Gå til innhold

Skippe frokosten? Faste om dagen?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ofte ganske dårlig tid om morgen, men sultfølselsen varier ganske mye. Avogtil skrubbsulten, noen ganger er det sikkelig pine å få i seg mat. Så har jeg jo hørt om alle disse fasteditene, og om hvor bra'e disse er for både vektoppgang og vektnedgang.

 

Hva om jeg da skipper frokosten, hvordan skal jeg sette opp dagen min?

 

Hvis jeg står opp kl 6 hver eneste dag, og får da første måltid kl 11, også neste kl 14-15. Disse, bemerk er ganske så store. Treningen er kl 16, og treningen er slutt alt fra 17-18. Da er det måltidet mitt etter trening, før jeg avslutter dagen kl 20 med siste måltid.

 

Hvordan hadde dette fungert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke skip det helt, bare få i deg litt så kroppen har noe og jobbe med.

 

Så, hvorfor må kroppen ha noe å jobbe med? Er det noe hensikt med det? Om jeg har skjønt det rett, så er det slik at kroppen allerede har glykogen lagret i musklene og leveren når man våkner opp, slik at man er klar for en fin dag allerede tidlig på morgen. Og en annen ting, hvorfor er det slik at %70 av morgene er jeg ikke sulten, men blir sulten et par timer seinere? Er det fordi det er naturlig for oss menneskene å innta frokost, med en gang eller en time etter vi våkner?

Lenke til kommentar

www.leangains.com

 

Jeg vil anbefale at du prøver det ut ei uke. For meg (parasympatisk dominant vel og merke) var det veldig lett å venne seg på denne måten å spise på. 

 

Positivt, ja - det funker. Energi = ekstrem, jeg må faktisk slite meg ut om dagene for å få sove. Fungerer greit med 4 timer søvn, noe jeg aldri kunne gjort på en vanlig "diett". Nå skal det også sies at jeg sikter på 7-8 timer søvn.

 

Jeg har møtt på en negativ side. Sovevansker, vanligvis sover jeg 8 timer på treningsdager, men på hviledager blir jeg liggende våken til 2-3 på natta. Jeg tvinger meg opp til 7 igjen, men etter en kaffe fungerer kroppen utmerket resten av dagen.

 

Blir du veldig sulten, gjør degselv opptatt med noe. Distraksjon er det beste hjelpemiddelet mot sult. Selv sitter jeg og gjør oppgaver/lekser mens andre spiser lunsj. På treningsdager prøver jeg bryte fasten etter trening, dvs at jeg trener rett etter skolen - vanligvis 1530-1600. Hviledager prøver jeg å bryte fasten med middag (+shake hvis proteininnholdet i middagen er labert), spiser vanligvis over 100g protein i dette måltidet, noen ganger også opptil 1800 kcal.

 

Kom deg i gang, hold spisevinduet rimelig fast fra dag til dag (hormoner "husker" når du spiste igår, og gjør deg sulten på samme tidspunkt kommende dag). Ikke tenk så hardt på at spisevinduet blir krympet/strukket litt, det går bra. 

 

Kasein (enten i form av melk, kaseinproteinpulver el andre kilder) bruker jeg innta noen timer før sengetid. 80g kasein vil opprettholde en positiv proteinbalanse i 15-16 timer.

 

Er ikke så vanskelig når du kommer i gang :)

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Så, hvorfor må kroppen ha noe å jobbe med? Er det noe hensikt med det? Om jeg har skjønt det rett, så er det slik at kroppen allerede har glykogen lagret i musklene og leveren når man våkner opp, slik at man er klar for en fin dag allerede tidlig på morgen. Og en annen ting, hvorfor er det slik at %70 av morgene er jeg ikke sulten, men blir sulten et par timer seinere? Er det fordi det er naturlig for oss menneskene å innta frokost, med en gang eller en time etter vi våkner?

 

Du har helt rett. Det ville jo vært totalt unaturlig hvis vi skulle vært hemmet av en ikke-eksisterende frokost siden vi antagelig var vandt til å gå uten mat i opptil flere dager for en del tusen år tilbake :p

 

Min teori er at kroppen fort vender seg til dette med å få "frisk energi" inn gjennom kostholdet om morgenen og slipper derfor med å bry seg med dette selv, den får det servert på sløvfat rett og slett, hvis man fjerner denne energien vet jo ikke kroppen hva den skal gjøre. Men da igjen er et ikke vanskelig for kroppen å vende seg til noe annet, får den ikke inn denne energien om morgenen klarer den jo å lage dette selv, som du nevnte.

 

Hvis man har en hel nasjon man har sniffet kokain i 10 000 år så ville det vært helt naturlig å si at man må ta seg et drag om morgenen hvis ikke vil man føle seg elendig resten av formiddagen, dette kan da lett argumenteres med å si "prøv det selv, jeg skal love deg at du føler deg helt forferdelig hvis du ikke gjør det". Hvis man til motsetning prøver å vende kroppen mot kokain kan man fort se at man kan starte dagen rimelig greit uten dette stoffet. Jeg mener at man kan si det samme om dagens frokost.

 

Selv kan jeg stå opp og ta en 2-timers hard joggetur uten å føle noen form for mindre effekt. Jeg vil dog jogge med en mage som romler, men bortsett fra det går det rimelig greit.

 

Hvorvidt man trenger frokost eller ikke vil jeg tippe beror på hvilke gener vi har. De fleste kan antagelig skippe forkosten uten problemer, mens andre bør kanskje hive i seg et bær eller to før de hiver seg ut. Dette forutsetter selvfølgelig at kroppen er vandt til å leve et liv uten de daglige karbohydratene fra brød og pasta.

Lenke til kommentar

Det er periodisk faste du snakker om her, Pijus. Vi har vel også en egen tråd om det her på forumet om jeg ikke husker feil.

 

Dette er ikke noen diett, men en LIVSSTIL. Det er en livsstil som fungere for noen, mens adre MÅ ha frokost for å fungere, noe som stort sett er forbeholdt de med en fysisk krevende dag allerede fra de står opp. For oss som sitter på skolebenken hele dagen er PF ypperlig. Jeg opplever også større konsentrasjon på skolen uten frokosten.

 

Kjenner av og til at jeg føler meg sulten på morran når jeg står i dusjen, men innen jeg er ferdig så er denne følelsen borte, og så jeg blir ikke sulten før 11-13-tiden. Noen ganger går jeg gjerne til kl 16 uten å få i meg noe mat, og har ingen problemer med det.

 

Anbefaler deg virkelig å teste det ut. De fleste som bytter til denne livsstilen bytter aldri tilbake. Jeg har gått opp i vekt selv med kun 1-3 måltider om dagen. Spiser somregel 2-3 ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satset på glykogenlagrene som energikilde om morgenene. Glykogenet slippes ut og spaltes til glukose som kroppen bruker når den har behov for det. Men selv om du har energi å gå på, vil ikke kroppen ha det samme overskuddet av energi som viss du hadde spist. Og kroppen vil ikke ha samme mulighetene for å bygge muskler mens den går på glykogenlagrene, fordi den velger å bruke det den har av energi i glykogenlagrene til å holde deg i gang, og har ikke det overskuddet på å tenke på å restituere viss du har trent.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke satset på glykogenlagrene som energikilde om morgenene. Glykogenet slippes ut og spaltes til glukose som kroppen bruker når den har behov for det. Men selv om du har energi å gå på, vil ikke kroppen ha det samme overskuddet av energi som viss du hadde spist. Og kroppen vil ikke ha samme mulighetene for å bygge muskler mens den går på glykogenlagrene, fordi den velger å bruke det den har av energi i glykogenlagrene til å holde deg i gang, og har ikke det overskuddet på å tenke på å restituere viss du har trent.

 

Det er her du tar feil, til en viss grad i alle fall. Forskning viser at et lav-karbo kosthold har lite eller ingen påvirkning på trening. Det er mange topptrente idrettsutøvere som holder en lavkarbo livsstil. Er kroppen vandt til å forbrenne fett klarer den fint å holde lageret oppe selv, men da i form av ketonlegemer. Musklene takker vel så gjerne ja til ketonlegemer, noe forskning tyder faktisk på at hjernen takker mer ja til ketoner enn vanlig glukose (noe som vil øke konsentrasjon.)

Lenke til kommentar

Det er her du tar feil, til en viss grad i alle fall. Forskning viser at et lav-karbo kosthold har lite eller ingen påvirkning på trening. Det er mange topptrente idrettsutøvere som holder en lavkarbo livsstil. Er kroppen vandt til å forbrenne fett klarer den fint å holde lageret oppe selv, men da i form av ketonlegemer. Musklene takker vel så gjerne ja til ketonlegemer, noe forskning tyder faktisk på at hjernen takker mer ja til ketoner enn vanlig glukose (noe som vil øke konsentrasjon.)

 

Jeg snakker ikke om hvorvidt et karbohydrat rikt kosthold eller et karbohydrat fattig kosthold har å noe si. Viss kroppen ikke får nok mat vil den starte å ta energi fra selve kroppen. Da er det ikke slik at den bare vil ta energi fra fett, den vil ta mer eller mindre energi fra muskler og fosfat fra skjelletet også. Det vil også sette ned stoffskiftet som betyr at farten på energiforbrenningen synker. Dette kan blant annet føre til benskjørhet, økt fettprosent, muskelsvinn, redusert immunforsvar med mer.

At idrettutøvere kan ha god fremgang med lav-karbo er jeg helt med på, men det passer ikke helt i sammenhengen. De fleste seriøse idrettsutøvere spiser en god frokost og mange måltider utover dagen, samme om det er lav-karbo eller hva de skulle gå på. Det er at kroppen får energi uten å måtte drive med en slags selv-kannibalisme som er pointet. Samme om det er karbohydrater, fett eller proteiner den får energien i fra.

Lenke til kommentar

Jeg spiste mitt siste måltid i går kl 12, rett før jeg la meg. Jeg var stuptrøtt og holdt på å kollapse, men dette var treningsdag og jeg var i kraftig underskudd på over 1000kcal. Måltidet besto av 2 brødskiver med smør og makrell i tomat(ca. 250kcal), 2SS tran (ca. 200kcal) og en shake (ca. 500kcal).

 

Mitt første måltid i dag var kl. 18.00, altså 20 timers faste. Dette måltidet var på ca. 1200kcal. Var littegrann sulten et par ganger på skolen, men ellers gikk det helt fint. Har vært stuptrøtt i hele dag pga lite søvn i natt, men har ikke sovet på skolen, noe som er unormalt meg. Dette er den første dagen jeg skipper lunsj, vanligvis spiser jeg mitt første måltid i 12-tiden. Jeg tror jeg skal fortsette å skippe lunsj, og satse på middag som første måltid en gang i 4-5-tiden. (enda senere på treningsdager). Trolig vil jeg ta en shake og en frukt før trening på treningsdager.

 

Likte innlegget til storken lenger opp, er mye likt mellom meg og han. Jeg er også parasympatisk dominant, og merker at jeg er nødt til å slite meg ut om dagen for å få sove om natten.

 

Jeg har dårlig tid om morgenen og føler meg ellers generelt trøtt etter å ha spist et måltid. I tillegg liker jeg å spise meg god og mett på store måltider. Derfor passer periodisk faste godt for meg, og jeg vil absolutt anbefale det :) Trenger man andres ord enn mitt for det, kan man jo besøke leangains.com.

Lenke til kommentar

Jeg spiste mitt siste måltid i går kl 12, rett før jeg la meg. Jeg var stuptrøtt og holdt på å kollapse, men dette var treningsdag og jeg var i kraftig underskudd på over 1000kcal. Måltidet besto av 2 brødskiver med smør og makrell i tomat(ca. 250kcal), 2SS tran (ca. 200kcal) og en shake (ca. 500kcal).

 

Mitt første måltid i dag var kl. 18.00, altså 20 timers faste. Dette måltidet var på ca. 1200kcal. Var littegrann sulten et par ganger på skolen, men ellers gikk det helt fint. Har vært stuptrøtt i hele dag pga lite søvn i natt, men har ikke sovet på skolen, noe som er unormalt meg. Dette er den første dagen jeg skipper lunsj, vanligvis spiser jeg mitt første måltid i 12-tiden. Jeg tror jeg skal fortsette å skippe lunsj, og satse på middag som første måltid en gang i 4-5-tiden. (enda senere på treningsdager). Trolig vil jeg ta en shake og en frukt før trening på treningsdager.

 

Tror jeg blir nødt til å bitch-slappe deg litt! Ikke bra det her. :no:

 

 

Selv spiste jeg mitt første måltid i 11-halv12 tiden i dag, etter over 10 timer søvn, bestående av 300 gram kyllingkjøttdeig + et par tomater og andre grønnsaker, en shake i melk med havregryn, en speltlompe med peanutsmør og et eple.

 

En banan kl 17

 

Middag kl sju-halv åtte tiden bestående av 3 løvstek (360 gram totalt) masse pommes frittes og salat.

 

Dessert rundt 9 bestående av en halv boks mager kesam og frossne bringebær :)

 

Nå tenkte jeg å unne meg litt 86 % mørk sjokolade :D

Lenke til kommentar
Jeg snakker ikke om hvorvidt et karbohydrat rikt kosthold eller et karbohydrat fattig kosthold har å noe si.

 

Jo det har det. Fett er fett og protein er protein uansett hvor kroppen får det fra. Hvorfor skal kroppen si ja til fett fra seg selv framfor fett fra kosten når de to har akkurat samme kjemiske forbindelse? Hvis man har et lavkarbo-kosthold vil akkurat dette være casen. Det eneste man får igjennom kosten med dette kostholdet er akkurat proteiner og fett, og kroppen må gjøre sin magi på akkurat samme måte som hvis man var på en evt. faste.

 

Jeg har dårlig tid om morgenen og føler meg ellers generelt trøtt etter å ha spist et måltid. I tillegg liker jeg å spise meg god og mett på store måltider. Derfor passer periodisk faste godt for meg, og jeg vil absolutt anbefale det

 

Jeg vet jeg motsier meg selv når jeg sier dette, men er du virkelig trøtt etter å ha styrtet 5 rå egg om morgenen? Grunnen til at jeg spør er hvis du virkelig blir trøtt etter å ha inntatt et moderat måltid inneholdende enestående av proteiner og fett så er det meget rart.

 

Jeg vil ikke påstå at den norske befolkning har det bedre hvis de skipper frokosten. Det jeg sier er at personer som er godt vant til en karbohydratfri-frokost kan klare seg nesten (hvis ikke like bra) uten frokost, enn ved en fett/proteinholdig frokost.

Lenke til kommentar

Det er særlig etter karbohydratrike måltider jeg merker jeg nesten krasjer helt (at jeg blir trøtt). En frokost bestående av 5 egg og et glass melk ville kanskje ikke gjort meg trøtt. Årsaken til dette er trolig at jeg er parasympatisk dominant, og har lav insulinfølsomhet.

 

Ellers sier ikke jeg at periodisk faste passer for alle, det gjør det sikkert ikke. Men jeg mener at det ikke kan skade å teste det ut (da gjerne over noen uker, kroppen kan bruke litt tid på å tilpasse seg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...