-Tord Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Hei, Jeg har en bærbar jeg har lyst til å installere Linux på (har ikke brukt Linux før, tenkte å prøve Ubuntu), men jeg tror ikke det finnes dedikerte drivere for den modellen, finner den f.eks. ikke på denne siden. Er det mulighet for å få den til å fungere tilfredsstillende selv uten dedikerte drivere? vha. Windows-driverne, f.eks? Tilleggsspm: Vet noen om et godt verktøy eller guide for å skreddersy en boot CD/USB-pinne slik at jeg selv kan legge til partisjonsprogram, velge hvilke funskjoner jeg vil installere med distro, osv? På forhånd takk! Endret 22. september 2010 av -Tord Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 De aller fleste drivere følger med, så det er sjelden man trenger å legge inn drivere i etterkant manuelt. Unntaket er skjermkortdrivere til Nvidia, og i stor grad nyere ATI (her pågår det en del jobb for å lage open source-drivere som etterhvert også vil følge med og virke "ut av boksen") Trådløsdrivere har også vært problematisk, men de siste par årene har dette blitt mye bedre, og det meste følger som sagt med. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Takk for kjapt svar! Da høres det ikke ut som jeg har noe å frykte. Hvordan er det med f.eks. touchpad-drivere for bærbare maskiner? (Når det kommer til multitouch, gestures ol. Ikke at det er et must at det fungerer da) Endret 22. september 2010 av -Tord Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Funker fint med multitouch ut av boksen på min Asus EEE og Apple MacBook ihvertfall. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Ok, høres bra ut Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Linux har blitt veldig "virke rett ut av boksen" de siste årene, spesiellt Ubuntu. Er liksom bare å putte i cd'n, velge partisjon, vente en stund, så fungerer bare alt og du trenger knapt røre Terminal-programmet. Litt kjedelig egentlig. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 "If Ubuntu bores you, there's always LFS" Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Uansett kan du jo bare brenne Ubuntu på en cd eller lage oppstartbar USB-penn, så når du booter fra den velger du bare å prøve det uten å gjøre endringer på maskinen. Da ser du jo fort hva som fungerer og evt. ikke fungerer FØR du installerer det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå