Palsam Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg vurderer å få en kompis (som er i USA) til å kjøpe Canon Ixus 400 for meg. Kameraet heter rett nok Canon PowerShot 400, men ligner veldig på Ixus'en. Mener det ligger på $500 = ca. 3.500,- kr. Billigste her til lands er vel 4.500,- Er det noen grunn til at jeg ikke skal få han til å kjøpe det for meg i USA? Mener at garanti er worldwide. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Noen ulemper: Du må kjøpe adapter for strømforsyning. Det kan hende at kameraet kun har NTSC videoutgang (har ikke sjekket dette) Det kan hende at kameraet kommer med annen programvare Det kan hende at det er en strippet versjon av kameraet (en del utenlandske butikker fjerner batterier mv. og selger dette som tilleggsutstyr) Det kan hende at det ikke finnes norsk menyspråk. Du får kun med engelsk bruksanvisning. Du får ikke noen norsk butikk å forholde deg til ved reklamasjoner. Du har ikke en norsk kjøpslov med 5 års reklamasjonsrett å forholde deg til, kun en kortvarig garanti. Hvis du skal ha service hos Canon Norge kan du regne med at et kamera kjøpt i utlandet vil få prioritet bak kameraer kjøpt i Norge. Du må betale 24 % moms når du fortoller kameraet i Norge (men antar at du har tenkt å droppe dette uansett) Du støtter ikke norsk næringsliv For meg villle ikke prisforskjellen her godtgjort ulempene. På dyrere kameraer kan det imidlertid være mer å spare, og da kan kjøp i utlandet være mer interessant... MLW Lenke til kommentar
Palsam Skrevet 26. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2003 MLW: Takk for svaret. Du har noen gode poeng der, selv om ikke alle er tilfelle (som du også har påpekt). Ulemper: * Kortvarig garanti * Må sende kamera til Canon Norge ved service/reklamasjon etc. * Ekstra utgift for 220V adapter og evt. norsk bruksanvisning (siste ikke viktig) "Fordeler"/ikke et problem: * Kameraet har både NTSC og PAL videoutgang * 12 ulike menyspråk (deriblant norsk) * Forskjell i medfølgende SW ikke vesentlig (for meg) Tror imidlertid at jeg kommer til å kjøpe kameraet her. Hovedårsaken er reklamasjonsretten. Skader jo ikke å være bra sikret dersom problemene kommer etter 1 1/2 år. Palsam Lenke til kommentar
Reksten Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Noen ulemper: Det kan hende at det er en strippet versjon av kameraet (en del utenlandske butikker fjerner batterier mv. og selger dette som tilleggsutstyr) MLW Er enig med punktene som blir nevnt, men jeg kjøpt et par fotoapparat i USA ved tidligere besøk og det har vært plenty ekstra utstyr med i pakkene (ved kjøp i kjede/merke butikker) Det er vel i mindre velstående land hvor pruting o.l. er vanlig at kameraene blir ribbet for ekstra utstyr? Lenke til kommentar
Elph Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Kjøpte ett Canon Powershot s400 i USA for 2 uker siden, det er identisk med Digital Ixus 400 på alle andre måter enn navnet. se http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUS400/index-e.html Eneste du må huske på er å kjøpe en adapter fra amerikanske støpsler til norske, kostet 5$tror jeg, eller 79 kroner på Elkjøp som en del av ett sånt reise sett. Alt som er av kameraer, bærbare pc'r osv kan ta spenning fra 110V - 240V og derfor er det ikke noe problem å kjøpe i USA og bruke i norge. Når det gjelder eventuelle reperasjoner så regner jeg med at det går greit i norge og, er vel ofte generell garanti på slike produkter.. eller den tid den sorg :-) Sist men ikke minst, kamera er meget godt, det tar knivskarpe bilder, er raskt, lite og hendig, og har mange fine funksjoner. Lenke til kommentar
pepzi Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Kjøpte et digital elph s230 (samme som v3) i Canada. Fant ut at prisene var billige der borte før vi dro dit. Uansett hva man handler borte i USA/Canada så kommer det en avgift i tillegg i kassen. Denne kan du selfølgelig få igjen,men det er litt kronglete,vi glemte og få stemplet tax-refund kortet i Canada,så de pengene fikk vi ikke igjen.. En annen ting er at Garantien gjelder kun der borte..Når det gjelder laderen så støtter den 110-240 volt så den fungerer fint her,trenger bare en dupeditt som gjør om fra Amerikansk til Europeisk kontakt. koster ikke mye... Lenke til kommentar
HejAl Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg har nettopp kommet hjem fra Florida, og jeg valgte også å kjøpe digital kamera der. kjøpte en Sony CyberShot DSC P72 for $330, så jeg sparte altså 1690kr. Kjøpte kameraet i en Best Buy butikk, en stor og anerkjent kjede i USA. Jeg fikk ikke bare ett års verdensgaranti, som er standrad, men også 4 års garanti fra Best buy. Dvs at dersom kameraet mitt blir ødelagt, kan jeg bare levere det inn til en elektrobutikk her i Norge, og be butikken fakse reparasjonskostnadene til Best Buy i USA. Dog vet jeg ikek om denne garantien gjelder andre kjeder enn best Buy, men jeg vil anbefale deg å kjøpe kamearet i en Best Buy butikk, eller få vennen din til å gjøre det. Adapter til lader, en "veggplugg" som passer i norske stikkkontakter er ikke noe problem å få tak i. Lykke til! Lenke til kommentar
heimro Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg har med et vist kritisk øye sett på www.adorama.com sine websider. ' Prisene der er nesten latterlige lave, spesiellt på objektiver og annet kostbart utstyr. De operer med 2 priser pr. produkt. En pris (som det står USA bak) samt en annen pris som det står "grey market" bak. Altså, er dette noe tvilsomt, eller er dette en såkalt B-vare? Jeg håper noen der ute har noen erfaringer fra dette nettstedet, for finner vi ut av dette her, kan vi handle vannvittig BILLIG! Sjekk ut www.adorama.com mvh Dag Arne *en dag igjen til 10D anskaffelse* Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 utstyr i pakken kan være et godt poeng... jeg var i usa for noen år siden - var riktignok på en sjappe på hjørnet - det var batteri, usb kabel, minne (16MB), lader ++++ "ekstra" utstyr. så selv om kameraet bar billig, ble pakken dyr. tror ikke jeg hadde stolt på noe ekstra forsikring fra han. det er sikkert noe annet dersom en går til en annerkjent kjede... HeyAl : fortell oss hvordan det går dersom du må reparere kameraet etter den internasjonale garantien er gått ut.... vet ikke om noen som ville brukt så mye tid på garantien på et kamera som ikke var kjøpt hos dem.. det blir mye arbeid og lite butikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå