SlettProfil Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Jeg har vært forkjølet en god del i høst, og det har satt sine spor i skolefraværet. I og med at dette er siste året på videregående er det viktig at jeg får minst mulig fravær, jeg er da på utkikk etter tips for hvordan jeg kan forbedre immunforsvaret. Har knasket c-vitaminer noen dager i tilegg til at jeg tar multivitamin og omega-3 hver dag, men jeg har ikke fått de store resultatene enda. Noen tips? Endret 23. september 2010 av Lester Freemon Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Noen gode tips : *Ta deg litt Sol. *Moderat med trening og frisk luft. *Hygiene (du trenger ikke dusje hver dag). *Øk proteininntaket og senk Karbohydrater. (40% karbo , 30 / 30 prot / fet). *Antioksidanter. *REN c-vitamin (kan kjøpes i pulverform på apoteket) men pass på dosene, maks 0.4g hver 2 time ca. *Bytt ut Melka med soyamelk om du kan drikke det ;-) Endret 23. september 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Ren C-vitamin? Hva menes med det? Er det ikke rent det man får i pille eller sugetablettform? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Gå uten jakke i hele høst og vinter. Det gjorde jeg for noen år sida, ble ikke syk en eneste gang. Bygger opp skikkelig motstand mot kulde. Brukte jakke i årene etter, da ble jeg syk et par ganger. Lenke til kommentar
Vikestart Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) *Hygiene (du trenger ikke dusje hver dag). Man skal absolutt dusje hver dag. Og æsj... krekslig hvis man ikke gjør det... Synes de andre rådene dine er bra da (IMO) Prøv også Sink. Veldig bra for immunforsvaret. Endret 23. september 2010 av Vikestart Lenke til kommentar
therealmocen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Akupunktur Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Koker til syvende og siste ned til genetikk. Er du født med et svakt immunforsvar, vil du ha et svakt immunforsvar. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Man skal absolutt dusje hver dag. Og æsj... krekslig hvis man ikke gjør det... Synes de andre rådene dine er bra da (IMO) Prøv også Sink. Veldig bra for immunforsvaret. Nå er det jo ikke bra for immunsystemet å vaske seg mye da.. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Å dusje hver dag er med på å svekke motstandssystemet i kroppen. Huden vår produserer ett fettlag som beskytter mot ytre påvirkning mot bakterier og temperaturer. Dusjer du hver dag får kroppen aldri bygget opp dette forsvaret. Ulempen med dette er at noen lukter og svetter mere enn andre. Så er det ubehagelig må man kansje dusje hver dag allikevel. Vil du styrke kroppens immunforsvar, så slutt å bry deg! Bekymringer skaper psykisk stress, og det er bevist at psykisk stress har innvirkning på det fysiske. Lev sunt, lev godt, gjør EN ting du virkelig har lyst til hver dag! Og pass deg for alle kjerringråd og vitamintilskudd! Ta heller en titt på hva du får i maten din og ikke. Endret 23. september 2010 av Sacro Lenke til kommentar
Vikestart Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Man skal absolutt dusje hver dag. Og æsj... krekslig hvis man ikke gjør det... Synes de andre rådene dine er bra da (IMO) Prøv også Sink. Veldig bra for immunforsvaret. Nå er det jo ikke bra for immunsystemet å vaske seg mye da.. Vel... Da må jo jeg ha et utrolig sterkt immunforsvar da... Vasker hele kropper hver dag med såpe + håret, og enda blir jeg ganske så sjeldent syk... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Pappa er 60år og har aldri så lenge jeg kan huske (eller mamma for den saks skyld) noensinne vært syk.. Ligger nokk ganske mye i genene.. Men er jo greit å ta litt forholdsregler, som f.eks å vaske hendene ofte.. Omså bare etter en runde på det lokale supermarkedet vet man aldri hva slaks bakterier man har på hendene.. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 En annen ting er at det er viktig å ikke være for fin på maten man spiser. Nyere undersøkelser viser at de brune flekkene på eplet er minst like sunt som eplet i seg selv. Alt skal jo være rent og nærmest sterilt når det er snakk om mat vi spiser. Og alt tyder på at dette ihvertfall ikke er spesielt sunt. Det sier seg jo selv at dersom alt vi spiser er trygt så har ikke immunforsvaret like mye å jobbe med. Derfor er det viktig å la kroppen kjempe mot infeksjoner relativt ofte. Dette er også grunnen til at enkelte i den "eldre" garde aldri blir syk. Faren min også blir aldri syk. Han spiser forsåvidt "alt" såsi og bryr seg fint lite om datoen på melka er én dag over eller ikke. Han spiser også plommer som har falt ned fra treet og bryr seg ikke om det er litt skitt på det. Sånt tror jeg er viktig. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Vel... Da må jo jeg ha et utrolig sterkt immunforsvar da... Vasker hele kropper hver dag med såpe + håret, og enda blir jeg ganske så sjeldent syk... Hvem vasker seg vel ikke hver dag? Tror nokk ikke du har et strekt immunsystem bare fordi du vasker deg og blir sjeldent syk. Men å vaske seg ofte er ikke positivt for immunsystemet, jeg sa bare at du tok feil. Lenke til kommentar
Vikestart Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Vel... Da må jo jeg ha et utrolig sterkt immunforsvar da... Vasker hele kropper hver dag med såpe + håret, og enda blir jeg ganske så sjeldent syk... Men å vaske seg ofte er ikke positivt for immunsystemet, jeg sa bare at du tok feil. Jeg mener dette er tull. Kan du vise meg noen pålitelig kilder for dette? Har forhørt meg rundt med de som har peiling på dette, og de sier at det ikke er noe tenke på. Det har ikke noen merkbar effekt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Det amerikanske forsvaret har jo gjort en del studier på dette , noe som viser at hvor ofte man skal dusje varierer veldig med området man er i og går fra 4 ganger om dagen til 1 gang i uka. Man må også huske at visse studier har vist at dusjhodene også lett kan samle bakterier, noe som ikke er helt gunstig for oss når vi dusjer . Noen påstår også at man styrker immuneforsvaret når man tar en virkelig Kald-dusj, noe som er godt mulig. Når jeg selv sluttet å avslutte dagene mine i svømmehalen med en kald dusj så opplevde jeg at jeg ikke ble like fort forkjølet eller snufsete i vinterhalvåret. Kenny Bones : Askorbinsyre, som er så og si ren C-vitamin i pulverform uten tilsatte biprodukter (det er ofte en veldig koselig lesning av etikettene på mange av C-vitamin produktene). Endret 24. september 2010 av Malvado Lenke til kommentar
johome Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg spiser mye blåbærsyltetøy, og er veldig sjelden forkjølet. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Vel... Da må jo jeg ha et utrolig sterkt immunforsvar da... Vasker hele kropper hver dag med såpe + håret, og enda blir jeg ganske så sjeldent syk... Men å vaske seg ofte er ikke positivt for immunsystemet, jeg sa bare at du tok feil. Jeg mener dette er tull. Kan du vise meg noen pålitelig kilder for dette? Har forhørt meg rundt med de som har peiling på dette, og de sier at det ikke er noe tenke på. Det har ikke noen merkbar effekt. http://www.daria.no/skole/?tekst=4427 Eller snakk med legen din ? Eller oppsøk en hudekspert ? Når det gjelder sterile omgivelser... Det er jo bevist at allergikere blir skjeldnere syke enn mennesker uten allergi. Dette fordi immunforsvaret jobber på høygir langt mere hos allergikere! Sier seg selv at vi trenger møkk og fandenskap. Hvis alt er sterilt dør vi jo når det kommer en bakterie :S Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Spis fisken og grønnsakene dine, ikke vær redd for å bli skitten, og kjenn aldri ekstra godt etter om du er sjuk. Sjuk = klarer ikke få på seg buksa, klarer ikke gå til badet, feber/kaldsvetting. Hvis ikke, prøv å gå på skolen. Som regel føler man ser bedre når man kommer ut av huset og får frisk luft. Hvis du merker at du ikke klarer, går du heller hjem igjen. Det er ikke bra å utvikle hypokonder-tendenser, hvor man kjenner ekstra godt etter, og velger å være hjemme bare fordi man er 98% "frisk" istedenfor 100%. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Spis fisken og grønnsakene dine, ikke vær redd for å bli skitten, og kjenn aldri ekstra godt etter om du er sjuk. Sjuk = klarer ikke få på seg buksa, klarer ikke gå til badet, feber/kaldsvetting. Hvis ikke, prøv å gå på skolen. Som regel føler man ser bedre når man kommer ut av huset og får frisk luft. Hvis du merker at du ikke klarer, går du heller hjem igjen. Det er ikke bra å utvikle hypokonder-tendenser, hvor man kjenner ekstra godt etter, og velger å være hjemme bare fordi man er 98% "frisk" istedenfor 100%. Stemmer dette. Vi glemte å nevne hvor mye det har å si på hva du selv mener syk er! Dårlig holdning er sannsynligvis årsaken til tonnevis med egenmeldinger i dagens arbeidsliv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå