter, så det er best å bruke dem så fort som mulig. Engineers til å fullføre underverker, scientists til å forske. Jeg bygger svært sjelden manufactory/academy da disse feltene bør bygge så tidlig som mulig for å gi mest mulig tilbake, og det tidlig i spillet er mange underverker og teknologiske forsprang det er verdt å få med seg. Er du akterutseilt teknologisk kan det kanskje være en ide å bygge akademi, men jeg har ikke fått utforsket dette noe særlig.

6: 3 er det du har å handle med, og hvis du bytter bort alle, mister du happiness.

7: Pressure er et tall på religiøs innflytelse. Dette øker med nærhet til byer med religionene det gjelder.

Lenke til kommentar

1: Du får mer mat av granary uansett, men den øker i tillegg utbyttet fra disse ressursene. Hver by kan jobbe felter tre skritt fra sentrum i hver retning, ikke lenger.

2: Du får bare ressurser fra bystater hvis du er alliert med dem.

3: Du kan fjerne annen religion fra egne byer med inquisitor. Dette er også den eneste måten å knekke en religion i en hellig by (opprinnelsesby) du har tatt over en gang for alle. Hvis du bruker profeter til å omvende en hellig by, vil den gamle religionen sakte men sikkert gjenoppstå.

4: De to første profetene bruker jeg alltid til å etablere og bygge på religion. Deretter er de overlegne til å spre den. Inquisitor bruker jeg mest til forsvar mot andre religioner, for med en inquisitor stasjonert i en by vil ikke motstanderen kunne omvende noen. Kombinert med et godt veinett kan man på denne måten forsvare et helt kontinent mot aggressiv misjonering med et par inquisitors. Misjonærer bruker jeg sjelden, hvis jeg vil spre religionen min kjøper jeg heller en ny profet. Du bør være tidlig nok ute med religion til å få sikret deg pagoda/cathedral/mosque, i så fall vil du ikke ha nok faith til overs til å kjøpe så mye religiøse enheter i alle fall. Men hvis du finner ut at du har en religionshore på kartet bør du spandere et par inquisitors.

5: Bruker stort sett bare engineer og scientist, selv om det dukker opp en og annen merchant fra tid til annen. Great people koster penger i drift som alle andre enheter, så det er best å bruke dem så fort som mulig. Engineers til å fullføre underverker, scientists til å forske. Jeg bygger svært sjelden manufactory/academy da disse feltene bør bygge så tidlig som mulig for å gi mest mulig tilbake, og det tidlig i spillet er mange underverker og teknologiske forsprang det er verdt å få med seg. Er du akterutseilt teknologisk kan det kanskje være en ide å bygge akademi, men jeg har ikke fått utforsket dette noe særlig.

6: 3 er det du har å handle med, og hvis du bytter bort alle, mister du happiness.

7: Pressure er et tall på religiøs innflytelse. Dette øker med nærhet til byer med religionene det gjelder.

Takk skal du ha, lærte mye nå =)

Lenke til kommentar

Måten jeg pleier å forklare det på er at det er "religions-hestekreftene" til den byen.

La oss si at det er tre byer med lik avstand fra hverandre. Slik:

X--Y--Z

By X har islam med 120 pressure. By Y er ny og har ikke noen religion enda. By Z har kristendom med 50 pressure. Begge vil påvirke innbyggerne i by Y, men over tid vil islam "vinne" over kristendommen.

Lenke til kommentar

Måten jeg pleier å forklare det på er at det er "religions-hestekreftene" til den byen.

La oss si at det er tre byer med lik avstand fra hverandre. Slik:

X--Y--Z

By X har islam med 120 pressure. By Y er ny og har ikke noen religion enda. By Z har kristendom med 50 pressure. Begge vil påvirke innbyggerne i by Y, men over tid vil islam "vinne" over kristendommen.

Takkar og bukkar. Spillet blir bare gøyere å gøyere jo mer man lærer =)

Lenke til kommentar

Kan fint sammenlignes med virkelighetens korstog, ja.

Og, nei, korstog finnes ikke. Da må du heller bryne deg på dypere grand strategy-spill som f.eks. Europa Universalis. Som forøvrig er et av de vanskligste og mest krevende spillene jeg noen sinne har prøvd.

Lenke til kommentar

Jeg synes CIV V gjenspeiler religion i virkeligheten bra slik det er. Det kan være irriterende når en motstander spammer profeter og omvender alle byene dine, men det går fint an å klare seg uten en egen religion. Dessuten kan det være en gylden mulighet til å skaffe seg de religiøse bygningene du ikke rakk å bygge inn i egen religion. I spillet jeg holder på med nå har jeg selv moskeene, mens Pedro prøver å omvende hele kontinentet til katolisisme. I byene han angriper får jeg da bygget Pagoda før jeg vender dem tilbake til den rette sti. I tillegg tok jeg Madrid på et tidlig tidspunkt, hellig by for jødedommen med katedraler. Jeg har altså muligheten til å få alle tre religiøse bygg i mange av byene. Det er mye gratis tro, kultur og glede.

Lenke til kommentar

For korstog er nok Crusader Kings 1 og 2 bedre, da de tar for seg den tiden, i motsetning til EU-spillene som foregår etter. Så vanskelige er de da heller ikke, tar ikke lang tid å sette seg inn i. Selv synes jeg de er kjempegøyale og -interessante og har vel logga like mye tid i CK2 og EU4 som jeg har i alle Civ-spill tilsammen. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vel ikke spillet sin feil at alle dc'er? Det blir jo som å klage over hvor ræva slossespill er online, fordi de aller fleste bare spiller som to eller tre karakterer og spammer sterke angrep som er vanskelig å unngå. Det er jo ikke spillet sin feil at spillerne er noen feige tullinger som ikke tør møte folk i ærlig kamp. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...