Gå til innhold

Har kanskje valgt feil studie - trenger gode råd

Chib

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gjøre dette så kort og presist jeg klarer. Jeg begynte på en bachelor i Økonomi og Administrasjon i høst. Jeg var forferdelig usikker på om det var dette jeg ville, men da jeg ikke kom inn på førstevalget, ble det til at jeg begynte på det likevel.

Til tross for at jeg er en positiv person, er jeg også realistisk, og føler at faget "forteller meg" at det ikke er dette jeg er ment å drive med. Det føles feil ut å sitte med finansregnskap og matte. Matte er jeg virkelig dårlig i, og forstod på forhånd helt klart ikke hva som kreves av evner for å gå dette studiet. De andre fagene føles livløse ut. Jeg mangler gløden som sier til meg at "Dette vil jeg lære! Dette vil jeg bli god i!". Dette var noe jeg tenkte før jeg begynte at kunne skje viss faget var slik jeg fryktet at det kunne være, men jeg satset på at det ville bli annerledes enn hva jeg regnet med, til tross for at jeg hadde økonomi på videregående (da gikk det greit).

Nå har studieåret begynt, og jeg har brent sjansen for dette året til å drive med noe jeg virkelig har lyst til å drive med. Det er utrolig kjedelig. Nå sitter jeg med en del spørsmål og en forvirrende følelse om hva jeg bør/kan gjøre. Og jeg hadde håpet å få noen gode råd i forbindelse med dette.

1) Viss jeg avbryter studiet, får jeg ikke stipend. Hva om jeg står på 3 av 4 eksamener? Får jeg stipend for de fagene jeg står i, eller må man stå på alle eksamener man er meldt opp i for å få noe stipend i det hele tatt? (Dette kan man nok spørre Lånekassen om, men jeg prøver her likevel, når jeg først er i gang - det kan være nyttig for andre å lese også)

2) Jeg vurderer å avslutte studiet til jul, viss ting ikke blir bedre etterhvert. Dvs. bare fullføre dette høstsemesteret, for så å gjøre noe annet til våren. Utenom å jobbe, har dere noen andre idéer til hva jeg kunne brukt semesteret på, som ikke er bortkastet tid?

3) (Dette er kun for de som virkelig har tid, jeg forventer ikke svar på dette spørsmålet selv om noen svarer på et av de to første, eller begge) Jeg prøver å kartlegge hvor mine evner og interesser virkelig ligger, og hva jeg burde satse på ut i fra hva jeg vektlegger som viktig når det kommer til studievalg. Her vil jeg gjerne ha noen innspill av hva dere tenker. Dette er selvsagt umulig å gi uten å kjenne meg, men jeg kan kanskje gi dere en pekepinne på hva slags person jeg er, og så kan dere gi meg noen råd deretter? Jeg prøver.

Interesseområder: Samfunn, politikk, entrepenørskap, trening, anatomi, ernæring, filosofi, selvutvikling, administrasjon, markedsføring, rettsvitenskap, estetikk, design

Prioriteringer ved studievalg:

- At det gir gode muligheter for jobb etter endt studietid

- At det leder frem til en jobb med ok lønn (har inntrykk av at en realistisk grunnlønn bør ligge på minst 300.000 etter en bachelor og minst 400.000 etter en master)

- At det leder frem til et "skikkelig" yrke hvor man gjør en viktig jobb

- At det leder frem til en jobb hvor man får muligheten til å jobbe daglig med mennesker

- At det leder frem til en jobb hvor man hjelper folk og føler at ens egen kompetanse virkelig kommer til nytte i folks liv

- At det er noe som vil se bra ut på en CV, at det er et fag med kjønnsnøytralt klassemiljø

- At det er en linje hvor ikke alle kommer inn

Mine kvalifikasjoner: Generell studiekompetanse og et karaktersnitt på 4,48 uten alderspoeng (førstegangsvitnemålskvote). Med alderpoeng: 4,58 (ordinær kvote).

Fag jeg utmerket meg i på VGS: Engelsk, sosialkunnskap, norsk (bokmål og nynorsk)

Den type person jeg er:

- En som er god til å skrive

- En som tar en jobb seriøst

- Liker å jobbe med engasjerte mennesker

- Hater å jobbe med uengasjerte mennesker

- Liker å jobbe ved å sitte for seg selv og lese

- En som er dårlig i realfag og god i samfunnsvitenskapelige fag

- En som ønsker å hjelpe andre

- En som liker å prate og diskutere ting

Jobber jeg har vurdert (jeg tar med det som nå er uaktuelt, for å gi et bilde på hva jeg har tenkt på og dermed et bedre inntrykk av hvordan jeg er):

- Fysioterpeut

- Kiropraktor (uaktuelt - har ikke realfag)

- Arkitekt

- Industridesigner

- Allmennlærer (uaktuelt)

- Gymlærer (uaktuelt)

- Jurist (ikke advokat, men en form for konsulent)

- Finansrådgiver (ser ut som dette blir uaktuelt viss studiet ikke går bedre etterhvert)

- Statsviter (forsker)

- Lærer på univeristetsnivå, særlig innen filosofi og idrettsvitenskap

- Eiendomsmegler (uaktuelt)

Så... Kjære du som leser dette... Når du leser dette, er det noe du umiddelbart tenker at ville passet meg, av studielinjer/yrker, som jeg rett og slett kan ha oversett selv? Kom med alle mulige tanker og meninger, jeg setter pris på alt sammen. Og det mener jeg virkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette var en av de mer utfyllende og velskrevne postene jeg har lest på lenge :thumbup:

Jeg må si at jeg ikke har noen formell erfaring med å gi råd. Jeg går andreåret på markedsføringsstudie selv, så jeg har litt erfaring som student. Skal uansett prøve å svare/gi råd/komme med et synspunkt nr 2 på en god måte.

Jeg begynner med spørsmål nummer....

1: Det er vanvittig dumt å avslutte. Jeg ville mannet (kvinnet?) meg opp til å fortsette. Å stå på alle eksamener med karakter E ser veldig mye bedre ut enn hvis du hopper av. Dessuten blir en del av lånet ditt gjort om til stipend. For at du skal få stipend må du ha så og så mange studiepoeng (tror jeg). Uansett, hvis du skal bygge CV er det veldig greit å ha fullført førsteåret. Da kan du til og med bygge videre på dette, hvis du får noen fag som er overførbare på ditt nye studie. Dette dekker vel også deler av spørsmål nr...

2: Jeg ville fortsatt. Jeg jobbet halvåret før og halvåret etter militæret (var inne jan. - des.). Det var greit nok, men det er MYE bedre å fullføre studiet. Du rekker ikke å tjene så mye penger uansett, så ikke tenk på at du skal spare opp til noe.

3: Jeg ser du har en del til felles med meg. Derfor velger jeg å svare på denne også :)

Først og fremst vil jeg si at det finnes personer som har utdannelse innen spørsmål tre. Disse kalles rådgivere. Det finnes plenty av disse på universitet/høyskolen du går på.

Jeg kan jo fortelle om meg selv: Jeg har alltid vært interessert i å bli god i matte, men knakk aldri mattekoden. Derfor gikk planene om å bli ingeniør litt i dass. Etter en bomtur på Universitet begynte jeg på markedsføring, og stortrives med det. Det er mye teori (i form av å lese), blant annet en del psykologi og markedsjuss. Jeg har alltid hatt et snitt på 4, og klarer meg veldig bra på studiet jeg er nå. Derfor vet jeg at du også kommer til å klare det bra. Man lærer mye morsomt om mennesker (som forbrukere), samt litt historie, etikk og økonomisk samfunnsfag (makroøkonomi).

JEG stortrives, og jeg er ganske sikker på at du også vil trives. Hvis du jobber hardt og får gode karakterer (som du er i stand til) vil du ligge på ganske god lønn (tipper rundt 400). Lønnen øker etterhvert. Men dette kommer ann på hvilken jobb du velger etterpå. Det er mange som går markedsføring som får seg konsulentjobb etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...