Gå til innhold

Linux og drivere

-Tord

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en bærbar jeg har lyst til å installere Linux på (har ikke brukt Linux før, tenkte å prøve Ubuntu), men jeg tror ikke det finnes dedikerte drivere for den modellen, finner den f.eks. ikke på denne siden.

Er det mulighet for å få den til å fungere tilfredsstillende selv uten dedikerte drivere? vha. Windows-driverne, f.eks?

Tilleggsspm: Vet noen om et godt verktøy eller guide for å skreddersy en boot CD/USB-pinne slik at jeg selv kan legge til partisjonsprogram, velge hvilke funskjoner jeg vil installere med distro, osv?

På forhånd takk!

Endret av -Tord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste drivere følger med, så det er sjelden man trenger å legge inn drivere i etterkant manuelt.

Unntaket er skjermkortdrivere til Nvidia, og i stor grad nyere ATI (her pågår det en del jobb for å lage open source-drivere som etterhvert også vil følge med og virke "ut av boksen")

Trådløsdrivere har også vært problematisk, men de siste par årene har dette blitt mye bedre, og det meste følger som sagt med.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar! Da høres det ikke ut som jeg har noe å frykte.

Hvordan er det med f.eks. touchpad-drivere for bærbare maskiner? (Når det kommer til multitouch, gestures ol. Ikke at det er et must at det fungerer da)

Endret av -Tord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...