Aetius Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Ja, det høres merkelig ut, men merkeligheter er nettopp det Lensbaby er kjent for, så hvorfor ikke? Les mer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 ..men du får ikke både tilt/skift - det er "bare" tilt, dette her. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Sant nok, men det er tilt i hvilken som helst retning. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) ..men du får ikke både tilt/skift - det er "bare" tilt, dette her. Med mindre du monterer på et av Nikons shift-objektiver Endret 23. september 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) For at optikk skal fungere som såkalt tiltoptikk, må den kunne tegne en større bildesirkel enn det som er absolutt minimalt for å dekke bildebrikken. Det sier seg selv at det må være slik, Stemmer dette? Er det ikke bare shift som krever større bildesirkel? Tilt gir vel bare varierende avstand til fokusplanet over brikken, mens bildesirkelen egentlig står i ro. Shift flytter optikkens akse og bildesirkelen plant med brikken. Endret 23. september 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Hm, hva er egentlig forskjellen på å ha et Nikon-objektiv eller en sånn Composer-sak foran der? Dette var jo litt stilig, og jeg er jo faktisk i den smale målgruppen: Folk med masse Nikon-objektiver + et familiemedlem med NEX! Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Kan det tenkes at den vil også kunne fungere på Nikon DX med FX optikk?.. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Hey! Nå kan jo objektivene mine få reisning! eller vent ... Lenke til kommentar
goffen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) >Kan det tenkes at den vil også kunne fungere på Nikon DX med FX optikk?.. I alle fall ikke med fokus til uendelig. Du trenger plass til adapteren. Derfor vil det kun fungere med kamerahus med kortere avstand mellom objektiv og sensor enn det Nikon har. M.v.h. Goffen Endret 23. september 2010 av goffen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Kan det tenkes at den vil også kunne fungere på Nikon DX med FX optikk?.. Nei - ikke helt - den skulle i så fall hatt F-fatning i den andre enden også - og hvis den hadde kommet med F-fatning i enden ville den fungert som mellomring i og med at den gir mer avstand - du ville mistet fokus på uendelig. Ville vært genialt til tilt-makrobilder, da! Endret 23. september 2010 av Trondster Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Hasselblad har jo en god stund hatt en egen tilt-shift adapter til sine kameraer, men den koster jo selvfølgelig like mye som en bruktbil. Men hvis Hasselblad gjør det for 44k, burde vel de andre "folke-prosusentene" klare å kopiere konseptet for en par-tre laken? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Det er ikke "bare". Hvis du skal ha fokus til uendelig, så skal du også ha glass i den. Og - med mindre det er fullframe til crop, så skal du også endre brennvidden. Der er heller ikke alle objektivene son Hasselblads tiltshift er kompatibel med.. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Så hvis jeg skjønner det riktig: Den tar Nikon objektiver, men fungerer ikke på Nikon-kameraer? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Så hvis jeg skjønner det riktig: Den tar Nikon objektiver, men fungerer ikke på Nikon-kameraer? Korrekt. Den kan kjøpes til Sony NEX-fatning og micro Four Thirds-fatning, og tar Nikon-objektiver. Så - har du et kamera med Sony NEX- eller micro Four Thirds-fatning, så kan du kjøpe en sånn tiltovergang og sette på kameraet ditt, og så kan du sette Nikon-optikk på tiltovergangen igjen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Folk som har mye/gode Nikon-objektiver kan f.eks vurdere NEX/mFT-systemkamera + tiltovergang for å utforske tiltmuligheten i stedet for å kjøpe et av de dyre PC-E objektivene. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hm, hva er egentlig forskjellen på å ha et Nikon-objektiv eller en sånn Composer-sak foran der? Composeren er ikke så gal optisk, men det gir ut-av-fokus-områder om du så stiller det rett fram. Dersom terrenget passer og du treffer med tiltingen kan du få alt (eller ekstremt mye) i fokus. Med muligheten for Nikon-objektiver har du også fleksibiliteten til å velge nettopp det objektivet som passer best til aktuell bruk, alt over fisheye skal fungere. Da kan du bruke tiltingen til å få sylskarpe bilder over et område som aktuelt objektiv/blender ikke ellers kunne dekke fra gitt perspektiv/avstand. Etter et par dager med begge muligheter, så tror jeg nok at jeg kan komme til å plassere Composer-delen av settet jeg kjøpte på finn.no før jul, men vi får se. Tilt Transformer + Nikonobjektiv er bare råkul. Man kan definitivt ta artsy-partsybilder med en sånn kombo, men man kan og, med tolmodighet, ta bilder med høy teknisk kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg