Gå til innhold

Er det batteriet som har tatt kvelden?

Anbefalte innlegg

Hepp,

etter å ha ligget nede i noen år, har fotointeressen begynt å melde seg igjen. Dette pga av at familien nettop fikk et nytt medlem, vis minste gjøren og laden selvsagt må dokumenteres for ettertiden slik at historikerne får noe gjøre når han en gang går i graven etter et langt liv som norges første president :tease:

I den forbindelse har jeg børstet støv av mitt gamle kamera, en EOS 10D og et par halvsnasne objektiver med alt mulig tilbehør. Det hele innkjøpt i 2003, den gangen jeg hadde en drøm om å bli frilansfotograf og det kameraet var det hotteste jeg hadde råd til å kjøpe... :ph34r:

Så to the point: Har knapt hatt kameraet ute av fotobagen på 4 år. Sist var for 2 år siden, og da hadde det ene batteriet i batterigrepet tatt kvelden. Displayet viste bare halv batteristyrke med begge batterieri, tok jeg ut det som var ute av lage, viste det full styrke...

Men nå må vist batteri nummer 2 ha tatt kvelden. Har brukt det i 2 uker, og har kunnet ta en ca 20-30 eksponeringer før det måtte lades igjen...så ble det stille....dvs lader det opp, men kameraet vil ikke slå seg på.

Spørsmål: kan jeg regne med at det er batteriet som endelig, etter 8 års drift, hvorav 4 av dem i dvale, som rett og slett har tatt kvelden?

Jeg regner med det og har bestilt to flunkende nye batteri, slik at man igjen kan forevige verdensborgeren på noenlunde anstendig vis og i farger.

Men fint om noen kan holde meg i lanken og fortelle med rolig stemme at dette går nok bra og at kameraet mitt nok vil vare til jeg får spart opp til noe mer up-to date på kamerafronten, bare det får friske batterier å spise seg god og mett i magen med :love:

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det et ikke helt usannsynlig at batteriene har blitt så utladet at de har tatt kvelden. Litiumbatterier har en sikkerhetskrets som kobler ut batteriet hvis spenningen er for lav. Det er fordi det kan begynne å vokse krystaller som kan forårsake kortslutning i batteriene hvis spenningen blir for lav.

Jeg har hatt to batterier som har ligget noen år og som ble så utladet at de døde.

Lenke til kommentar

Det et ikke helt usannsynlig at batteriene har blitt så utladet at de har tatt kvelden. Litiumbatterier har en sikkerhetskrets som kobler ut batteriet hvis spenningen er for lav. Det er fordi det kan begynne å vokse krystaller som kan forårsake kortslutning i batteriene hvis spenningen blir for lav.

Jeg har hatt to batterier som har ligget noen år og som ble så utladet at de døde.

Høres ikke usansynlig ut den forklaringen ja. Da får man bare vente på postmannen, mens poden får seg en liten ferie fra han der paparazzi versjoen av pappaen sin...

Lenke til kommentar

Nysgjerrig: hva har du av optikk, forresten? :)

EF 50mm F1.4 USM

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Canon EF 70-200mm F4.0 L USM

28-135'en er defekt. Tok kvelden i thailand for noen år siden. Tror det er IS motoren som er gåen. Og når man kan kjøpe brukt for like mye som det koster å fixe, så forlir den nok i den tilstanden...men den funker jo det meste av tiden. Har bare en tendens til å vise error 01 og vise luker: 0/0 når jeg bruker den. Tar av objektivet, setter det inn igjen og det fungerer en stund.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

50/1.4 og 70-200/4 er fremdeles current begge to, og er noe av det beste i sine prisklasser - ville anbefalt de to selv om du skulle kjøpt nytt nå. :thumbup:

Ja de her helt greie de der. det er nok kamerahuset (EOS 10D) som er modent for utskiftning vil jeg tro, selv om det stort sett er i like god stand som da jeg kjøpte det. Tok godt vare på det de fire årene jeg brukte det, og siden har det ligget i en fotobag på et tørt sted...

Får se når jeg får de nye batteriene om man ettervert blir like ivrig som før, da sekken med kamera i altid var med når man gikk ut...

Lenke til kommentar

Du kan også bytte backupbatteriet,normalt så er det i samme luke som hovedbatteriet.

Går utifra at 10D også har backup/minnebatteri,på linje med de nyere xxD modellene :)

Ja det er nok modent for utskifting det også. På EOS 10d befinner det seg under en en luke under huset.

Lenke til kommentar

Ser på Ebay at to batterier til Canon 10D koster ca 17$, så det burde bli en billig affære å få kameraet back in action :)

Jepp, i motsetning til da jeg kjøpte kameraet i min tid. Måtte omtrent gi min venstre arm + min førstefødt sønn for et ekstra batteri på den tida....

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...