Gå til innhold

Nvidia presenterer sine fremtidige brikker

Anbefalte innlegg

Dette virker som fabling på høyde med 10GHz P4 og vel så det. De grunnleggende CMOS forbedringene i perioden kan bare forklare en brøkdel av gevinsten på ytelse/watt. Jeg har vondt for å tro at dagens GPU har så mye inneffektivitet å optimalisere at dette lar seg gjøre. At CPU skal ha 10x bedre ytelse/watt i 2013 er på grensen til mulig, men for GPU er det mye mindre å hene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' date='23. september 2010 - 14:59' timestamp='1285246789' post='16246556']

Ikke fysiske prototyper, men begge disse brikkene er allerede godt på vei i designprosessen.

Spessielt Kepler som etter planen skal komme neste høst begynner å bli komplett nå, og kan simuleres i software. Skal den slippes i oktober 2011 så må ferdig design sendes til TSMC senest juni 2011.

[/Quote]

Jo, men Nvidia har ikke noe konkret som kan bevise påstandene sine. Sånn sett så er det ren markedsføring og ikke noe mye mer enn det, relativt verdiløst for alle som ønsker konkrete resultater. For å si det sånn, man kan teoretisk si at man kan oppnå 100Ghz fart, men om man kommer dit er noe helt annet.

Ikke nødvendigvis. Man finner også mer effektive måter å benytte transistorene på.

[/Quote]

Utifra artikkelen så får man inntrykk av en Generell ytelseøkning på 40x, noe jeg ikke helt ser hvordan Nvidia skal få til uten at man øker antall transistorer og størrelsen på chippen. Som jeg senere nevnte antar jeg at det var snakk om ytelseforbedring i blandt annet tesselering (eller DP som du nevnte) og ikke konkret generell 3d ytelse.

Personlig antar jeg at vi kommer til å se maks en ytelseøkning på dagens skjermkort til 2013 på ca en plass mellom 150% til 250%.

Lenke til kommentar

Jo, men Nvidia har ikke noe konkret som kan bevise påstandene sine. Sånn sett så er det ren markedsføring og ikke noe mye mer enn det, relativt verdiløst for alle som ønsker konkrete resultater. For å si det sånn, man kan teoretisk si at man kan oppnå 100Ghz fart, men om man kommer dit er noe helt annet.

Nå sier ikke Nvidia at slik blir det. Dette er et veikart og det faller seg naturlig at de da ikke publiserer noe konkret, selv om de har dokumentasjon som underbygger dette veikartet.

Selvsagt er det verdiløst for alle som ønsker seg konkrete resultater, men man kan da ikke forlange konkrete resultater som kan etterprøves på noe som fortsatt er i utviklingsfasen.

Det er slett ikke verdiløst for oss som er interessert i hva skjermkortprodusentene tror om utviklingen på kort sikt.

Selvsagt finnes det mange usikkerhetsmomenter her. Vil TSMC klare å tilby en 22nm fabrikasjonsprosess etter sine egen tidsplan? Vil Nvidia stoppe Maxwell før 2013 dersom det viser seg at de må selge x millioner skjermkort til kr. 10.000 for at det skal lønne seg å sende det til produksjon?

I et så kort perspektiv er jeg ikke bekymret for de matematiske, fysikkmessige og termodynamiske momentene, men ser mer alvorlig på momenter som kapitaltilgang, råvarepriser, tredjepartsleverandører, konkurransesituasjon og alternativkostnad.

Lenke til kommentar

det som virkelig kommer til å redefinere ytelse er når RAM blir integrert på samme chip (stable i høyden) som CPU og/eller GPU. Det vil bli et mye større sprang enn da vi fikk CPU med integrert minnekontroller. Ulempen blir imidlertid den samme; mindre fleksibilitet. Mye mindre fleksibilitet, men sånn er det alltid med integrering av elektornikk. Med mindre Nvidia drar noe slikt opp av hatten tror jeg dette blir mest promiseware.

Et annet poeng er at den som først klarer å integrere RAM vil få et realt overtak intill konkurrentene klarer det samme. Det er nok bare spørsmål om få år før det skjer.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan man velger å tolke det, så er det helt sikkert at vi ikke vil se noen store sprang. Det er ALLTID slik at produsenter av CPU\GPU får de neste arkitekturene til å høres ut som om de skal revolusjonere verden, men det er ALDRI tilfelle.

Det nærmeste vi har kommet "revolusjoner" i ytelse er vel sånt som Pentium, Pentium Pro, Radeon 9800 og nVidia 8800GTX. Det sier litt om hvor store ting vi kan forvente ...

Ytelsesøkningene skjer jevnt og trutt, så det er ingen grunn til å ikke kjøpe det man har lyst på\trenger nå.

Pentium var mer en naturlig evolusjon. Ikke noen spesiell revolusjon. Ikke 8800GTX heller etter mening.

Denne derimot var en revolusjon

athlon.gif

I grafikk verden er det for min del 3DFX Voodoo kortene.

Disse produktene var helt forskjellig fra sine konkurrenter og løftet ytelsen til de grader. De sendte sjokkbølger gjennom pc verdenen og det tok LANG tid før noen kunne konkurrere mot de.

Lenke til kommentar

Innen CPU revolusjoner så er vel 4004 og pentium pro av de største, de fleste andre blir bare skygger i forhold. Pentium var en revolusjon for x86 siden en nå begynte med RISC lignende pipeline med en front-end decoder som lagde RISC lignende instruksjoner ut av x86 instruksjoner.

Innen GPU er voodoo og geforce 256 nevneverdig i allefall.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...