Gå til innhold

BK: Fargerik bekk

gautet

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg tenker på å lage en collage av bilder på en vegg i trappa hjemme. Tenkte å lage 6-7 nokså små bilder på lerret. Planen er å ha et fargetema. Tenkte å la det gå i to tre hovedfarger. Dette bildet er i kategorien grønt dersom noen lurte. Jeg har dratt litt i spakene for å fremheve grønnfargene. Tar gjerne imot kritikk på etterbehandlingen (jeg har justert farger, foretatt oppskarping, justert kontrast og beskjært bildet). Tar også gjerne imot kritikk på fototekniske og kreative ting :yes:

På forhånd takk for hjelpa!

Exif: Nikon D40 - Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM @ 10mm, blender: 4.5, lukker: 1/2 sek.

post-181241-1285171645,5_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg har kommentert noe...

Hm. . Fint motiv, men det føles veldig høyretungt pga vinkelen (V`en)på buska i bekken.

Forsåvidt ser jeg også det gjerdet til venstre som et forstyrrende element og det viser med tydelighet at bildet er nokså skakt.

Iallefall er det jo skarpt, men overeksponert både her og der.

I vannfallet i tillegg til allerede påpekt område.

Men til syvende og sist er det jo din vurdering om det holder mål til å festet opp på veggen.

Ville i tillegg prøvd en s/h-versjon (samt justert kontraster/lysstyrke/etc) for å se om det er en effekt du kunne tenke deg i stedet for.

Lykke til :w00t:

Lenke til kommentar

Fint foto. At det er et mye brukt motiv gjør det ikke mindre fint. Synes komposisjon er ok. For meg gjør det ikke noe at himmel bak er noe lys/utbrent, det drar blikket inn i bildet. De to pinnene i forgrunn synes jeg ikke ødelegger, men ville kanskje ha forsøkt med et litt trangere utsnitt for å fjerne det aller nederste "rotet".

Som med nesten alle natur/landskap bilder synes jeg portrett format i 2x3 blir for høyt, og foretrekker utsnitt i 4x5. Da kunne du ha lagt utsnitt like under stein og fått et litt "roligere" bilde?

Lenke til kommentar

På slike bilder med rennende vann liker jeg å ta dem enten med litt raskere lukkertid, sånn at man får med hvordan vannet går, eller med enda lenger lukkertid sånn at det blir mer glattet ut enn her. På den måten blir vannet enten motivet i bildet, eller så blir det en slags bakgrunn eller omgivelse til det rundt.

Her har du jo en veldig pen bekk. Men bildet heller til ene siden, og da blir det rart å se på det. Også syns jeg også at de kvistene ødelgger mye i bildet.

Lenke til kommentar

Takk for mange konstruktive og veloverveide tilbakemeldinger. Interessant å høre hva folk tenker om et bilde jeg har brukt litt tid på. Noen av punktene som kritiseres har jeg på forhånd forsøkt å gjøre noe med. Legger her ved en annen redigering av bildet, denne gang rettet opp i forhold til horisonten. Tar gjerne imot kommentarer om noen har det.

Jeg registrerer at ganske mange mener at stokkene i forgrunnen ødelegger motivet. Det er jeg helt uenig i. Jeg tok de jo med med fullt overlegg da jeg komponerte bildet fordi jeg syns de gjorde seg som ledelinjer for å trekke blikket inn i motivet. Men her er det smak og behag. Det gjelder vel også lukkertiden. Jeg liker 1/2 sek for bekker med den hastigheten denne har. Mulig andre har andre preferanser. De utbrente partiene er selvfølgelig uheldige og bare et resultat av at jeg ikke tok meg tid til å kikke nøye nok på skjermen da jeg fotograferte. Tok meg heller ikke tid til å kikke på histogrammet. Ren latskap desverre...

Men, nok en gang. Takk for tilbakemeldingene!

post-181241-1285487297,8709_thumb.jpg

Endret av gautet
Lenke til kommentar

Kan se hvor du vil med stokkene, men personlig synes jeg linjene de trekker opp ikke leder blikket inni bildet.

Slik de er går de til høyre og venstre, og tar blikket ut til sidene, ikke inn mot midten.

Utbrentheten gjør ingenting i mine øyne, kan kalle det skydekke, eller noe lignende, tror en blå himmel hadde vært mer forstyrrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...