Gå til innhold

Mac er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Nå må dere skjerpe dere med den helt usannsynlige syke quotingen, LES nettikette og rettningslinjer asap please.

Når det gjelder TS så trodde jeg det gjalt en Profesjonell bruker med mange års pc bygging erfaring, da burde han jo greit kunne se egentlig om den er verdt pengene :

*Treg dual core Cpu.

*Relativt lite med minne for tunge 64 bits apps.

*Liten skjerm , glossy og ikke minst lav oppløsning (native 1280x1024)

*Skjermkort med ytelse på klasse med et mobility radeon 4650.

Alt i alt synnes jeg at selve spesifikasjonene ikke akkurat er noe å hoppe i taket for, men her betaler man jo for selve Apple opplevelsen og ikke akkurat hardwaren.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må dere skjerpe dere med den helt usannsynlige syke quotingen, LES nettikette og rettningslinjer asap please.

Når det gjelder TS så trodde jeg det gjalt en Profesjonell bruker med mange års pc bygging erfaring, da burde han jo greit kunne se egentlig om den er verdt pengene :

*Treg dual core Cpu.

Alt i alt synnes jeg at selve spesifikasjonene ikke akkurat er noe å hoppe i taket for, men her betaler man jo for selve Apple opplevelsen og ikke akkurat hardwaren.

jeg vet at apple sine MAC har litt bad hardware for prisen! men som sakt dette skal være min første mac! og 4gb for lite minne ? dagens amd am3 oppsett har som regel 4gb, kommer til å være nokk som bare det! merka ikke forskjell fra 4gb-6gb! :)og i og med at jeg har vært windows bruker siden 3.11 og win 95 så skal det bli spennendes! jeg spurte generelt Mac users om det faktisk er verdt det å betale så mye for det. var ikke værre enn det! jeg bestilte macbook pro! kommer til å bli super fornøyd med den! bestilte også 2TB ekstern med snow leopard! skal bli konge. enkelt og greit:)

Nei. Ikke verdt det.

Fikk prøvd den ut idag, sykt verdt det, går ikke tilbake for å si det sånn:)

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

4GB er vel nok minne for de fleste av oss, men resten av maskinvaren er jo så som så i frohold til prisen.

Nei, per dags dato kan du ikke spille CS 1.6 på OS X. Du kan visst spille CS:S via crossover, men jeg ser ærlig talt ikke vitsen i å bruke uforholdsmessig mye penger på noe som ikke støtter det du trenger ut av boksen, når du kan få bedre kompatibilitet billigere.

Lenke til kommentar

*Treg dual core Cpu.

Du linker til feil maskin, trådstarter beskriver denne: http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html

* Rimelig kjapp Core 2 Duo CPU (P8800), som yter på linje med Core i3 350M og i5 430M, men har TDP på 25W mot 35W for i3 og i5.

* Mer enn tilstrekkelig minne for bruksområdene som nevnes

* Alle 13" bærbare har "liten skjerm", det er det man får dersom man ønsker en bærbar på denne størrelsen. De fleste bærbare leveres i dag med glossy skjerm, som har både fordeler og ulemper. Oppløsningen er 1280x800, som er helt passe for skjermstørrelsen.

* Skjermkortets ytelse har jeg beskrevet i tidligere innlegg, og det er et fornuftig valg ift. strømforbruk/varmeutvikling/viftestøy/ytelse.

Man betaler selvsagt for hardwaren, og alle kvalitetene som ligger i Apples design og materialvalg - unibody aluminiumschassis, en lyssterk skjerm med stort fargerom som dekker hele sRGB-området, og en svær multitouch styreflate i glass, for å nevne noe. Spesifikasjoner i en bærbar maskin dreier seg om så mye mer enn hvor mange fps du får i Crysis. Spesifikasjoner som opp til 10 timers batteritid er også veldig bra for en maskn i denne ytelses- og vektklassen.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hum, tror jeg hadde lagt meg inn et sted før jeg hadde betalt 8k for så utdatert hw.

det var vrdt det:) belive me... alldri hatt en så god masking før jeg mener realibiteten.. :) og det erke så utdatert som du skal ha det til^^ men men jeg var akkurat som dere.. jeg kjøpte alldri en mac pga hw erke prisen iseg selv verdt det.. men kvaliteten... det er en helt annen sak! :) du må huske at de koster faktisk 13,5k på apple.no med disse spesifikaskjonene! er en grunn til at jeg kjøpte den med glede til 8k! :)

*Treg dual core Cpu.

Du linker til feil maskin, trådstarter beskriver denne: http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html

* Rimelig kjapp Core 2 Duo CPU (P8800), som yter på linje med Core i3 350M og i5 430M, men har TDP på 25W mot 35W for i3 og i5.

* Alle 13" bærbare har "liten skjerm", det er det man får dersom man ønsker en bærbar på denne størrelsen. De fleste bærbare leveres i dag med glossy skjerm, som har både fordeler og ulemper. Oppløsningen er 1280x800, som er helt passe for skjermstørrelsen.

* Skjermkortets ytelse har jeg beskrevet i tidligere innlegg, og det er et fornuftig valg ift. strømforbruk/varmeutvikling/viftestøy/ytelse.

Man betaler selvsagt for hardwaren, og alle kvalitetene som ligger i Apples design og materialvalg - unibody aluminiumschassis, en lyssterk skjerm med stort fargerom som dekker hele sRGB-området, og en svær multitouch styreflate i glass, for å nevne noe. Spesifikasjoner i en bærbar maskin dreier seg om så mye mer enn hvor mange fps du får i Crysis. Spesifikasjoner som opp til 10 timers batteritid er også veldig bra for en maskn i denne ytelses- og vektklassen.

veldig bra innlegg:) joa er stor fornøyd^^ skal bli gøy og teste litt rundt :)

4GB er vel nok minne for de fleste av oss, men resten av maskinvaren er jo så som så i frohold til prisen.

Nei, per dags dato kan du ikke spille CS 1.6 på OS X. Du kan visst spille CS:S via crossover, men jeg ser ærlig talt ikke vitsen i å bruke uforholdsmessig mye penger på noe som ikke støtter det du trenger ut av boksen, når du kan få bedre kompatibilitet billigere.

hm trur jeg leste at du kunne fint spille cs 1.6 på crossover også erke sikker:) men erke værre enn å instalere win 7 på bootcamp ;)

Etter en liten titt der må jeg si jeg ikke er overasket lengre.

Jeg trenger ikke noe syk 3d skit:) trenger kvalitet! og noe som klarer å spille WoW, LoL og Cs 1.6 ute problemer.. og det har jeg fått:) skal bli intresangt å se hvordan det er med photoshop og slikt:)

Lenke til kommentar

Har ikke Steam for Mac også CS:S nå ?

Joda, Du kan få CS:S på Steam, samt WoW, men det er ikke mye annet som er verdt å få tak i der heller.

Personlig styrer jeg unna Mac rett og slett pga dette. At man ikke har friheten til å bruke de programmene man faktisk vil.

Motargumentet er jo at Mac kun kan brukes med software som er optimisert for OSet og gir en generelt bedre flyt grunnet ingen programmer som ikke gjør systemet tregere.

Personlig syntes jeg dette er bullcrap, for å si det pent.

Det eneste du trenger å gjøre er å være litt obs. på hva slags software du faktisk legger inn på PCen.

Jeg føler Mac er mye mer en image greie som er kommet, spesielt etter iPhone, som på mange måter var banebrytene, mens Mac var langt mindre utbredt på mainstream markedet før dette.

Som en tidligere poster her sa - ikke våg å vis deg med Windows på en Mac in offentlighet. Case Excibit A. I rest my case

Det er selvfølgelig helt greit, men jeg styrte kjøresten min i rettning av en Sony Vaio til 8k, som yter bedre enn hennes mors Macbook Pro til 15k til hennes programmer.

Når det gjelder denne maskinen er det heller ikke så mye å skryte av.

Jeg føler det er litt forvirrelse om hvilken maskin vi snakker om her, men den som ble linket til og som ligger i denne prisklassen har nVidia 320M, et budsjetts grafikkort med kun 256 mb vRAM. Noe jeg føler er ganske lite.

Dog med en 13" så er det kanskje ikke det høyeste kravet her.

Intel Core 2 Duo er rett og slett utdatert, du kan ikke si noe imot det. Jeg har det på min laptop som jeg kjøpte for 2(!) år siden.

Jeg liker å ha friheten til det jeg vil. Jeg liker og ha en stor skjerm, og ikke minst - jeg liker å få mest ut av pengene mine.

Til daglig bruk som nettlesing og musikk, samt noe lett redigering er Mac sikkert optimalt fordi den ikke kreves så mye, og for den uerfarne bruker er det mye enklere å holde PCen "ren", men når det kommer til stykket så er det Windows som trekker det lengste strået rett og slett fordi du får mer, og har muligheten til mer.

For all del, det er fint at du er fornøyd, men kom tilbake om 2 måneder når "ny-pc" fasen er over om du er like fornøyd.

Personlig går jeg i vinkel om skjermen er mindre enn 17"

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Nå bruker ikke jeg Macbooken til å spille med, men de andre punktene passer nok meg ganske bra.

For å si den sånn: Aldri mer Windows.

er den slags ignoranse jeg ikke tåler, så siden du er fornøyd NÅ, spiller det ingen rolle hva som måtte komme av fremtidige windows versjoner. Selv bruker jeg win7 og Debian på jobb og winxp32 bit og ubuntu hjemme. Win7 er os`et med mest problemer. XP er solid sålenge installasjonen holdes minimalistisk, og Ubuntu har litt trøbbel her og der men fungerer tålelig greit.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har problemer med Win7 på jobben p.g.a Document and Settings mappa er lokalisert på et tregt lokalnettverk. Hvis du har øvrige problemer så må det være noe driverproblemer som lar seg løse uten store problemer.

Ellers ser jeg at Microsoft hatet fortsatt er tilstedet, hatet mot Intel (Intel Outside) er nå saga blott av "ukjente" grunner.

Lenke til kommentar

Er ikk 13" litt lite for spill og film?

Maskinen er sikkert god nok for ditt bruk, men du vil finne en tilsvarende maskin til en lavere pris viss du velger pc.

Mac er rett og slett litt dyrere, men har til gjengjeld en del andre fordeler (type mac vs pc google)

Jeg har en MacBook 13" det er helt idielt å se på film med.

Det er uvant i begynnelsen når du har en mac, så blir du vant med det.

Men ville heller valgdt en pc hvis du skal spille.

Å spille WoW på 13" er kansje litt for lite..

Lenke til kommentar

Du linker til feil maskin, trådstarter beskriver denne: http://www.apple.com...ecs-13inch.html

[/Quote]

Er vel generelt bare de mest entusiastiske vennene til Apple som synnes at en dual core på 2.6Ghz (se førstepost til ts) er kjapp.

[/Quote]

Ja, det er ikke tvil i at over 4Gb på denne pcen er overkill, den sliter jo både med oppløsningen og alle de andre spesifikasjonene for at den i hele tatt skal nyttegjøre seg med mer minne i feks fotoredigering, videoredigering og oppgaver som ikke er relevante for en Mac bruker i det hele tatt.

Men man betaler her en god del for en bærbar med en relativ liten skjerm, og dårlige spesifikasjoner i forhold til andre pcer du får til samme prisklasse, og akkurat slik jeg har vurdert denne pcen utifra specs, så mener jeg at du får lite for pengene her. Men selvsagt som jeg sa så er det ikke selve hardwaren man betaler for her, men selve Mac opplevelsen.

At man får kastet på seg den Genialle Mac kundestøtten er jo en kjempebonus, spesielt når man må forholde seg til

Apple sine tolkninger av Garanti og reklamasjonsrett , men det er jo ikke så viktig siden Apple produkter ikke feiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...