Gå til innhold

Skippe frokosten? Faste om dagen?

Anbefalte innlegg

Ja. Selve måltidene var sikkert greie, men 20 timer uten mat er neppe bra :p

Ellers så vil jeg si meg uenig med Olli her. Lavkarbo/ketose er IKKE optimalt når du har tenkt til å bygge muskler. Merk: optimalt. Men karbohydratene burde fokuseres i måltidene rundt trening, spesielt etter trening. Det viktigste er uansett at glykogenlagrene er fylt opp til neste trening. Der er mao er fordel med litt karbohydrater om du skal bygge muskler.

Kan også støtte Sitronsaft i at mange faktisk føler seg trøtte av frokosten, og føler seg mer opplagt og skarpere uten frokost. Men som sagt, så krever det noen dager tilpasning for at sultsignalet skal komme seg inn på det nye sporet. Etter man har kommet seg inn på det nye sporet og kroppen har blitt vant til det nye spisemønsteret, vil de fleste mest sannsynlig føler seg mye bedre.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det har det. Fett er fett og protein er protein uansett hvor kroppen får det fra. Hvorfor skal kroppen si ja til fett fra seg selv framfor fett fra kosten når de to har akkurat samme kjemiske forbindelse? Hvis man har et lavkarbo-kosthold vil akkurat dette være casen. Det eneste man får igjennom kosten med dette kostholdet er akkurat proteiner og fett, og kroppen må gjøre sin magi på akkurat samme måte som hvis man var på en evt. faste.

Men kroppen vil jo ikke ha det overskuddet av energi til å bygge muskler viss den bare har seg selv å ta energien fra.

Endret av Wohooo
Lenke til kommentar
Ja. Selve måltidene var sikkert greie, men 20 timer uten mat er neppe bra

Ellers så vil jeg si meg enig med Olli her. Lavkarbo/ketose er IKKE optimalt når du har tenkt til å bygge muskler. Merk: optimalt. Men karbohydratene burde fokuseres i måltidene rundt trening, spesielt etter trening. Det viktigste er uansett at glykogenlagrene er fylt opp til neste trening. Der er mao er fordel med litt karbohydrater om du skal bygge muskler.

Kan også støtte Sitronsaft i at mange faktisk føler seg trøtte av frokosten, og føler seg mer opplagt og skarpere uten frokost. Men som sagt, så krever det noen dager tilpasning for at sultsignalet skal komme seg inn på det nye sporet. Etter man har kommet seg inn på det nye sporet og kroppen har blitt vant til det nye spisemønsteret, vil de fleste mest sannsynlig føler seg mye bedre.

Han mener jo at lav-karbo er bra...? Eller har jeg missforstått?

Du er IKKE enig med meg hvis du sier at lavkarbo ikke er optimalt når muskelbygning er i fokus. Jeg mener at lavkarbo er vel så bra som noe annet, noe som forskning viser. Selv er jeg ingen ekspert innen tungløft, men jeg vet det er en del innen idretten som har levd enestående på en lavkarbo diett og alikevel vært en av verdens beste, noe som vil si at det er fult mulig å leve på en lavkarbo diett og alike vel klare dette.

Men kroppen vil jo ikke ha det overskuddet av energi til å bygge muskler viss den bare har seg selv å ta energien fra.

Dette er akkurat det jeg nevnte. Ketonlegemener er karbohydrater på akkurat samme måte som glykose er det. Spørsmålet er jo da hvorvidt kroppen fungerer like bra på ketoner enn glykose? Noe forskning sier at det gjør. Men da kommer igjen spørsmålet hvorvidt kroppen klarer å produsere ketoner fort nok til at kroppen klarer å bruke de, selv i tøffe situasjoner. Forskning sier faktisk ja til dette også.

Lenke til kommentar

Jeg mener at lavkarbo er vel så bra som noe annet, noe som forskning viser. Selv er jeg ingen ekspert innen tungløft, men jeg vet det er en del innen idretten som har levd enestående på en lavkarbo diett og alikevel vært en av verdens beste, noe som vil si at det er fult mulig å leve på en lavkarbo diett og alike vel klare dette.

Merk at jeg sier OPTIMALT, ikke umulig. Det går sikkert an å bygge muskler på lavkarbo, men det vil ikke være optimalt. Jeg snakker bare om muskelølninger her nå, alt annen innen idretten skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Jeg har søkt opp og ser at det er en del forskning med positive resultater i forhold til lav-karbo, men også en del i mot. Selv er jeg skeptisk til å utforske med kostholdet på denne måten. Jeg tror at all det fettet kan gi et høyere kolesterolnivå. Denne forskningen med å utforske kostholdet å denne måten tror jeg heller er en måte på å prøve å være kreative. Men for all del, det kan godt være at det funker bra for mange, men jeg ville vært forsiktig med å si at det er det anbefalte.

Det er fint at vi ikke trenger være enige på alt, det hadde blitt kjedelig. :)

Lenke til kommentar
Ja. Selve måltidene var sikkert greie, men 20 timer uten mat er neppe bra

Ellers så vil jeg si meg enig med Olli her. Lavkarbo/ketose er IKKE optimalt når du har tenkt til å bygge muskler. Merk: optimalt. Men karbohydratene burde fokuseres i måltidene rundt trening, spesielt etter trening. Det viktigste er uansett at glykogenlagrene er fylt opp til neste trening. Der er mao er fordel med litt karbohydrater om du skal bygge muskler.

Han mener jo at lav-karbo er bra...? Eller har jeg missforstått?

Du er IKKE enig med meg hvis du sier at lavkarbo ikke er optimalt når muskelbygning er i fokus. Jeg mener at lavkarbo er vel så bra som noe annet, noe som forskning viser. Selv er jeg ingen ekspert innen tungløft, men jeg vet det er en del innen idretten som har levd enestående på en lavkarbo diett og alikevel vært en av verdens beste, noe som vil si at det er fult mulig å leve på en lavkarbo diett og alike vel klare dette.

Dette er akkurat det jeg nevnte. Ketonlegemener er karbohydrater på akkurat samme måte som glykose er det. Spørsmålet er jo da hvorvidt kroppen fungerer like bra på ketoner enn glykose? Noe forskning sier at det gjør. Men da kommer igjen spørsmålet hvorvidt kroppen klarer å produsere ketoner fort nok til at kroppen klarer å bruke de, selv i tøffe situasjoner. Forskning sier faktisk ja til dette også.

Nei, ketonlegemer er ikke karbohydrater. De er begge drivstoff for muskler, men slik du fremstiller det er de likestilt, noe de ikke er. En muskel med fulle glykogenlagre har større peak-styrke og utholdenhets muligheter. Ved over 85% VO2max vil ketonlegemer være langt mindre effektive til å levere energi til en muskel i forhold til glukose.

Ja, du kan leve uten karbohydrater - men du presterer bedre med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fett har fått dårlig rykte? Det er fakta at mettet fett og trans-umettet fett gir et høyere kolesterolnivå i blodet. Kroppen må produsere kolesterol for å klare å frakte det rundt i kroppen, for i motsetning til cis-umettet fett, sitter molkelyne i mettet fett og trans-umettet fett mye tettere til hverandre, som gjør det fastere. Det gjør at fettet ikke glir så gått gjennom blodårene i kroppen, og kroppen må produsere kolesterol, som kan bli sittende i blodårene, og i verste fall tette igjen blodårene. Det sier seg selv at det ikke er bra.

Viss du skal gå på et lav-karbo kosthold bør ikke mettet fett utgjøre mer en 10% av energiinntaket ditt vil jeg si.

Lenke til kommentar

Kolesterol er en sterk antioksidant. Det er hovedsakelig LDL (et av proteinene som frakter fett rundt i kroppen) som er det som regnes som farlig. Edit: LDL (Low density lipids) setter seg fast i blodårene og harskner. HDL (high density lipids) setter seg ikke like ofte fast.

Høyt kolesterolnivå er ikke farlig. Lavt inntak av mettet fett øker risikoen for hjertesykdom.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig benyttet meg av IM siden ungdomsskolealderen, dog ikke bevisst.

Det ble bare til at jeg aldri orket frokost eller lunsj, men heller overdrev (dekket kalorivedlikeholdsbehov) med middagsmat og kvelds.

Mennesket har nok aldri før i historien basert seg på 6-8-små-måltider-hver-dag-paradigmet. Det spiste når det kunne, og masse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ok, takker. Ser at jeg har en utfordring der, og det er at jeg burde legge det største måltidet til etter treningen. Utfordringen ligger i at jeg trener såpass sent at siste måltid da blir rett før leggetid, og jeg misliker sterkt å legge meg på full mage (sover urolig). Men får kanskje prøve å bli disiplinert nok til å dra rett på trening etter jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...