Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan setter man opp Web server?


Anbefalte innlegg

jeg har en maskin som jeg bruker til FTP server og filserver.

denne står tilkoblet nettet hele tiden. derfor tenkte jeg på å kanskje bruke den som webserver.

 

er det noen som kan fortelle meg enkelt og greit hva jeg trenger og hvordan jeg gjør det? hadde vert svært takknemlig :smile:

har sett litt på Apache, det skjønte jeg ikke noe av.

 

jeg har en webadresse: www.alex.cjb.no

og jeg har en konto på start.no.

 

takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP kjem med innebygd web-server. Den heiter Internet Information Server (IIS) og fungerer heilt greit. Du kan installera Microsoft sine FrontPage Server utvidingar (tøft med nynorsk!) og så kan du bruka alle FrontPage-funksjonane, mm...

 

IIS aktiverer du som ein komponent (legg til fjern programmer).

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Windows XP kjem med innebygd web-server. Den heiter Internet Information Server (IIS) og fungerer heilt greit. Du kan installera Microsoft sine FrontPage Server utvidingar (tøft med nynorsk!) og så kan du bruka alle FrontPage-funksjonane, mm...

 

IIS aktiverer du som ein komponent (legg til fjern programmer).

 

Lykke til! :-)

 

men jeg bruker windows 2000 professional. det er vel en enkel programvare jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

joda, finnes mange helt basic webserevere som analogx - simpleserver

Prøvde en del sånne selv, og landet på apache.

Valgte å bruke phptriad, en pakke som inneholder apache,php og mysql helt enkelt og greit å sette opp. ikke noe pes, funker fint til win2000, ja det er noen huller i den pakken, så du er klar over det, men...

Lenke til kommentar
joda, finnes mange helt basic webserevere som analogx - simpleserver

Prøvde en del sånne selv, og landet på apache.

Valgte å bruke phptriad, en pakke som inneholder apache,php og mysql helt enkelt og greit å sette opp. ikke noe pes, funker fint til win2000, ja det er noen huller i den pakken, så du er klar over det, men...

 

hvilken er enklest for en som ikke skjønte noe som helst av apache?

Lenke til kommentar

Hvis du skal sette opp webserver hjemme hos deg selv (eller på kontoret, på hytta e.l.) har ikke dette noe med domenet ditt å gjøre.

 

I utgangspunktet har du nå mulighet til å hoste dine egne sider hjemme. Med mindre du har fast IP-adresse, bør du laste ned et lite program som peker til din maskin, slik at du får et DNS-navn også til denne. Et slikt program finner du på bl.a. www.no-ip.com Da vil du kunne bruke et domene a là alex100.no-ip.com f.eks. til sidene du har på webserveren din hjemme.

Lenke til kommentar
Hvis du skal sette opp webserver hjemme hos deg selv (eller på kontoret, på hytta e.l.) har ikke dette noe med domenet ditt å gjøre.

 

I utgangspunktet har du nå mulighet til å hoste dine egne sider hjemme. Med mindre du har fast IP-adresse, bør du laste ned et lite program som peker til din maskin, slik at du får et DNS-navn også til denne. Et slikt program finner du på bl.a. www.no-ip.com Da vil du kunne bruke et domene a là alex100.no-ip.com f.eks. til sidene du har på webserveren din hjemme.

 

jeg har bredbånd med fast ip ja.

men kan jeg ikke ha det slik at domene www.alex.cjb.no peker til siden min som ligger på dataen min?

og hvordan gjør jeg det? hva skriver jeg inn hvor?

Lenke til kommentar
Du må sende ei epost til firmaet som har registret domenet ditt, der du seier at www.alex.cjb.no skal peike til din ip-adresse.

 

Dette er ikkje noke du kan skrive inn i konfig-fila til webserveren din så vidt eg veit.

 

Ellers er badblue en webserver som er veldig enkel å sette opp. http://www.badblue.com/prod.htm

 

jeg klarer selv å skifte hvor domene skal peke. skal denne peke til ipen min?

trenger jeg ikke å gjøre mer?

Lenke til kommentar

Mulig at de ikke tillater at du forwarder til en ip. Kanskje du må ha host name'et ditt. Det er: dsl216-249.adsl.no. Mulig du også bør ha med index.html eller default.html (eller .htm) alt etter hva du bruker...

 

Har du prøvd: http://dsl216-249.adsl.no/index.html

?

 

 

Edit: Men jeg ser jo nå at man ikke kan slå opp host name'et ditt... ISP'en din vil tydligvis ikke at folk skal kunne finne deg via hostname'et... Eller så er det en feil (kommer litt an på hva de vil :-) ).

 

Du kan jo se om f.eks. tk.com kan forwarde rett til ip...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...