Gå til innhold

Har kanskje valgt feil studie - trenger gode råd

Chib

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gjøre dette så kort og presist jeg klarer. Jeg begynte på en bachelor i Økonomi og Administrasjon i høst. Jeg var forferdelig usikker på om det var dette jeg ville, men da jeg ikke kom inn på førstevalget, ble det til at jeg begynte på det likevel.

Til tross for at jeg er en positiv person, er jeg også realistisk, og føler at faget "forteller meg" at det ikke er dette jeg er ment å drive med. Det føles feil ut å sitte med finansregnskap og matte. Matte er jeg virkelig dårlig i, og forstod på forhånd helt klart ikke hva som kreves av evner for å gå dette studiet. De andre fagene føles livløse ut. Jeg mangler gløden som sier til meg at "Dette vil jeg lære! Dette vil jeg bli god i!". Dette var noe jeg tenkte før jeg begynte at kunne skje viss faget var slik jeg fryktet at det kunne være, men jeg satset på at det ville bli annerledes enn hva jeg regnet med, til tross for at jeg hadde økonomi på videregående (da gikk det greit).

Nå har studieåret begynt, og jeg har brent sjansen for alle de ulike mulighetene jeg hadde dette året. Det hjelper ikke å ønske at man valgte et annet studie. Det er utrolig kjedelig. Nå sitter jeg med en del spørsmål og en forvirrende følelse om hva jeg bør/kan gjøre. Og jeg hadde håpet å få noen gode råd i forbindelse med dette.

1) Viss jeg avbryter studiet, får jeg ikke stipend. Hva om jeg står på 3 av 4 eksamener? Får jeg stipend for de fagene jeg står i, eller må man stå på alle eksamener man er meldt opp i for å få noe stipend i det hele tatt? (Dette kan man nok spørre Lånekassen om, men jeg prøver her likevel, når jeg først er i gang - det kan være nyttig for andre å lese også)

2) Jeg vurderer å avslutte studiet til jul, viss ting ikke blir bedre etterhvert. Dvs. bare fullføre dette høstsemesteret, for så å gjøre noe annet til våren. Utenom å jobbe, har dere noen andre idéer til hva jeg kunne brukt semesteret på, som ikke er bortkastet tid?

3) Hva tenker dere om å avslutte et studie i det hele tatt, selv om det blir gjort etter at høstsemesteret er over? Mener dere, av erfaring, at dette er en lite taktisk lur ting å gjøre mtp. erfaringer man tar til seg som student? Jeg har snakket med flere om dette, som studerer, og flere anbefaler meg bare å fortsette, og få fullført året. Lettere sagt enn gjort, tenker jeg, men de vektlegger at jeg får studiepoeng, at jeg får erfaringer og at jeg vil være glad for det i ettertid. Men viss man ikke trives med et studie, er dette virkelig veien å gå? Virker det ufornuftig å avslutte da?

4) (Dette er kun for de som virkelig har tid, jeg forventer ikke svar på dette spørsmålet selv om noen svarer på et av de tre første, eller alle sammen) Jeg prøver å kartlegge hvor mine evner og interesser virkelig ligger, og hva jeg burde satse på ut i fra hva jeg vektlegger som viktig når det kommer til studievalg. Her vil jeg gjerne ha noen innspill av hva dere tenker. Dette er selvsagt umulig å gi uten å kjenne meg, men jeg kan kanskje gi dere en pekepinne på hva slags person jeg er, og så kan dere gi meg noen råd deretter? Jeg prøver.

Interesseområder: Samfunn, politikk, entrepenørskap, trening, anatomi, ernæring, filosofi, selvutvikling, administrasjon, markedsføring, rettsvitenskap, estetikk, design

Prioriteringer ved studievalg:

- At det gir gode muligheter for jobb etter endt studietid

- At det leder frem til en jobb med ok lønn (har inntrykk av at en realistisk grunnlønn bør ligge på minst 300.000 etter en bachelor og minst 400.000 etter en master)

- At det leder frem til et "skikkelig" yrke hvor man gjør en viktig jobb

- At det leder frem til en jobb hvor man får muligheten til å jobbe daglig med mennesker

- At det leder frem til en jobb hvor man hjelper folk og føler at ens egen kompetanse virkelig kommer til nytte i folks liv

- At det er noe som vil se bra ut på en CV

- At det er et fag med kjønnsnøytralt klassemiljø

- At det er en linje hvor ikke alle kommer inn

Mine kvalifikasjoner: Generell studiekompetanse og et karaktersnitt på 4,48 uten alderspoeng (førstegangsvitnemålskvote). Med alderpoeng: 4,58 (ordinær kvote).

Fag jeg utmerket meg i på VGS: Engelsk, sosialkunnskap, norsk (bokmål og nynorsk)

Den type person jeg er:

- En som er god til å skrive

- En som tar en jobb seriøst

- Liker å jobbe med engasjerte mennesker

- Hater å jobbe med uengasjerte mennesker

- Liker å jobbe ved å sitte for seg selv og lese

- En som er dårlig i realfag og god i samfunnsvitenskapelige fag

- En som ønsker å hjelpe andre

- En som liker å prate og diskutere ting

Jobber jeg har vurdert (jeg tar med det som nå er uaktuelt, for å gi et bilde på hva jeg har tenkt på og dermed et bedre inntrykk av hvordan jeg er):

- Fysioterpeut

- Kiropraktor (uaktuelt - har ikke realfag)

- Arkitekt

- Industridesigner

- Allmennlærer (uaktuelt)

- Gymlærer (uaktuelt)

- Jurist (ikke advokat, men en form for konsulent)

- Finansrådgiver (ser ut som dette blir uaktuelt viss studiet ikke går bedre etterhvert)

- Statsviter (forsker)

- Lærer på univeristetsnivå, særlig innen filosofi og idrettsvitenskap

- Eiendomsmegler (uaktuelt)

Så... Kjære du som leser dette... Når du leser dette, er det noe du umiddelbart tenker at ville passet meg, av studielinjer/yrker, som jeg rett og slett kan ha oversett selv? Kom med alle mulige tanker og meninger, jeg setter pris på alt sammen. Og det mener jeg virkelig.

Endret av Conway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det føles litt farlig å gi råd om sånt, men jeg går utifra at du gjør det som føles rett for deg uansett hva folk sier.

Selv synes jeg du burde satse på jus, UiO, om du kommer inn. Du burde absoullt fullføre hele høstsemesteret først og prøve å stå i alle eksamener. Så får du vurdere hva du gjør med neste semester i juleferien.

Broren min har en bachelor i økonomi, men jeg tror han ville tatt jus om han skulle valgt igjen.

Fordi:

-du kan fordype deg ordentlig i jus

-ingen regnskaper i excel os.v.

-ingen mattefag

-du er ikke avhengig av å få innpass i firmaer og slikt tidlig, som økonomistudenter bør for å få den jobben de ønsker

-du liker å diskutere

-du kan få jobbet med sider av både finans og statsvitenskap i jusen om du ønsker

-høystatusutdannelse, om det betyr noe for deg

-høystatusyrker, om det betyr noe for deg

-mange jenter på studiet, om det betyr noe for deg

Du får stipend for 3 av 4 eksamener da, tror jeg. Men om du fullfører, får du ekstrapoeng om du vil søke noe annet, om du ikke har dem fra millitæret eller folkehøyskole allerede. Fullfører du et halv år får du 1 poeng, hele året 2 poeng.

Lenke til kommentar

Beklager hvis posten blir noe rotete, dataen er virusdød.

1) Hvis du står i tre av fire eksamener, vil du få stipend for de emnene du består. De fag du ikke består, vil du få fullt lån av. Husk at du ikke kan ligge mer enn 60 studiepoeng i minus, da vil du miste støtte fra lånekassen frem til du har tatt opp de fagene.

2) Jeg ville ha avsluttet studiet etter jul, men det må du selvsagt ta en avgjørelse på selv.Var i samme situasjon i fjor (hadde valgt feil studie, og trivdes ikke så veldig godt med bosituasjon osv.) - jeg valgte å fullføre hele året, og den siste parten var tung. Var ikke på skolen i det hele tatt, og gledet meg bare til å bli ferdig med det. Stod i fagene, så jeg fikk jo stipend - og sånn i ettertid er det jo greit nok at jeg fullførte (nettopp fordi jeg kan søke om godkjenning av emnene og bruke dem i utdannelsen jeg tar nå) - men allikevel ville jeg ha sluttet hvis jeg kunne gått tilbake og tatt et nytt valg på det. Helt ærlig ser jeg ikke poenget med å studere noe som ikke fenger en, som man gir en middelmådig innstats i, om noen innsats i det hele tatt.

- Annet du kan gjøre kan blant annet være å melde deg opp til enkeltemner (fremfor å følge studieprogrammet som er lagt opp) - så kan du heller ta emner som engasjerer deg, og dermed kanskje få prøvd deg litt på fag som faller innunder andre studier du vurderer.

3) Som sagt synes jeg at det er helt greit å avslutte et studie. Dersom det ikke er riktig for en, blir det neppe så veldig mye mer riktig ved å gi det et halvt år til. Tror ikke man får så veldig mange erfaringer hvis man ikke har interesse og motivasjon, det er vel mer bortkastet tid enn noe annet.

4) Helt umulig å svare på hva du kan passe som, du har jo et bredt spekter av interesser. Gode muligheter for jobb etter endt studietid er jo f.eks. sykepleier og lærer/lektor, det er vel ikke så veldig mye annet som utpeker seg der? Ser du har en rekke av de samme interessene som meg (og mange som er veldig fjerne) - og for min del vurderte jeg ikke så veldig mye annet enn lektorutdannelsen. Kanskje en mellomting mellom allmennlærer og lektor på universitetsnivå, men utvilsomt en interessant utdannelse, hvor man også får mulighet til å fordype seg.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. :)

Jus har jeg også tenkt mye på, ja. Jeg har dog ikke gode nok karakterer for øyelikket til å komme inn i noen av de store byene på dette studiet, og det er der jeg vil ta utdanningen. Helst Bergen, tenkte jeg. Kjedelig at det er slik at man må vente helt til neste år for å kunne ta opp igjen fag også. Jeg kunne fint begynt å ta opp fag fra videregående nå, hentet meg inn i pensum og fått bedre karakterer enn jeg gjorde på VGS til tentamenene og eksamenene. Men sånn fungerer det ikke. Oh well.

Jeg får tenke på saken. Jeg må uansett fortsette økonomistudiet, å avbryte før dette semesteret er over er iallfall uaktuelt. Og jeg ser for meg at det fort blir til at jeg fortsetter ut hele året, i mangel på noe bedre å gjøre. Men takk for svarene, nok en gang. Det hjelper å høre andre sine synspunkt på ting av og til. Også greit å ha oppklart at jeg får stipend for de fagene jeg står i, det var egentlig det jeg også trodde.

Lenke til kommentar

Hei

Er i ganske lik situasjon som deg og går også økonomi og administrasjon. Hvilken skole går du på?

Orker ikke skrive et langt innlegg, men har nok ikke så mye svar å komme med ettersom jeg sliter med mange av de samme problemstillingene som deg. Har hvertfall bestemt meg for å jobbe det jeg kan dette semesteret og gjøre det så godt jeg kan på eksamen og så ta det derfra.

Lenke til kommentar

Jeg tror fristen for å melde seg opp til privatisteksamen før nyttår er over. Den pleier å være i midten av september.

Ellers har jeg ikke så mye å tilføye når det gjelder trådsarters situasjon. Men en ting bør du huske: alle studier er kjedelige fra tid til annen. Går selv ingeniørstudier. Nå er det veldig mye matematikk og fysikk, nesten for mye kjenner jeg av og til, men jeg vet at jeg får velge mer interessante fag senere. I tillegg vet jeg at jeg kan få en meget god jobb når jeg er ferdig. Det er dette som motiverer meg.

Jeg vil tro at det er likt med økonomi. Under studiet er det mye tall og tørr kunnskap, pugging av lover og "unyttige" formler, men når du er ferdig vil du kunne jobbe med mye mer spennende ting. Uten å vite det, vil jeg tro at fagene blir mer spesialiserte og interessante utover studiet.

Lenke til kommentar

jeg skummet igjennom førstepost, men jeg vil svare ang. dette med stipend:

For å få fullt stipend må du være fullstidsstudent, dvs. oppnå 30 studiepoeng per semester. Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor stort et fullt stipend er, men la oss si 15 000 per semester. Dersom du bare klarer 20 stp et semester, vil du få 2/3 av beløpet som utgjør fullt stipend omgjort, altså 10 000 (eller 500 kr per studiepoeng om du vil).

Stryker du på en eksamen, konter og består slik at du til slutt ender opp med de 30 stp du skal ha, vil du få resterende beløp omgjort når Lånekassen mottar rapport fra studiestedet om at du har bestått kontinuasjonseksamen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Noen betraktninger:

Interesseområder: Samfunn, politikk, entrepenørskap, trening, anatomi, ernæring, filosofi, selvutvikling, administrasjon, markedsføring, rettsvitenskap, estetikk, design

Prioriteringer ved studievalg:

- At det gir gode muligheter for jobb etter endt studietid

- At det leder frem til en jobb med ok lønn (har inntrykk av at en realistisk grunnlønn bør ligge på minst 300.000 etter en bachelor og minst 400.000 etter en master)

- At det leder frem til et "skikkelig" yrke hvor man gjør en viktig jobb

- At det leder frem til en jobb hvor man får muligheten til å jobbe daglig med mennesker

- At det leder frem til en jobb hvor man hjelper folk og føler at ens egen kompetanse virkelig kommer til nytte i folks liv

- At det er noe som vil se bra ut på en CV

- At det er et fag med kjønnsnøytralt klassemiljø

- At det er en linje hvor ikke alle kommer inn

Hva mener du egentlig med at det må se bra ut på en CV? Litt kynisk så ser all (reell) utdanning bra ut på en CV. Jeg skjønner ikke poenget med kjønnsnøytralt klassemiljø, eller kommentarene om en "skikkelig" jobb. Ok, jeg skjønner men hva det egentlig betyr er at du har noen oppfatninger om hva du ikke vil gjøre fordi du ikke oppfatter det som en "skikkelig" jobb. Sånn umiddelbart, kjapt og forenklet så får jeg inntrykket at du har en idealistisk tilnærming som kan (men sier ikke at det er) være litt virkelighetsfjern. Ta dette som et vennlig innspill please :)

Mine kvalifikasjoner: Generell studiekompetanse og et karaktersnitt på 4,48 uten alderspoeng (førstegangsvitnemålskvote). Med alderpoeng: 4,58 (ordinær kvote).

Fag jeg utmerket meg i på VGS: Engelsk, sosialkunnskap, norsk (bokmål og nynorsk)

Den type person jeg er:

- En som er god til å skrive

- En som tar en jobb seriøst

- Liker å jobbe med engasjerte mennesker

- Hater å jobbe med uengasjerte mennesker

- Liker å jobbe ved å sitte for seg selv og lese

- En som er dårlig i realfag og god i samfunnsvitenskapelige fag

- En som ønsker å hjelpe andre

- En som liker å prate og diskutere ting

Umiddelbart tenker jeg journalist, samtidig får jeg inntrykk av noen som kunne jobbet innen barnevern eller noe lignende i helsesektoren. På papiret så er det en viss motsigelse mellom at du "liker å prate og diskutere ting" og at du "liker å jobbe ved å sitter for seg selv og lese." Hva betyr egentlig sistnevnte? At du foretrekker å jobbe på egenhånd (hvordan jobber du i team)? At du liker å fordype deg (dypt) i ting?

Jobber jeg har vurdert (jeg tar med det som nå er uaktuelt, for å gi et bilde på hva jeg har tenkt på og dermed et bedre inntrykk av hvordan jeg er):

- Fysioterpeut

- Kiropraktor (uaktuelt - har ikke realfag)

- Arkitekt

- Industridesigner

- Allmennlærer (uaktuelt)

- Gymlærer (uaktuelt)

- Jurist (ikke advokat, men en form for konsulent)

- Finansrådgiver (ser ut som dette blir uaktuelt viss studiet ikke går bedre etterhvert)

- Statsviter (forsker)

- Lærer på univeristetsnivå, særlig innen filosofi og idrettsvitenskap

- Eiendomsmegler (uaktuelt)

Så... Kjære du som leser dette... Når du leser dette, er det noe du umiddelbart tenker at ville passet meg, av studielinjer/yrker, som jeg rett og slett kan ha oversett selv? Kom med alle mulige tanker og meninger, jeg setter pris på alt sammen. Og det mener jeg virkelig.

Det er en bred liste men mange vidt forskjellige yrker. Føler du at du blir dratt mellom hva du vil gjøre og hva du tror andre ønsker at du gjør (eller hva du føler at du bør gjøre for å få annerkjennelse fra personer rundt deg)?

Det viktigste er å gjøre/jobbe med det du vil. Få deg en jobb eller to ved siden av, eller gjør diverse frivillig arbeid. Få bred smaksprøver av erfaring og ta den tiden du trenger til å finne ut hva du skal gjøre. Det er håpløst å kaste bort ca 40% av hvert av de neste 40 årene på noe du ikke liker. Det er lov å ikke vite hva man vil og arbeidsgivere har ingen problemer med noen som sier at de trengte noen ekstra år på å finne ut hva de vil (det er faktisk bra, fordi en da vet det er en moden person på andre siden av bordet).

Håper dette var nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...