Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Begynner å bli smålei runtime error feilen. Fungerte å spille i går på nytt spill og fikk lagret mange ganger uten at det klikket. Men, skulle starte savet i dag og da kommer runtime error feilmeldingen igjen.

 

Feraxis har tydeligvis ikke klart å rette feilen enda.. kjipt å begynne på nytt flere ganger på rad uten å komme noen vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Jeg valgte det største kartet, men ifølge mini-kartet er det veldig lite? Trenger jeg mer teknologi for å se resten av kartet, eller er det faktisk så lite? Hvor lite er da det minste? To ruter? :p

 

Kanten på minikartet skalerer seg etter hvor mye du har utforsket. Så i starten er ikke størrelsen på minikartet representabelt på hvor stor verdenen faktisk er, det ser du først når du har kommet til kanten.

Lenke til kommentar

2. Jeg valgte det største kartet, men ifølge mini-kartet er det veldig lite? Trenger jeg mer teknologi for å se resten av kartet, eller er det faktisk så lite? Hvor lite er da det minste? To ruter? :p

 

Kanten på minikartet skalerer seg etter hvor mye du har utforsket. Så i starten er ikke størrelsen på minikartet representabelt på hvor stor verdenen faktisk er, det ser du først når du har kommet til kanten.

 

 

Stemmer og eneste måten for å få sett hele kartet er å utforske hele selv. Dog du kan være heldig å få en liten bit av kartet avslørt ved å finne ancient ruins da de noen ganger inneholder et lite "kart".

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe fasitsvar, vikingkylling, men det virker som om at når andre nasjoner merker at du er villig til å angripe og har en sterkere hær en så blir de forsiktige. Skjedde noe lignende med meg hvor jeg var en av tre nasjoner på en øy, jeg utraderte en av dem og hadde ett stort militært overtak over den andre. Den ble plutselig mye mer velvillig til demands, trade osv og snoket generelt mye mindre rundt. Jeg tror det rett og slett bare er en smart AI?

Lenke til kommentar

Fins det nokre enkle tutorials på for eksempel youtube om oppstart og lure strategiar, korleis det er best å fordele ressursane?

Slik eg har forstått det er det ganske viktig å få høg science, slik at teknologitreet blir enklare å kome seg vidare på, slik at ein hevar seg litt over motstandarane. Men kva er beste metoda for høg science? Eg er vel rundt 600 AD no, har 70-80 science. Har ikkje låst opp gunpowder enno, trenger physics og steel. Når er det normalt og nå det og det nivået?

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg uten mye erfaring igjen, men da jeg spillte så brukte jeg ekstremt mye tid på å bygge biblioteker og alt som kommer deretter. Endte til slutt opp med rundt +7-800 science da jeg vant i ca 17-1800 AD. Viste seg å være veldig lurt siden jeg var flere århundrer foran motstanderen metp. tid.

 

Strategien jeg brukte, hvis det kan kalles det siden jeg tok ting som de kom, var å fokusere veldig mye på militære i startfasen. Jeg klarte å utslette alle motstand på min øy (spillte kontinent map) før man får muligheten til å krysse hav (som krever en del naval greier i tech treet). Det betød at jeg hadde hele øya for meg selv og sluttet nesten fullstendig å produsere militære enheter, bare nok til å forsvare meg mot barbarians som spawner nå og da. Istedet fokuserte jeg så og si ALT på å få science så høyt som mulig.

 

Utfallet var at en enkelt carrier med tre bombefly bombet den siste nasjonen som var igjen på det andre kontinentet sønder og sammen siden de ikke en gang hadde muligheten til å krysse hav. Fortsatta å bombe dem uten ta skade i det hele tatt for xp imens jeg bygget ett par landenheter som lett kunne overta byene deres siden de allerede hadde blitt skadet så mye som er mulig av bombefly. Wips, game over.

Lenke til kommentar

Yay. Jeg vant et dominanse game! tok tid gitt.

 

Jeg merker at spillet begynner å bugge seg jo lengre jeg spiller sammenhengende. Får på en måte et "sjakkbrett" på skjermen som har røde og hvite ruter. Noen andre som opplever dette?

 

Jepp. Akkurat samme erfaring her.

 

Jeg spilte et game, tok dog jævlig mange timer å drepe alt på kartet og reasearche hele tech-treet (hadde 1000+ i research på slutten ;).

 

Kommer ikke til å gidde spille mer til de har patchet det litt mer. SYnes det ble for mye bugs mot slutten av spillet.

Lenke til kommentar

Ikke bare er det bugs, men det tar også sinnsykt lang tid å vente på at neste turn skal loade i tillegg, når man kommer langt ut på 2000-tallet. Og da snakker jeg om singelplayer. Sånn er det ihvertfall for meg, det kan ta opp til 1 minutt mellom hver turn. :hmm: (Men da er det vel mest når det er mange AI-spillere, det er ikke fullt så ille med small maps)

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg uten mye erfaring igjen, men da jeg spillte så brukte jeg ekstremt mye tid på å bygge biblioteker og alt som kommer deretter. Endte til slutt opp med rundt +7-800 science da jeg vant i ca 17-1800 AD. Viste seg å være veldig lurt siden jeg var flere århundrer foran motstanderen metp. tid.

 

Strategien jeg brukte, hvis det kan kalles det siden jeg tok ting som de kom, var å fokusere veldig mye på militære i startfasen. Jeg klarte å utslette alle motstand på min øy (spillte kontinent map) før man får muligheten til å krysse hav (som krever en del naval greier i tech treet). Det betød at jeg hadde hele øya for meg selv og sluttet nesten fullstendig å produsere militære enheter, bare nok til å forsvare meg mot barbarians som spawner nå og da. Istedet fokuserte jeg så og si ALT på å få science så høyt som mulig.

 

Utfallet var at en enkelt carrier med tre bombefly bombet den siste nasjonen som var igjen på det andre kontinentet sønder og sammen siden de ikke en gang hadde muligheten til å krysse hav. Fortsatta å bombe dem uten ta skade i det hele tatt for xp imens jeg bygget ett par landenheter som lett kunne overta byene deres siden de allerede hadde blitt skadet så mye som er mulig av bombefly. Wips, game over.

Hehe, på tide å skru opp et par vanskelighetsgrader på neste game da :p

Lenke til kommentar

Første gang jeg har spillt Civ så jeg begynte på 2 (Chieftain?) og det var vist i letteste laget ja. Var jo tydelig at jeg kunne vunnet leeenge før hvis jeg hadde vært litt mer offensiv siden jeg lå såpass langt foran i tech.

 

Har for så vidt bare opplevd en bug og det er at carriers forsvinner imens bombers angriper, så dukker opp igjen da de lander. Har ikke sett noe av det andre beskriver og turer tok aldri mer enn 10 sekunder, og det er på en på en 2 år gammel PC med det meste sett på high.

 

Får prøve å skru opp vanskelighetsgraden ett hakk eller to neste gang, og legge til ett par nasjoner til.

 

Hvilke nasjoner har folk spillt som? Prøvde meg som Tyskland med Bismarck og det at man får en 50/50 sjanse for å få en ekstra enhet når man tar over en barbarian settlement (som spawner hyppig) var ålreit og ga meg ett tidlig militært overtak. Nå har jeg ikke så mye å sammenligne med da.

Endret av Ercles
Lenke til kommentar

Jeg tror det rett og slett bare er en smart AI?

AI'en i Civ5 er en katastrofe kort sagt. Bruker du terrenget og de forskjellige enhetene kan du lett få 20-1 - 50-1 ratio på kills pga. AI'en bare fortsetter å slenge inn enheter selvom det er så åpenbart at de ikke engang vil få gjort noe skade. 2x cata/treb støttet av swords i et chokepoint vil utradere alt AI'en har, har enda til gode å se AI'en komme med noe annet "mottrekk" enn å stadig sende nye enheter i graven.

 

 

Er skuffet over at Civ5 ble sluppet i sin nåværende stand. En AI'en som er gjennomgående dum med alt fra selvmordsangrep til "ta alt jeg har så vi kan få fred selvom du forrige turn ba om fred uten forpliktelser", et diplomati-system som ikke fungerer, enheter som ikke er der de skal være(Har ikke opplevd denne selv though), ubrukelig multiplayer, dusinvis av åpenbare exploits som vil ødelegge ennhvert multiplayer-game skulle multiplayer bli fikset i neste patch, graphic-glitches i et enormt antall(Hadde null før patch, nå virker det som jeg får oppleve alle det har blitt klaget om på diverse fora) og et civ-tre satt opp av noen som tydeligvis aldri har vært borti Civ sier sitt.. Er vell 3-4 civ's som er OP, resten er ubrukelige. At det ikke ble snappet opp allerede på tegnebordet er ganske utrolig :)

 

Unnskyld for at jeg anbefalte spillet tidligere. Jeg hadde ikke hatt så mye kontakt med AI men trodde jeg hadde et representativt bilde av hvordan Civ 5 var. Tviler dog ikke på at det vil bli fikset i patches eller mods med tiden, men inntil da last ned spillet og nyt det gratis(Da slipper du å irritere deg over pengene som ble brukt), betal heller senere når det groveste er fikset og multiplayer faktisk er spillbart.

/endrant

Endret av Vizla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herre min hatt som dette spillet er ubalansert og generelt slurvete gjennomført. Sjokkerende slett arbeid i Beta testingen og spillet er rushet ut på markedet alt for tidlig.

 

Trist å oppleve at euforisk lykke fra starten på første runde til den totale skuffelsen jeg sitter med nå etter ca 40 timers game tid. Dette spillet kommer jeg ikke til å spille igjen før om minst et halvt år. Da jeg håper at minimum 3-4 patcher har fikset de groveste feilene og ubalansene, eller når en bra mod er kommet.

 

Back to Civ IV ;(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det rett og slett bare er en smart AI?

AI'en i Civ5 er en katastrofe kort sagt. Bruker du terrenget og de forskjellige enhetene kan du lett få 20-1 - 50-1 ratio på kills pga. AI'en bare fortsetter å slenge inn enheter selvom det er så åpenbart at de ikke engang vil få gjort noe skade. 2x cata/treb støttet av swords i et chokepoint vil utradere alt AI'en har, har enda til gode å se AI'en komme med noe annet "mottrekk" enn å stadig sende nye enheter i graven.

 

 

Er skuffet over at Civ5 ble sluppet i sin nåværende stand. En AI'en som er gjennomgående dum med alt fra selvmordsangrep til "ta alt jeg har så vi kan få fred selvom du forrige turn ba om fred uten forpliktelser", et diplomati-system som ikke fungerer, enheter som ikke er der de skal være(Har ikke opplevd denne selv though), ubrukelig multiplayer, dusinvis av åpenbare exploits som vil ødelegge ennhvert multiplayer-game skulle multiplayer bli fikset i neste patch, graphic-glitches i et enormt antall(Hadde null før patch, nå virker det som jeg får oppleve alle det har blitt klaget om på diverse fora) og et civ-tre satt opp av noen som tydeligvis aldri har vært borti Civ sier sitt.. Er vell 3-4 civ's som er OP, resten er ubrukelige. At det ikke ble snappet opp allerede på tegnebordet er ganske utrolig :)

 

Unnskyld for at jeg anbefalte spillet tidligere. Jeg hadde ikke hatt så mye kontakt med AI men trodde jeg hadde et representativt bilde av hvordan Civ 5 var. Tviler dog ikke på at det vil bli fikset i patches eller mods med tiden, men inntil da last ned spillet og nyt det gratis(Da slipper du å irritere deg over pengene som ble brukt), betal heller senere når det groveste er fikset og multiplayer faktisk er spillbart.

/endrant

Enig i mye av det du postet her. Virker som de som har noen timer med Civ bak ørene er noe mer skeptiske til 5'ern enn grønnskollingene. :)

 

Det skal sies at både Civ 3 og 4 (i hvertfal 3'ern, 4'ern var noe bedre) var nokså buggy og uferdig ved release. 4'ern har (IMO) nytt veldig godt av ekspansjonene den har fått, og er per i dag en perle av et strategispill. Vi får håpe Firaxis får fikset opp bugs ganske kjapt, og fortsetter å slenge på med forbedringer.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det du postet her. Virker som de som har noen timer med Civ bak ørene er noe mer skeptiske til 5'ern enn grønnskollingene. :)

 

Det er sikkert sant det som sies her. Jeg opplevde veldig få grafiske bugs, og siden jeg er helt ny til serien (med ett par forsøk noen runder på Civ 3 og 4 hos en venn) så tenkte jeg aldri helt over hvor lite lure AI-en er til tider. Jeg hadde rett og slett en stor nok utfordring å sette meg inn i alt. Det vil kanskje bli mer åpenbart for meg ettersom jeg blir mer erfaren, forhåpentligvis vil mange av disse manglene var patchet innen den tid.

 

Så selv om spillet ikke er i sin beste stand, så vil jeg nok bruke noen timer til på det, hvis bar for å komme meg ordentlig inn i det og lære meg å tenke mer taktisk.

 

@thiscouldbeanone: MineCraft er for så vidt ett skummelt tidsfordriv, vil ikke tenke på hvor mange timer jeg har brukt på det spillet.

Endret av Ercles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...