Gå til innhold

border collie, klikk i hue sitt?


Anbefalte innlegg

Hei, har fortsatt ikke bestemt oss for hunderase.

Vi er så utrolig nøye for vi vil jo ikke gi bort fido etter et år, lol.

 

 

Så i dag var tante hos meg og hun sa at hun har blitt fortalt av border collie ekspert

At border collie er greie hunder, men det kan PLUTSELIG bare klikke for de og de biter!

 

 

Jeg trodde ikke et sekund på dette, for da ville den ikke vært tillat i norge???

 

Men jeg vil bare være helt sikker, så jeg spør dere =)

 

TUSEN TAKK HVIS DERE SVARER MEG!

 

håper jeg og mamma kan finne hunderase snart ♥♥♥

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan neppe kalle meg noen ekspert, men jeg både har og har hatt border collie. Og kan nevne at ingen av mine border collie hunder har vist tegn til å bite noen. Jeg kan dog nevne at dette er en hunderase med høy energi de må kvitte seg med, så 5 minutters luftetur i hagen er fånyttes for en border collie. Kan man ikke sette av en 2-3 timer per dag til lufting og litt lek, er ikke dette riktig hunderase.

Litt mer info om border collie:

http://www.dogguide.net/border-collie-rescue-interview.php

http://www.dogguide.net/border-collie.php

 

Kan nevne det finnes sider på nett som kan gi dere indikasjon på hva slags hunderase som passer best til deres familie.

http://uk.pedigree.com/dog-finder

http://www.dogbreedinfo.com/search.htm

Lenke til kommentar

Som nevnt over så er border collier energiske hunder som helst bør ha en slags jobb for å trives.

De er også veldig lette å ødelegge, kast en pinne og bikkja blir aldri seg selv etterpå.

 

Hvis dere ikke har planer om å bruke hunden til noe som f.eks agility, lydighet, sauegjeting eller lignende så er ikke border collie rett hund.

Lenke til kommentar

At de blir ekstremt opphengt i pinner, korker, kongler eller hva det måtte være hvis man faller for fristelsen til å "leke" hent pinnen med border collier. Jeg har 3 slike bikkjer i nabolaget som alle sitter og stirrer på en pinne, kork, ball eller lignende hele den våkne delen av døgnet. De kommer konstant med et eller annet objekt som de vil skal kastes og som de da legger ved beina dine og sitter og stirrer på. Det virker som om det blir en slags tvangstanker.

Lenke til kommentar

Det er med border collie som alle andre hunderaser, de har sine spesielle behov og evner.

At en border collie kan bli litt tussete om den ikke får plenty trim og utfordringer både fysisk og mentalt, er nok langt fra usannsynlig - faktisk heller svært sannsynlig.

 

Sett dere først og fremst inn i hva dere har å tilby ei bikkje og hvordan dere planlegger å forholde dere til den, og velg rase deretter.

Bor dere feks i ei blokk i 6. etasje midt i byen kan feks border collie være et dårlig valg ja .. Det er en utpreget gjeterhund med stort behov for både fysisk og mental "trim", og bør kunne få være mye ute og løpe løs.

 

En kjenning hadde en schäfer som var "innesperret" i ei litt for lita leilighet store deler av dagen, mye alene, og kun kjappe lufteturer. Man kan jo si den, strengt tatt, fikk "alt den trengte" av både mat, drikke, pisseturer og kjærlighet - men den ble halvsprø.

Understimulert kalles det, og det er noe som kan ramme de fleste hunder. Dessverre blir de da også altfor ofte avskrevet som "aggressive" og omplassert eller avlivet ....

 

Så, poenget er at ja, border collie er flotte hunder, men blir de ikke behandlet riktig kan det godt tenkes at de flipper litt.

MEN det gjelder også de aller fleste andre hunderaser også!

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er med border collie som alle andre hunderaser, de har sine spesielle behov og evner.

At en border collie kan bli litt tussete om den ikke får plenty trim og utfordringer både fysisk og mentalt, er nok langt fra usannsynlig - faktisk heller svært sannsynlig.

 

Sett dere først og fremst inn i hva dere har å tilby ei bikkje og hvordan dere planlegger å forholde dere til den, og velg rase deretter.

Bor dere feks i ei blokk i 6. etasje midt i byen kan feks border collie være et dårlig valg ja .. Det er en utpreget gjeterhund med stort behov for både fysisk og mental "trim", og bør kunne få være mye ute og løpe løs.

 

En kjenning hadde en schäfer som var "innesperret" i ei litt for lita leilighet store deler av dagen, mye alene, og kun kjappe lufteturer. Man kan jo si den, strengt tatt, fikk "alt den trengte" av både mat, drikke, pisseturer og kjærlighet - men den ble halvsprø.

Understimulert kalles det, og det er noe som kan ramme de fleste hunder. Dessverre blir de da også altfor ofte avskrevet som "aggressive" og omplassert eller avlivet ....

 

Så, poenget er at ja, border collie er flotte hunder, men blir de ikke behandlet riktig kan det godt tenkes at de flipper litt.

MEN det gjelder også de aller fleste andre hunderaser også!

 

 

 

TUSEN HJERTELIG TAKK FOR SVARET! =D

 

jeg skal trene freestyle og agility med den.

Jeg må lufte hunden minst en gang om dagen, mamma tar de andre.

Jeg trener mye, så den får bli med på både jobbing, løping og gåing med meg.

 

Jeg og mamma bor i en 90 kvadrats leilighet på raufoss.

Den ser ut som en ENEBOLIG og den føles slik også.

 

Vi har ganske stor have og ingen hus ``vegg i vegg``

 

Så, du som har peil på border collie.

 

TROR DU DET PASSER FOR OSS ???

 

 

( ps. den bør være så god familiehund som mulig og mamma vil at den skal kunne kose etter lekestunden og turene sine. er det slik en border collie er ? )

Lenke til kommentar

Hei, har jeg en bordercollie blanding. Dvs den er neste helt border collie med litt buehund i seg. Synes i grunn border collie har et veldig dårlig rykte på seg. Selv har jeg bare gode erfaringer med denne rasen. Jeg tror mye ligger i det hvordan man gjør det til selv. Såklart er border collie en rase som krever mye. De er veldig aktive og lærer ekstremt fort. Her igjen er det hva man gjør det til. Går du to lange turer per dag over en lengre periode så vil hunden forvente at dette skjer også i morgen. Selv går jeg ikke like lange turer som da hunden min var valp, men jeg har funnet et godt alternativ.

Ca 1-2 ganger i uken tar jeg med hunden ned på den lokale barneskolen. Slipper han løs og kaster gummiball med han. Utrolig bra trening.

 

Dette med biting skjønner jeg meg ikke på. Jeg har selv ikke opplevd noe biteproblem på min hund. Selv ikke etter veldig intens leking. Da mine to nevøer på 2 og 3 år er på besøk lar jeg han gå fritt rundt i huset. De koser og river han i pelsen. Har aldri vært redd for at han skal bite. Og ja, border collier kan være ekstremt kosete!

Jeg tror det er viktig at en setter seg ned og tenker over hvor mye tid en er villig til å "bruke" på hunden. Border Collie er gjerne ikke den rasen for de familiene hvor en går tidlig på jobb og kommer sent hjem på ettermiddagen.

 

 

 

4043055599_20404710c2.jpg

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Så i dag var tante hos meg og hun sa at hun har blitt fortalt av border collie ekspert

At border collie er greie hunder, men det kan PLUTSELIG bare klikke for de og de biter!

Jeg må bare kommentere denne.

Jeg har vært mye sammen med hunder fra jeg var liten, også flere boarder collie.

Min erfaring er at ingen hunder som er oppdratt på en god måte og blir behandlet godt plutselig klikker og biter.

Alle hunder kan bite, men de gir tegn til dette lenge før de faktisk biter.

 

Jeg lekte litt med dobberman når jeg var sånn 10 eller noe, aldri noe tegn til aggresjon eller noe slikt, selv om dobberman er en "aggressiv rase" vil den ikke bare plutselig klikke, om den er oppdratt skikkelig og behandlet godt.

 

Som Teac nevner, ikke vend den til 5 timers gåtur hver dag i starten, den vil da forvente/kreve å få det hele tiden. Jo mer du trener den, jo mer forventer den.

 

Foreldrene mine hadde en hund som var sånn 80% boarder collie, fantastisk og veldig smart hund, enkel å dressere, veldig lydig og var aldri aggressiv. husker spesiellt godt at den ville ha 2-3 baller når jeg kastet ball med den, en jeg hadde og en hunden hadde. hunden slapp ballen så den trillet bort til meg, og snudde i full fart for å hente ballen jeg da kastet.

Konstant løping :p

Lenke til kommentar

Border collie er neppe riktig sted å starte, sats heller på en enklere hund med langt mindre krav til eier.

 

Tull!

 

Hvis eier setter seg godt nok inn i hundens krav og behov er border collie en fin start. Det gjelder forsovidt alle hunder.

 

Det er overhodet ikke tull. Du mener kanskje at de helt fint kunne hatt malinois eller KO også, bare de leste om rasen først?

 

Ut ifra det jeg har lest i disse trådene, så er jeg veldig skeptisk til at TS skal ha BC. Jeg håper flere andre ser det.

 

Med fare for å gjenta meg selv, så er BC en brukshund, og et mindretall er egnet til å ha BC som "forsøkskanin".

 

Jeg vil heller anbefale TS å gå til anskaffelse av en mer utpreget selskapshund (de må ikke nødvendigvis være små leggbitere á la chihuahua).

 

Evt en golden retriever eller labrador fra utstillingslinjer. Der er ikke sjansen for å ta seg vann over hodet like stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Border collie er neppe riktig sted å starte, sats heller på en enklere hund med langt mindre krav til eier.

 

Tull!

 

Hvis eier setter seg godt nok inn i hundens krav og behov er border collie en fin start. Det gjelder forsovidt alle hunder.

 

Det er overhodet ikke tull. Du mener kanskje at de helt fint kunne hatt malinois eller KO også, bare de leste om rasen først?

 

Ut ifra det jeg har lest i disse trådene, så er jeg veldig skeptisk til at TS skal ha BC. Jeg håper flere andre ser det.

 

Med fare for å gjenta meg selv, så er BC en brukshund, og et mindretall er egnet til å ha BC som "forsøkskanin".

 

Jeg vil heller anbefale TS å gå til anskaffelse av en mer utpreget selskapshund (de må ikke nødvendigvis være små leggbitere á la chihuahua).

 

Evt en golden retriever eller labrador fra utstillingslinjer. Der er ikke sjansen for å ta seg vann over hodet like stor.

 

 

Når jeg sier sette seg in i dyret, mener jeg virkelig sette seg inn. Jeg har brukt 2år nå på å lese om BC og skal ha det som førstegangshund. Har passet en border collie daglig i 2 år og elsker rasen.

 

Kan være enig med at border collie kansje ikke passer helt til TS, men at det ikke er en førstegangshund er jeg uenig i.

Lenke til kommentar

Border collie er neppe riktig sted å starte, sats heller på en enklere hund med langt mindre krav til eier.

 

Tull!

 

Hvis eier setter seg godt nok inn i hundens krav og behov er border collie en fin start. Det gjelder forsovidt alle hunder.

 

Det er overhodet ikke tull. Du mener kanskje at de helt fint kunne hatt malinois eller KO også, bare de leste om rasen først?

 

Ut ifra det jeg har lest i disse trådene, så er jeg veldig skeptisk til at TS skal ha BC. Jeg håper flere andre ser det.

 

Med fare for å gjenta meg selv, så er BC en brukshund, og et mindretall er egnet til å ha BC som "forsøkskanin".

 

Jeg vil heller anbefale TS å gå til anskaffelse av en mer utpreget selskapshund (de må ikke nødvendigvis være små leggbitere á la chihuahua).

 

Evt en golden retriever eller labrador fra utstillingslinjer. Der er ikke sjansen for å ta seg vann over hodet like stor.

 

 

Når jeg sier sette seg in i dyret, mener jeg virkelig sette seg inn. Jeg har brukt 2år nå på å lese om BC og skal ha det som førstegangshund. Har passet en border collie daglig i 2 år og elsker rasen.

 

Kan være enig med at border collie kansje ikke passer helt til TS, men at det ikke er en førstegangshund er jeg uenig i.

 

BC kan helt fint passe som førstegangshund for noen, kanskje deg også, men da tilhører du et mindretall.

 

Det mindretallet tror jeg ikke at TS tilhører.

Lenke til kommentar

Hva med en bare collie da? De er mye roligere.

 

Finnes ingen av-knapp på Border Collie. Dersom de ikke blir stimulert, så stimulerer de seg selv. Sauedriv byttes ut med postmann- / bil- drift. Låser du den inn, så er det innbilt graviditet osv.

 

Men du verden hvor gøy det er å ha med en 2 år gammel han-bordercollie på fjellet!

 

Sats på collie, litt roligere. (Og mer hår :( )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Border collie er neppe riktig sted å starte, sats heller på en enklere hund med langt mindre krav til eier.

 

Tull!

 

Hvis eier setter seg godt nok inn i hundens krav og behov er border collie en fin start. Det gjelder forsovidt alle hunder.

 

Det er overhodet ikke tull. Du mener kanskje at de helt fint kunne hatt malinois eller KO også, bare de leste om rasen først?

 

Ut ifra det jeg har lest i disse trådene, så er jeg veldig skeptisk til at TS skal ha BC. Jeg håper flere andre ser det.

 

Med fare for å gjenta meg selv, så er BC en brukshund, og et mindretall er egnet til å ha BC som "forsøkskanin".

 

Jeg vil heller anbefale TS å gå til anskaffelse av en mer utpreget selskapshund (de må ikke nødvendigvis være små leggbitere á la chihuahua).

 

Evt en golden retriever eller labrador fra utstillingslinjer. Der er ikke sjansen for å ta seg vann over hodet like stor.

 

 

Når jeg sier sette seg in i dyret, mener jeg virkelig sette seg inn. Jeg har brukt 2år nå på å lese om BC og skal ha det som førstegangshund. Har passet en border collie daglig i 2 år og elsker rasen.

 

Kan være enig med at border collie kansje ikke passer helt til TS, men at det ikke er en førstegangshund er jeg uenig i.

 

 

 

 

Passer den ikke?

 

hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...