Gå til innhold

Makroobjektiv til Canon EOS 450D

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 16 som er meget interessert i fotografering. Har et Canon EOS 450D som jeg er veldig fornøyd med. Har obejektivene Canon 18-55mm, og Tamron 70-300mm.

Jeg føler nå at det er på tide å gå til innkjøp av et makroobjektiv, og har sett på Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Dette virker veldig bra!

Har også sett på et EF-S 60mm f/2,8 Macro USM, og er nå i tvil om hva jeg burde velge. Det førstnevnte er en del dyrere, men det er også mest sannsynlig verdt det?

Ellers så er det kanskje noen som har noen helt andre objektiv å anbefale? Alt blir tatt i mot med takk og et stort smil!

Enkelte tror kanskje at jeg bare burde vente med tanke på alderen, men foto er virkelig hobbyen min, så om det er noe jeg skal bruke penger på må det bli foto!

Dere kan også se de beste bildene mine her: http://www.fotocommunity.com/pc/pc/mypics/1189008 , om det skulle være til interesse med tanke på (forhåpentligvise) tilbakemeldinger!

Mvh Vanessa

Endret av Vanhalv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les gjennom artikkelserien til Carsten Arnholm som er publisert her på Akam. Her er første del.

Du bør først tenke over hva du ønsker å makrofotografere før du velger objektiv. Les deg opp på temaet og du finner kanskje svaret på spørsmålet ditt på egenhånd.

For eksempel er 60mm veldig greit til blomster men passer ikke noe særlig til småkryp. Selv har jeg Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og er veldig godt fornøyd med det. Merk at dette ikke er L versjonen med IS og dermed er nesten tre tusen kroner billigere.

Lenke til kommentar

Gode forslag fra bareanton, jeg har selv Canon 60mm macro som jeg bruker til blomsterfotografering, og jeg er veldig godt fornøyd med dette. Ett annet objektiv jeg absolutt vil anbefale er Sigma 150mm 2.8 macro, dette er vel ett av de Sigma-objektivene som får mye skryt. Jeg har dette også og er meget godt fornøyd til dette. Bruker det litt til småkryp, men mest til blomster der avstanden til motivet blir litt for lang for 60 mm'eren.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

Utifra bildene dine ser jeg at du er glad i og fotografere blomster,og da er en Canon 60mm macro en fordel og bruke.

Typisk kan man si at blomsterfotografering bruker man korte brennvidder mindre enn100mm og ved insektfotografering bruker lange brennvidder større enn 100mm,et macro-objektiv på rundt 100mm passer egentelig ikke noen av disse typer fotograferinger men kan med hell brukes i begge leirer :)

Ta en titt på RandiA sine eminente =1&view_by_title=1&st=25"]blomsterbilder tatt hovedsakelig med 60mm.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også dette 60mm Macroobjektivet til Canon, og er kjempefornøyd med det. Sylskarpt - som vanlig for macro. Kompakt. Indre fokus (er vel Canon alene om). USM - stille og rask fokusmotor (vanligst med manuell fokusering for makro, men flott i andre tilfeller!)

Støtter rådene over mhp. bruksområde. I tillegg er macroobjektiver flotte å benytte til portretter.

Er du interessert i enda bedre lysstyrke har Tamron en 60mm med f/2.0.

Det ligger et pent brukt 60mm Canon på foto.no: http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=54&id=138081

Lykke til!

Lenke til kommentar

Er du på et budsjett, så får du bedre resultater med 100/2.8 Macro USM + stativ til samme pris som en 100/2.8L IS Macro USM. IS-versjonen har bildestabilisering og bedre værtetting, men er ikke nevneverdig optisk bedre enn den uten IS.

Sigma, Tamron og Tokina har alle gode kandidater i spennet 90-105mm.

Som andre har nevnt over - tommelfingerregelen er å gå for 50-60mm hvis du mest vil ta bilder av blomster, 150mm+ (Sigma har en glimrende 150mm makro!) hvis du mest vil ta bilder av insekter, og en midt imellom, 90-105mm, hvis du vil ha en som er ok til begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...