AKIversen Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hei trenger hjelp med dette forsøket Metode3: Tempograf Et lodd er festet til et papirbånd. Når vi slipper loddet, trekker loddet båndet gjennom et spor, samtidig som en vibrator (V) med spiss setter et merke i båndet hvert 1/100 sekund. 1. Velg punktet A og B med 10 prikkers mellomrom. Strimmelen bruker da 0,1 sekund på å bevege seg distansen AB hvorfor? 10 * 1/100 = 10/100 = 1/10s 2. mål avstanden mellom punktet før og punktet etter A og kall avstanden Sa. gjør tilsvarende måling for B. Fant ut at Sa= 2,9cm og at Sb= 4,4cm 3. bruk dette for å finne farten i punktene A og B. Her sliter jeg litt Det jeg har kommet frem til: A) T= 0,02s S= 2,9cm Nå tok jeg å ganget 0,02 med 3600 for å få hundredel av et sekund, jeg fikk 72. så delte jeg 2,9 med 72 og fikk 0,04 cm per prikk. 4. Lag en tabell for farten i A og B og finn ut hvor mye farten øker i gjennomsnitt for hvert tidels sekund. bruk dette til å finne ut hvor mye farten øker på ett sekund. 5. Bestem tyngdeakselerasjonen g. 6. Regn ut gjennomsnittsverdien g og usikkerheten (delta)g. TUSEN TAKK FOR ALL HJELP Lenke til kommentar
Manzazuu Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) 2. mål avstanden mellom punktet før og punktet etter A og kall avstanden Sa. gjør tilsvarende måling for B. Fant ut at Sa= 2,9cm og at Sb= 4,4cm 3. bruk dette for å finne farten i punktene A og B. Her sliter jeg litt Det jeg har kommet frem til: A) T= 0,02s S= 2,9cm Nå tok jeg å ganget 0,02 med 3600 for å få hundredel av et sekund, jeg fikk 72. så delte jeg 2,9 med 72 og fikk 0,04 cm per prikk. Om du skal finne gjennomsnittsfarten i Sa og Sb (noko eg anntar ettersom du ikkje kan gjere så mykje anna vert då v = s/t => Va = Sa/Ta = 0,029 m / 0,02 s = 1,45 m/s => Vb = Sb/Tb = 0,044 m / 0,02 s = 2,2 m/s Om eg tar feil her er det berre til å rette på meg. Edit: Har eit heilt forsøk som går på tempograf (gjekk Fysikk 1 i fjor). Om du skulle ønske å ta ein kikk på det er det berre til å sende ein melding med mail, så skal eg sende det til deg. Endret 22. september 2010 av Manzazuu Lenke til kommentar
AKIversen Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 2. mål avstanden mellom punktet før og punktet etter A og kall avstanden Sa. gjør tilsvarende måling for B. Fant ut at Sa= 2,9cm og at Sb= 4,4cm 3. bruk dette for å finne farten i punktene A og B. Her sliter jeg litt Det jeg har kommet frem til: A) T= 0,02s S= 2,9cm Nå tok jeg å ganget 0,02 med 3600 for å få hundredel av et sekund, jeg fikk 72. så delte jeg 2,9 med 72 og fikk 0,04 cm per prikk. Om du skal finne gjennomsnittsfarten i Sa og Sb (noko eg anntar ettersom du ikkje kan gjere så mykje anna vert då v = s/t => Va = Sa/Ta = 0,029 m / 0,02 s = 1,45 m/s => Vb = Sb/Tb = 0,044 m / 0,02 s = 2,2 m/s Om eg tar feil her er det berre til å rette på meg. Edit: Har eit heilt forsøk som går på tempograf (gjekk Fysikk 1 i fjor). Om du skulle ønske å ta ein kikk på det er det berre til å sende ein melding med mail, så skal eg sende det til deg. har sendt mail/melding med e-post Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå