Christian86 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Mer enn to uker bør det i utgangspuntet ikke ta, tar det mer enn en måned er det hevingsgrunn. "Rimelig tid" er et definisjonsspørsmål. Forbrukerrådet har selv uttalt at over fem uker ikke er innen rimelig tid. De fleste reparasjonssaker tar av erfaring 3-4 uker. Her er det heller ikke samme feil fire ganger, men 3 forskjellige feil. Det er ingenting i Forbrukerkjøpsloven som sier at man har rett til å heve kjøpet ved fjerde gangs forskjellig feil, men de fleste forhandlere praktiserer noe lignende. At de tidligere reparasjonene har tatt lang tid, har ingen relevans så lenge kunden ikke har klaget på dette de forrige gangene. Men tar denne reparasjonen mer enn fem uker, er det hevingsgrunn. Det er faktisk det: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Hvis avhjelp, altså bli kvitt manglene som råder gjenstanden ikke lar seg gjøre, så sier du at uansett mengde feil er det ikke noe hjemmel for heving. Jeg tviler på at en lov som i hovedtanke har å beskytte forbrukeren har en såpass tydelig feil og brist, at en har forutsatt at en hver feil som skjer for å danne grunnlag for heving må bero på samme som tidligere. Har en 4-5 feil og gjenstanden er borte mye av eiertiden er det ikke et problem slik jeg leser dette å heve kjøpet....hvordan kan du si at avhjelp har skjedd uten vesentlig ulempe? Gjenstanden fungerer jo vitterlig ikke. Heller ikke §32 tilsier at det egentlig SKAL 2 forsøk til, og minnes jeg rett har KVTL tidligere redegjort for at allerede ved første feil om den er stor nok, eller bryter med forutsetningene for kjøpet såpass, så kan en heve: § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå