Sokkalf™ Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 De som er root på serverene jeg er utsatt for på jobben har ihvertfall ikke brydd seg om å legge inn noe som helst.. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Ser fortsatt ikke helt grunnen. Som windows-gutt, er shortcutsene på gedit mye, mye mer logiske for meg, og man må drive å skrive masse koder og dritt i vim for at det skal funke. Samme med emacs, om jeg forstår rett. Gedit har jo mange punkter fremfor de andre! -Veldig lav terskel for å lære det -Helt kurant brukergrensesnitt og valgmuligheter for en som meg(student) -Riktige shortcuts! -bytter automatisk til python språk når jeg lagrer som *.py! Beat that! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Bruk det du foretrekker! Jeg foretrakk gedit og kate før, men etter å ha vært nødt til å redigere filer i terminal mange ganger over en lengre periode ble jeg vant til vim, og syns nå den overgår det meste. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Personlig valgte jeg bort slike saker som gedit og kate til fordel for Emacs etterhvert fordi jeg ønsker å jobbe effektivt. Emacs er tastatursentrisk mens gedit/kate er musesentriske. Å være musesentrisk når primæroppgaven er tekstbehandling er ugunstig fordi man da kaster bort masse tid på å hoppe frem og tilbake mellom must og tastatur. Dessuten er Emacs mer tastatursentrisk enn det meste annet. Med andre ord bruker man fint Emacs til det aller meste uten å måtte bevege hendene bort fra asdf-jklø posisjonen. Man behøver ikke bruke piltastene, entertaste, pgup, pgdn, F1-F12 mv. Det gjør at effektivitet og jobben man skal gjøre står i fokus, og det liker jeg. Naturligvis har Emacs en haug andre store fordeler når det gjelder effektivitet, slik som tastaturmacroer, regexp-search and replace, osv, osv. Det er egentlig bare fantasien (og latskapen) som setter grenser for hvor effektiv man kan være med emacs. Nå er det ikke til å stikke under en stol at jeg nok er godt over gjennomsnittet opptatt av effektivitet, og også bruker Emacs til langt mer enn hva de fleste jeg har møtt som bruker Emacs gjør (irc, twitter, regneark, etc). En annen fordel med å bruke Emacs eller Vi er at hurtigtastene man benytter er "standard" på *nix. Med andre ord så fungerer de over en rekke applikasjoner (som ikke er GNOME/Windows-wannabe applikasjoner). F. eks. bruker bash samme hurtigtastene som Emacs (og man kan stille inn bash til å bruke Vi-hurtigtaster om man av en eller annen rar grunn foretrekker det). Forøvrig har du feil inntrykk, i hvertfall av Emacs. Jeg brukte Emacs i mange mange år før jeg skrev en eneste kodebit for å konfigurere Emacs, så det at du må "man må drive å skrive masse koder og dritt for at det skal fungere" er på ingen som helst måte sant. Man kan skrive masse kode og dritt om man ønsker at editoren skal kunne gjøre ting på en måte man selv syns er bedre enn standardmåten (therein lies the power), men man må på ingen som helst måte gjøre det. Nå er det enn slik at styrken med fri programvare er nettopp at man har valgfriheten. Man velger det som passer en best. Derfor har vi gedit for de som trives best med det, og vi har Emacs for de som trives best med det (også har vi Vi for folk som er litt rare ) Men det er alltid en fordel å prøve nye ting av og til. Vips så har man plutselig fått en ny favoritt. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Emacs må alltid konfigureres umiddelbart for å bli kvitt den stygge fonten. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Emacs bruker jo fonten du har i terminal... Med mindre du bruker sånn, ish, GUI Emacs... Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Trodde det bare var de gamle traverne på jobben som ennå i 2010 kunne diskutere vi/Emacs. De samme som flirer av meg hver gang jeg skriver "nano" ... Får vell sette meg ned å lære meg minst av de to. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Emacs bruker jo fonten du har i terminal... Med mindre du bruker sånn, ish, GUI Emacs... Har faktisk aldri prøvd den i terminal, nei. Ellers er jeg vel også skyldig i å bruke gedit når jeg vet innerst inne at jeg burde brukt Vim. Nano har jeg aldri brukt. Endret 30. september 2010 av Jassogitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå