Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Selv om du ikke har problemer med spillet, betyr ikke automatisk at alle andre med nyere hardware ikke har problem. Har aldri forstått den logikken? Det er jo ikke slik ting fungerer.

 

Tror du er den første som skryter av multiplayeren. Det er spesielt, for man kan godt være uenig med meg ålike civ 5 - det er stort sett kjernen i spillet jeg ikke liker og ikke nødvendigvis bugs så mye lenger så jeg forstår at folk kan like civ 5 sitt gameplay(spesielt viss de ikke har spilt de tidligere civ spillene) Selv om diplomacy og ai'en er dårlig. Så er multiplayeren forsatt svak teknisk sett, og det er ikke en mening men fakta, og helt utrolig så lenge etter spillet ble gitt ut.

 

Den såkalte AI`en er helt uvirkelig dårlig laget i dette spillet.Når man lager et slikt spill,så trengs en veldig slu og forutseende AI.Men nei,ikke i CIV V.Her sender datamaskinen ut fks kanoner og bueskyttere i front av en hær slik at disse blir hugget ned av fks mitt kavaleri.Latterlig enkelt å knuse hærene til fienden selv om hæren hans er mye større en min,strategi eksisterer overhodet ikke i AI`s tankegang. :thumbdown:

Videre er jo diplomatiet helt rævva.Det var faktisk bedre i CIV II på 90 tallet.AI nekter konsekvent å innse at dersom den fks trenger olje eller jern for å bygge fler enheter,da den aktuelle AI motstanderen er i krig,og det er like før den taper,så nekter den likevel å betale mer en 4-7 gold pr turn for dette. :hmm:

I CIV III så kom AI motstanderen på sine knær til meg når den var i en slik situasjon.Har opplevet å få 90 gold pr turn for iron i det spillet,da dataen måtte ha denne ressursen for å i det hele tatt overleve.

Det er jo slikt som er morro med CIV..å ta vekk disse elementene er bare tragisk

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Den såkalte AI`en er helt uvirkelig dårlig laget i dette spillet.

Jeg er enig. På et taktisk spill som dette er AI viktigere enn grafikk og her virker det desverre som designere har tenkt motsatt.

 

Det er rett og slett elendig design at spillet har flere funksjoner og muligheter enn hva de evner å la AI'en utnytte. Dette er en form for sjakk og da burde utviklere forstå at sjakk mot en idiot er en rimelig kjedelig affære.

 

Et (skuffende) faktum som nærmest beviser dette er hvordan vanskelighetsgradene fungerer. Det burde aldri være slik at disse styres ved at spilleren får fordeler/ulemper i forhold til AI. Det som bør gjøres er at AI har variasjoner mellom supersmart og evneveik, men at spillet alltid er det samme (forskningsfart, kostnader etc).

 

Jeg har alle CIV spillene opp til V, nå er det imidlertid slutt for min del. Dette er et 2 av 10 spill fordi de bommer på det viktigste: AI.

Lenke til kommentar

Den såkalte AI`en er helt uvirkelig dårlig laget i dette spillet.

Jeg er enig. På et taktisk spill som dette er AI viktigere enn grafikk og her virker det desverre som designere har tenkt motsatt.

 

Det er rett og slett elendig design at spillet har flere funksjoner og muligheter enn hva de evner å la AI'en utnytte. Dette er en form for sjakk og da burde utviklere forstå at sjakk mot en idiot er en rimelig kjedelig affære.

 

Et (skuffende) faktum som nærmest beviser dette er hvordan vanskelighetsgradene fungerer. Det burde aldri være slik at disse styres ved at spilleren får fordeler/ulemper i forhold til AI. Det som bør gjøres er at AI har variasjoner mellom supersmart og evneveik, men at spillet alltid er det samme (forskningsfart, kostnader etc).

 

Jeg har alle CIV spillene opp til V, nå er det imidlertid slutt for min del. Dette er et 2 av 10 spill fordi de bommer på det viktigste: AI.

 

Sjakksammenlikningen er en god måte å forklare det på.Hjelper ikke at du har verdens flotteste dyreste sjakkspill dersom den eneste motstanderen du kunne hatt var en sjimpanse.Slik føles CIV V.Overfokus på design,men ikke på funksjonalitet.

Vanskelighetsgrad-problemet opplever også jeg eksakt slik du beskriver det.På de høyre levelene er de umulig å holde tritt med AI motstanderens forsking,noe som mang en gang har endt med å få en atombombe i huet når jeg selv har seilskip og muskettmenn.Fordelene den får en latterlige.Like latterlige er det andre veien selvsagt,når jeg har atomvåpen mens AI har seilskuter.

 

Også er det så idiotisk at en bueskytter fra sen steinalder kan skade et slagskip,og tilogmed treffe et bombefly.Hva er det for noe nonsens?Dette var klart beskrevet i manualen i CIV II som et konsept de hadde gått bort i fra.Det sto faktisk ordrett:"How can ancient spearmen pop å hole in a modern day battleship?"

 

Syntes det er veldig "spesielt"når bueskyttere har like langt skuddhold som en kanonbåt,og så oppstår det også merklige situasjoner når en bueskytter enhet står to felt unna en enhet med moderne infanteri,og bueskytterne kan skyte infanteriet i fillebiter fordi de har avstand-bekjempelse,mens infanteriet må helt innnpå.Dette gjør at spillet rett og slett ikke fungerer.

Sist jeg sjekket:Buer har et skuddhold på mellom 200-400 meter litt avhengig av hva slags bue,men la oss si 200 meter.

En riflekule eller geværkule kan gå opptil 4 km,og likevel være dødelig.

Blar de opp historieboka i det hele tatt,eller er det barnehagebarn som har laget spillreglene?

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lite liv i denne tråden. På tide å få litt liv i den igjen.

 

Lenge siden jeg har spillt Civ5 egentlig, vart rådet til å prøve en mod som heter "Civilization Nights". Han som anbefalte den til meg låvet gull og grønne skoger og at spillet skulle by på så mye mer med denne modden. Så jeg måtte nesten bare prøve og vart ikke skuffet.

Denne mod'en forandrer så og si alt med spillet. Ny tech, ny goverment system osv osv.

 

Noen her som spiller enda som kan anbefale noen mods og fortelle litt om den mod'en og hvorfor den bør spilles.

 

 

 

Link

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Lite liv i denne tråden. På tide å få litt liv i den igjen.

 

Lenge siden jeg har spillt Civ5 egentlig, vart rådet til å prøve en mod som heter "Civilization Nights". Han som anbefalte den til meg låvet gull og grønne skoger og at spillet skulle by på så mye mer med denne modden. Så jeg måtte nesten bare prøve og vart ikke skuffet.

Denne mod'en forandrer så og si alt med spillet. Ny tech, ny goverment system osv osv.

 

Noen her som spiller enda som kan anbefale noen mods og fortelle litt om den mod'en og hvorfor den bør spilles.

 

 

 

Link

 

Leeenge siden jeg har spilt dette også men den Nights modden burde nok sjekkes ut :)

 

Det jeg har savnet er en mod (finnes helt sikkert ett sted vil jeg tro?)som bremser tech`en. Dvs at man kan spille for eks kun i medieval uten at man advancer til neste tech periode, evnt at man kan spille i en periode mye lenger enn idag. Syntes det går i overkant fort framover ifra sverdkamper til man brått sitter der med jagerfly.. :p

Lenke til kommentar

Jeg prøvde også night modden, gikk lei ganske fort, men det var ikke en dårlig mod. Og egentlig den eneste modden jeg har funnet som er verdt å nevne. Har brukt et par små mods, som gir flere civs, men ellers er det ikke mye å skryte av.

 

Det ble til at jeg lastet ned en hel hau med mods til civ 4 i stedet, new dawn, dawn of the overlords, fall from heaven, world war 2 og den jeg spiller nå, realism invictus. FANTASTISK mod, unik grafikk på alle enhetene til de forskjellige landene. Mange nye enheter, og gjør combaten bedre, siden du ikke bare har "sten saks og papir". Tja sjaut 150 timer på civ 4 på steam, i tillegg spilte jeg det noen år uten steam også. :love:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite liv i denne tråden. På tide å få litt liv i den igjen.

 

Lenge siden jeg har spillt Civ5 egentlig, vart rådet til å prøve en mod som heter "Civilization Nights". Han som anbefalte den til meg låvet gull og grønne skoger og at spillet skulle by på så mye mer med denne modden. Så jeg måtte nesten bare prøve og vart ikke skuffet.

Denne mod'en forandrer så og si alt med spillet. Ny tech, ny goverment system osv osv.

 

Noen her som spiller enda som kan anbefale noen mods og fortelle litt om den mod'en og hvorfor den bør spilles.

 

 

 

Link

 

Leeenge siden jeg har spilt dette også men den Nights modden burde nok sjekkes ut :)

 

Det jeg har savnet er en mod (finnes helt sikkert ett sted vil jeg tro?)som bremser tech`en. Dvs at man kan spille for eks kun i medieval uten at man advancer til neste tech periode, evnt at man kan spille i en periode mye lenger enn idag. Syntes det går i overkant fort framover ifra sverdkamper til man brått sitter der med jagerfly.. :p

 

Anbefaler at du sjekker ut Epic-modusen da.:) Mange, mange flere turns å boltre seg i.:)

Lenke til kommentar

Evt du har et jetfly som blir skutt ned av en spydkaster fra oldtiden :)

 

Dette er faktisk en bra mekanikk. At en kamp er 99% sikker, vil si at 1/100 feiler. På et spill har man flere hundre kamper, så dette vil skje noen ganger. Dette gjør at man må være mere strategisk med hvilke enheter man sender inn først i kamp. Usikkerhetsmomentet, gjør spillet bedre, også fordi da belønnes dem som har en plan B.

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Anbefaler at du sjekker ut Epic-modusen da.:) Mange, mange flere turns å boltre seg i.:)

 

Da tenker jeg at jeg prøver meg med Marathon mode. Iflg beskrivelsen vil jeg være grå i håret før jeg ser ett fly :)

Pfff....:p Standard speed tar 3-4 timer å spille gjennom, epic har vel trippelt eller noe sånt turns tror jeg, så du kommer deg gjennom det på en dags tid og litt kaffe.:p

 

Evt du har et jetfly som blir skutt ned av en spydkaster fra oldtiden :)

Slik kampsysystemet er laget, er det teoretisk mulig, akkurat som det teoretisk er mulig å overleve en atombombe.;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har spilt Civ massivt siden slutten av nittitallet, og har aldri klart å spille på en høyere vanskelighetsgrad enn prince. :new_woot: Hvilket fremdeles ikke er så dårlig(bortsett fra at folk i civ-communityen hvor jeg er aktiv er langt bedre enn meg :p ), siden sånn ca 80+% spiller på de to nederste vanskelighetsgradene.

Endret av fnwilborn
Lenke til kommentar

Høyere vanskelighetsgrader er jo bare mere ubalansert. AI'n er like stokk dum uansett, de bare får masse mere ressurser enn deg fra starten og researcher alt mye fortere.

 

Så du fort kommer i situasjoner som over, der man får ei atombombe slengt i hodet når man selv driver med båter og musketter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har vunnet en del kamper på Immortal, men med de nyeste patchene fungerer ikke strategien min lenger. :p

 

I Civ 4 osv. spillte jeg sjeldent på høyere vanskeliggrad enn Noble (der hverken jeg eller AI har handikap), men med Steam-achievements har jeg fått lysten på å prøve de høyere vanskelighetsgradene, selv om det er blodig urettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...