Nordlendingen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Har lest igjennom guiden for XP og Vista i samme nettverk, men til dels skjønner jeg det ikke og til dels føler jeg at det ikke er så relevant i mitt tilfelle. Har altså et lite nettverk, 3 xp maskiner hvorav 1 er filserver og har 2 printere tilkoblet + en med win7 som er ganske ny + en med Vista som bare er litt eldre enn win7 maskinen. Da win7 maskinen var ny mener jeg å huske at det var veldig greit å få den til å kjøre i nettverket, eneste trøbbel var drivere for gamle HP skrivere men det gikk til slutt. Torsdag 16. sept fikk filserveren (XP) inn en windows update oppdateringspakke som gjorde at den restartet seg selv, og etter det ville ikke Vista maskinen få forbindelse med den. Filserveren røres vanligvis ikke, så det kan ha vært en gammel/stor oppdatering siden den gjorde det helt av seg selv. Jeg fiklet litt rindt i Vista, men kunne ikke se at noe skulle være galt. Ettersom jeg mener å huske at Win7 var bedre ble en oppgradering til Win7 home premium kjøpt. Installerte den først med "behold innstillinger og programmer" men det var ikke noe bedre. Maskinen kommer seg på nett, er i riktig workgroup, har på nettverksgjenkjenning og ser den andre win7 maskinen - men ingen av xp maskinene. Utfra at nyinstallasjonen kanskje dro med seg noen råtne settings ble det da kjørt inn full nyinstallasjon av win7, og for anledningen med 64bits siden maskinen er god nok til det og den da blir helt lik den andre win7 maskinen. Igjen kommer den seg greit på nett, ser den andre win7 maskinen, er i riktig workgroup og har nettverksgjenkjenning på. Men ikke forbannet om den ser noen av XP maskinene, og de ser heller ikke denne win7 maskinen. Hele veien går det greit med den "gamle" win7 maskinen, den ser fortsatt xp maskinene og vice versa. Jeg ser det er en hotfix for xp sp3 som skal gjelde hvis vista maskiner ikke ser xp, men den er ikke tilgjengelig for norsk xp som jeg kjører. Ikke sikkert det har noe for seg heller, i og med at problemet nå gjelder win 7. Tror kanskje det ikke er xp maskinen som er problemet, i og med at den første win7 maskinen ser den helt greit. - Noen som har noen ide, og kan forklare på en enkel måte hva jeg må gjøre ? Hvis det er å gjøre noe med registry må det forklares med teskje please... "Håpløs" case men jeg håper noen kunne ta seg tid til å komme med forslag ... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg ser det er en hotfix for xp sp3 som skal gjelde hvis vista maskiner ikke ser xp, men den er ikke tilgjengelig for norsk xp som jeg kjører. Ikke sikkert det har noe for seg heller, i og med at problemet nå gjelder win 7. Tror kanskje det ikke er xp maskinen som er problemet, i og med at den første win7 maskinen ser den helt greit.Prøv likevel å kjør engelsk oppgraderings-exefil. Det kan hende det virker, men at noen få dialogbokser kan fremkomme med engelsk tekst (har ikke testa dette selv da). Noen spørsmål til deg: Har du pinget mellom maskinene, begge veier? Prøvd å skrevet navnet på xp-maskinen i utforskeren med dobbel backslash forran? Samme, men med IP adresse istedet for maskinnavn? Sjekka at ikke xp-maskinen plutselig får dynamisk ip? Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Jeg ser det er en hotfix for xp sp3 som skal gjelde hvis vista maskiner ikke ser xp, men den er ikke tilgjengelig for norsk xp som jeg kjører. Ikke sikkert det har noe for seg heller, i og med at problemet nå gjelder win 7. Tror kanskje det ikke er xp maskinen som er problemet, i og med at den første win7 maskinen ser den helt greit.Prøv likevel å kjør engelsk oppgraderings-exefil. Det kan hende det virker, men at noen få dialogbokser kan fremkomme med engelsk tekst (har ikke testa dette selv da). Noen spørsmål til deg: Har du pinget mellom maskinene, begge veier? Prøvd å skrevet navnet på xp-maskinen i utforskeren med dobbel backslash forran? Samme, men med IP adresse istedet for maskinnavn? Sjekka at ikke xp-maskinen plutselig får dynamisk ip? Tusen takk for svar ! Er ikke ved nettverket i skrivende stund, men noe mer ble forsøkt i ettermiddag: Pinget ipadressen fra win7 til xp, og fikk svar. Pinget \\filserver men fikk ikke svar. Har prøvd å skrive navnet, men ikke ip adressen (godt tips, prøver i morgen) Har prøvd "enkel filoverføring" mellom den gode og den nye win7 maskinen i håp om å dra med noen settings, men det funket ikke. Har prøvd å ringe Microsoft support i Norge, men alt fyren der gjorde var å google problemet, han var helt blank. Prøvde en tynn unnskyldning om at dette er et xp problem og det gis det ikke support på lengre.. Hotfixen er nå installert, fant en guide på nett om hvordan man skiftet språk i registry for å få den kjørt inn. Det virket imidlertid ikke. Dynamisk ip ? Er redd jeg ikke skjønner spørsmålet. Det er ingen maskin som administrerer nettverket, det er 5 løse maskiner som er plugget til en D-link switch + utgangen er et speedtouch routermodem som er koblet til den samme switchen. IP adressering har i hvertfall hittil ikke vært noe issue, alle er i samme workgroup og det ser i hvertfall hittil ut til å være nok. Igjen, tusen takk for respons, skal passe på å "gi" noe tilbake i form av en rapport når løsningen forhåpentlig vis blir funnet. Det første jeg skal prøve i morgen er å trykke "reset" på routermodemet + deretter prøve å forandre workgroup navn på alle maskinene. Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Løst: 3 nye win7 maskiner er kjøpt, og alt med xp er kastet ut. Rent win7 nettverk kjører som bare det. Microsoft vant, og fikk det som de ville. Takk uansett for gode råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå