Gå til innhold

Mac er det verdt det?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter hver eneste dag og jobber flere timer i terminalvindu på min Macbook, og synes dette fungerer bra. Microsoft har ikke noe tilsvarene innebygd, det nærmeste de kommer er Windows Powershell som kommer innebygd i Win7, og som kan lastes ned om man ikke skulle ha det liggende.

 

Kjører Win7 på den stasjonære, Samt OSX/Ubuntu/Win7/ChromeOS(ler) på Macbooken, pluss at jeg har en noen Debian/BSD-bokser stående litt her og der. ( :) )

 

OSX er pr idag det operativsystemet jeg føler meg mest komfortabel med, og dette er litt spesielt, med tanke på at at første Windowsutgave jeg prøvde var 3.1. Hadde selv en maskin med Win95, og etter det har jeg vært innom alle versjoner utenom Vista.

 

Jeg har enda ikke hatt en eneste stopp på macen, men det hender selvfølgelig at jeg merker godt at den jobber.

 

Terminal, Pages, Spotify, Irssi, Netbeans, Illustrator og Skitch(fantastisk paintlignende program), samt nettleser(Chrome/Firefox, avhengig av bruk) er så og si åpent til enhver tid. Jeg kan lukke opp macen, og den er til enhver tid klar til bruk.

 

Maskinen er nå tre år, og jeg har fått byttet tastatur/museplaten, fordi denne sprakk opp(som Apple selv har innrømmet at var produksjonfeil), og dette ble byttet uten en krone i utlegg ifra meg. Etter at de byttet tastatur/museplaten så føles maskinen som ny igjen. Fruens Acer-maskin ser om mulig enda mer sliten ut i dag, enn den gjorde når den var et halv år gammel, mens min ser tilnærmet ny ut. Begge maskinene er tre år gamle.

 

Til mitt bruk, har OSX fungert smertefritt. Maskinen brukes i snitt 7-8timer om dagen, og det har den gjort ca 300 dager i året, de siste tre årene.

 

Jeg spiller ikke på macen, og trenger derfor ikke ekstrem ytelse. (maskinen min har en c2d 2,4ghz, kastet sammen med 4gb ram, og en snasen harddisk), og jeg har testet ut en haug av forskjellige operativsystemer, men jeg føler at fortsatt at jeg gjorde et godt valg når jeg kjøpte meg en Mac for tre år siden.

 

( Til de av dere som mener at Windows på Mac ser fjollete ut - Ta dere en bolle. :ph34r: )

 

Alt til sitt bruk, og det hender jeg trenger Windows, men jeg pr dags dato, er det ikke et program jeg har trengt som er native Windows, som jeg ikke har funnet tilsvarende av til OSX, og ofte går jeg for OSX-alternativet.

 

En annen ting som har spart meg for laptop i gulvet mange ganger, er magsafe-kontakten

- Dette er noe andre produsenter burde tilby lignende løsninger av!

 

Jeg er ingen fanboy, men jeg synes det er latterlig at folk avfeier nesten ti prosent av alle databrukere(Kilde )med at de har valgt seg et fjollete produkt, når de ofte selv ikke har peiling på hva de snakker om.

 

Mac er ikke lenger noe sære greier for freaks, det er rett og slett gode maskiner som fungerer fint til det meste, samt at byggekvaliteten er på høyde med de beste(spesielt de nye macbook pro) der ute. Man betaler litt mer, men selv mener jeg at de ekstra kronene var verdt det for meg, andre må selv vurdere om de selv mener det er verdt det..

 

Edit: Hadde klart å dra på meg svenske ord, uten å være svensk - fikset.

Endret av Hotvedt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac har knallbra HW. Du skal lete lenge etter tilsvarende maskiner som har samme byggekvalitet.

 

Hilsen en som ble lei plastikk windows PCer og skiftet til Mac. Har ikke angret siden til tross for prisen!

 

Og om noen lurte. Ja. Jeg har win7 på jobb. Det er bra og jeg har brukt Linux, Vista, XP, Win3.0,3.11 osv osv.

 

OSX er et bra operativsystem. De som sier noe annet har mest sannsynlig aldri prøvd det eller er gamere. Sistnevnte har aldri noe glede av OSX uansett så de kan bare holde fred.

Lenke til kommentar

Så Mac er et status-symbol som viser at man er rik?

 

Ja faktisk! :D Det blir brukt i alle filmer og sånt der scenen er på et kontor osv. Man er "fin og staselig" om man bruker Mac :innocent:

I flere og flere filmer og tvprogrammer, blant annet nyhetene på NRK, klistrer de et merke over eplelogoen. :no:

hvorfor?

 

Skal vel være nøytralt og ikke reklame for noen. Spessielt når det er NRK.

 

Men er jo ikke så vanskelig å skjønne uansett, ser du en laptop i aluminium-sølv skjønner du jo hva slags merke det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...