Gå til innhold

Spørsmål om stipend fra lånekassen

MrL

Anbefalte innlegg

Hei, på Lånekassen sine hjemmesider står at man kan få stipend som borteboer sålenge inntekten ikke overstiger 140.000 det året man begynte lånet.

Jeg er allerede godt over denne grensen i år, men hvis jeg flytter ut nå, vil jeg da få stipend for neste halvår(siden da starter inntekten på null), eller får jeg ikke stipend før neste høst igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man kan få stipend som borteboer sålenge inntekten ikke overstiger 140.000 det året man begynte lånet.

Jeg tolker det som at du ikke vil få stipend før neste høst.

Leste også litt om dette på lanekassen.no

"Utdanningsstipendet og forsørgerstipendet blir redusert med fem prosent per måned av det beløpet som er over grensene. "

Du får jo fortsatt et greit stipend, men vil desverre ikke motta maks.

Lenke til kommentar

Fra lånekassen.no sin side om inntekt og formune:

For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha personinntekt over disse grensene:

Ved støtte hele kalenderåret

2011 kr 140 823

2010 kr 136 061

Ved støtte i sju måneder eller mindre per kalenderår*

2011 kr 352 059

2010 kr 340 153

Det vil si at det året du starter på skole og det året du avslutter skolen kan du tjene ganske mye før det går ut over stipendet. Dette forutsetter selvsagt at du går på en vanlig linje som starter første semester på høsten, og avslutter siste semester på våren. Legg merke til at lånekassens inntektsgrense gjelder kalenderår, ikke studieår.

Lenke til kommentar

Altså jeg skjønner ikke, blir bare mer forvirra. Første studielånet går jo fra høst 2011 til vår 2012. Siden jeg har tjent over grensa i år, vil jeg da få fullt stipend på halvparten av lånesummen som jeg får neste halvår, hvis jeg ikke går over grensa det året?

Jeg vil ikke sitte igjen med noe stipend hvis de tar 5 % av overskuddet, da de prosente kommer til å utgjøre mer enn månedsstipendet

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det jeg har lagt ut av informasjon i forrige post forutsetter at det er høyere utdannelse du tar. Dersom det er vgs. er det muligens noen andre regler og grenser som gjelder. Jeg vet ikke hvor gammel du er så det er vanskelig å vite om du går på vgs, høgskole eller universitet.

De tallene jeg har oppgitt i forrige post kan forklares på følgende måte, og forutsetter at utdannelsen det gjelder er på høgskole/universitetsnivå.

Du søker om fullt lån og stipend hele skoleåret 2010-2011, dvs. både høst og vårsemesteret. Hele summen blir utbetalt som lån, og deretter omgjort til stipend ved bestått eksamen. Deretter vil noe av stipendet blir gjort om tilbake lån dersom du har tjent for mye.

Når du starter på høsten 2010 vil du ha støtte 5 måneder dette året, noe som er under de 7 månedene som lånekassen har som grense. Det vil si at du da kan tjene 340000 kr. før du mister noe av stipendet.

Du går deretter på skole ut skoleåret og søker nytt stipend for skoleåret 2011-2012. I 2011 vil du ha mottatt støtte både på vårsemesteret og på høstsemesteret og du kan derfor ikke tjene mer enn 140000 kr. før du mister stipend.

Det siste skoleåret avsluttes vanligvis i Juni. Det vil si at du også dette kalenderåret har mindre enn 7 måneders støtte og har mulighet å tjene betraktelig mer penger før det går ut over stipendet. Grensene varierer så for nøyaktige tall må du se på lånekassen for det året du avslutter ditt studie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...