eikr3 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Kjøpte en ps3 60gb den 28.07.07.. Den har vært inne på service 3 ganger, henholdsvis 2 ganger for å ikke kunne lese plater og en gang for at den til tider ikke gikk på og gikk av automatisk veldig ofte. Nå er jeg kommet i den situasjonen der den er ødelagt for 4 gang, denne gang med YLOD. Jeg spurte derfor de hvor jeg kjøpte den om det var en mulighet for å få hevet kjøpet, fordi jeg heller vil ha en slim utgave. Dette fikk jeg beskjed om at ikke var mulig, fordi de lurte på om laseren som i 2 av tilfellene var feilen hadde en mindre garanti enn selve produktet?. Men at jeg hadde rett på gratis reperasjon av maskinen likevel i 5 år, som jeg antar jeg ville hatt uansett takket være norsk forbrukerkjøpslov. Har jeg noen mulighet for å få hevet dette kjøpet? Eneste de ville erstatte den med var eventuelt en 80GB av gamle modellen. Men de hadde jo ikke den heller tilgjengelig. Takker for svar Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 å bytte fra 60 gb til 80 gb er jo en nedgradering da 60 gb har minnekortleser og ps2 kompatibel! kontakt forbrukerrådet! www.forbrukerportalen.no det har ikkno å si det er mindre garanti på lasern da forbrukerkjøpsloven går over garantien! butikken kan IKKE velge om de vil bruke garanti eller forbrukerkjøpsloven. loven sier du har RETT på å heve kjøpet eller bytte til ny vare. da må konsollen ha 3 feil av samme type. tror du kan bytte om det er 4 feil uansett type. å bytte til en 120 gb slim er billigere for butikken en at du får pengene tilbake. for da skal du ha hele kjøpssummen. så de burde gå med på det. lykke til! jeg heier på deg Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Viss jeg var deg ville jeg heller fått 60bg på rep:P Jeg ville gjerne ha bytte min 80gb eller slim mot din 60gb:P Den har mye mere. BAre bytt til 500gb hdd så har du alt du trenger. Men vis det bare går i stykker så skjønner jeg deg. Men du har rett til heve kjøpet eller en slim(som er billigere for butikken). Men det er norske lover det. Så lenge de er i norge skal de følge den loven:P Så du har all rett til pengene tilbake, eller en slim vis du vill:P Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 jeg tok pengene tilbake på min 40 gb. fikk 4000 kr og kjøpte slim og satt igjen med 1500 kr:) Lenke til kommentar
eikr3 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 å bytte fra 60 gb til 80 gb er jo en nedgradering da 60 gb har minnekortleser og ps2 kompatibel! kontakt forbrukerrådet! www.forbrukerportalen.no det har ikkno å si det er mindre garanti på lasern da forbrukerkjøpsloven går over garantien! butikken kan IKKE velge om de vil bruke garanti eller forbrukerkjøpsloven. loven sier du har RETT på å heve kjøpet eller bytte til ny vare. da må konsollen ha 3 feil av samme type. tror du kan bytte om det er 4 feil uansett type. å bytte til en 120 gb slim er billigere for butikken en at du får pengene tilbake. for da skal du ha hele kjøpssummen. så de burde gå med på det. lykke til! jeg heier på deg Ja men dette blir 4 gang, må den da inn til bekreftelse av ny feil? Ville helst fått ny i dag eller hevet kjøpet i dag så jeg ikke blir uten. bruker den nesten mer som blu-ray spiller, så det blir for dumt å være uten lenge. Første gang jeg leverte den inn hadde de den i 2 måneder Lenke til kommentar
eikr3 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Viss jeg var deg ville jeg heller fått 60bg på rep:P Jeg ville gjerne ha bytte min 80gb eller slim mot din 60gb:P Den har mye mere. BAre bytt til 500gb hdd så har du alt du trenger. Men vis det bare går i stykker så skjønner jeg deg. Men du har rett til heve kjøpet eller en slim(som er billigere for butikken). Men det er norske lover det. Så lenge de er i norge skal de følge den loven:P Så du har all rett til pengene tilbake, eller en slim vis du vill:P Ja men jeg har hatt den inne 3 ganger tidligere i tilsammen sikkert rundt 5 måneder, og når jeg bruker den såpass mye til å se film på, uten at jeg har dvd/blu-ray spiller utenom så blir det et stort tap De 2 siste gangene på rep har vært bare nå i sommer. Har du referanse til loven som sier at jeg har rett på å heve eller få erstattet den ? Da løper jeg ned med en gang Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 burde ikke være nødvendig å sende inn for å bekrefte feilen da YLOD er en feil de kan se i butikken uten å være teknikkere. stå på ditt! om de krangler kontakter du forbrukerportalen.no Lenke til kommentar
eikr3 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 burde ikke være nødvendig å sende inn for å bekrefte feilen da YLOD er en feil de kan se i butikken uten å være teknikkere. stå på ditt! om de krangler kontakter du forbrukerportalen.no Ja eg tenkte å ringe forbrukerrådet sin telefon i morgen å høre hvilke rettigheter jeg har. De stengte 3 så jeg rakk det ikke i dag. Men om de sier jeg har rettighetene på min side så skal de få cashe ut så kjøper jeg maskinen et helt annet sted. Jeg har egentlig bare hatt gode erfaringer med servicen der, til tross for at det har tatt tid. Men det eneste jeg har reagert på er at kundene der får ingen papirer på at de har levert inn maskiner der, kun en kvittering på bytte av maskin ved utlevering av erst.maskin. Så om noe skulle skje kunne de jo egentllig nektet.. Servicesaken skriver de jo bare opp i en svart liten notisbok Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 det syns jeg er merkeligt! Lenke til kommentar
eikr3 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 det syns jeg er merkeligt! Vet ikke om det ikke er lov eller hva, men det er helt klart dårlig praksis At flere ikke reagerer på det synes jeg er rart. Der hvor jeg jobber hadde ingen kunder akseptert å levere fra seg mobilen sin uten å få papirer på at vi var i besittelse av den. Men jeg får vel bare vente til jeg har ringt forbrukerrådet i morgen for å se Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 ikke lever inn uten å få en bekreftelse! Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Bare ikke bland reklamasjon og garanti. Veldig mange butikker prøver å forvirre sine kunder med dette, og setter ofte en garanti-tid tilsvarende den perioden salgssted får garanti/reklamasjon fra sin leverandør. I Norge er denne perioden lengre enn i andre land. Her har man 2 års reklamasjonsrett, men 5 års reklamasjonsrett på produkter som er ment til å vare vesentlig lenger (TV-er, mobiler, vaskemaskiner, etc ... heriblant også PS3). Garanti er ikke noe man har krav på, men en ekstra avtale mellom butikk og kjøper som gir kjøper rettigheter utover kjøpsloven. Du kan heve kjøpet om produktet har hatt samme feilen (årsaken til feilen trenger ikke å være den samme) 2 eller 3 ganger og den er av vesentlig art, noen steder står det to ganger andre tre ganger, mener Forbrukerportalen har vist usikkerhet rundt dette tidligere, men under "To sjanser til å rette samme feil" kan du lese mer på denne siden: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=all. Det du også kan gjøre er å reklamere nå og prøve å heve kjøpet, da vil du få renter fra du søkte til du får reklamasjon om du har rett til å heve kjøpet. Du kan bruke http://www.forsinkelsesrente.no/ for å beregne eventuelt beløp. Om du ikke får produktet innen rimelig tid fra du sendte det til reperasjon, og i tillegg kan dokumetere at du har spurt etter produktet, kan du også heve kjøpet. Her kan du søke om å heve kjøpet: http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/398/klageview Det kan også være lurt å sende inn et spørsmål til forbrukerportelen.no, eller ringe dem for å få et objektivt syn på saken, eventuelt spørre om det er noe her du ønsker å benytte for å forsikre deg om at det jeg har skrevet stemmer. EDIT: En ting jeg ikke er helt sikker på er hvorvidt reklamasjonsretten utvides på de delene som blir byttet ut. Altså om du måtte fikse eller bytte Blu-ray-stasjonen så bør den nye også fungere i fem nye år fra siste fiks. Endret 27. september 2010 av tamarin Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 En ting er i hvert fall sikkert, har den vært inne i fem måneder il sammen i løpet av tre måneder, har de brukt urimelig lang tid på å rette feilen. Mer enn to uker bør det i utgangspuntet ikke ta, tar det mer enn en måned er det hevingsgrunn. Denne er for øvrig feilpostet, vi har et eget forbrukerrettforum her. *rapportert* Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Du kan heve kjøpet om produktet har hatt samme feilen (årsaken til feilen trenger ikke å være den samme) 2 eller 3 ganger og den er av vesentlig art, noen steder står det to ganger andre tre ganger, mener Forbrukerportalen har vist usikkerhet rundt dette tidligere Butikken(derav også verksted) har to rett til to avhjelpsforsøk. Oppstår sammen mangel for tredje gang har de rett til å få dette bekreftet, men ikke rett til å utføre nok et avhjelpsforsøk med mindre det er særlige grunner for dette. Dette er forbrukerkjøpsloven veldig klar på. § 30. Gjennomføring av avhjelp Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Men det blir en definisjonsak, minner ikke den artikkelen jeg leste på Forbrukerportalen angående dette for en stund siden, men kan hende jeg ikke husker det som stor der helt korrekt. Finner den ikke igjen, men mener at det stod noe om at loven ikke var helt spesifikk på når to og tre ganger gjelder, eller at det ikke var definert hvor mange ganger man kunne benytte seg av ekstra reparasjoner grunnet særskilte grunner, men at tre (en ekstra) burde være tilstrekkelig i slike tilfeller. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg tolker i dette tilfellet TS sitt innlegg som at SAMME feil ikke har oppstått mer enn 2 ganger (av de 4 feilene har 3 vært ulike) og at butikken sånnsett har lov til å reparere en gang til. Jeg ville likevel argumentert for at PSen har vært på reparasjon 1/6 av den tiden du har eid den og at du ihvertfall burde få et låneprodukt mens du venter. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg tolker i dette tilfellet TS sitt innlegg som at SAMME feil ikke har oppstått mer enn 2 ganger (av de 4 feilene har 3 vært ulike) og at butikken sånnsett har lov til å reparere en gang til. Jeg ville likevel argumentert for at PSen har vært på reparasjon 1/6 av den tiden du har eid den og at du ihvertfall burde få et låneprodukt mens du venter. Tja - hvis mesteparten av eietiden har medgått på avhjelp, så har jo ikke avhjelp funnet sted uten vesentlig ulempe for forbruker. At en har regel om 2x avhjelp for "samme" mangel, betyr ikke at alt annen avhjelp kan fortsette i det uendelige... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Nei, man må nok foreta en samlet vurdering av avhjelpsforsøkene. "Avhjelp" skal ikke være noen vesentlig ulempe, og det kan den fint bli selv uten at det er samme feil hver gang. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Mer enn to uker bør det i utgangspuntet ikke ta, tar det mer enn en måned er det hevingsgrunn. "Rimelig tid" er et definisjonsspørsmål. Forbrukerrådet har selv uttalt at over fem uker ikke er innen rimelig tid. De fleste reparasjonssaker tar av erfaring 3-4 uker. Her er det heller ikke samme feil fire ganger, men 3 forskjellige feil. Det er ingenting i Forbrukerkjøpsloven som sier at man har rett til å heve kjøpet ved fjerde gangs forskjellig feil, men de fleste forhandlere praktiserer noe lignende. At de tidligere reparasjonene har tatt lang tid, har ingen relevans så lenge kunden ikke har klaget på dette de forrige gangene. Men tar denne reparasjonen mer enn fem uker, er det hevingsgrunn. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er det fem uker de har uttalt? Mente FTU hade satt "grensen" på fire uker. Og jo, tiden på de tidligere avhjelpsforsøkene har betydning fordi den totale mengden avhjelp kan være en vesentlig ulempe for forbruker, selv om hvert avhjelpsforsøk er gjort på en uke. Eks: Jeg må levere inn telefonen min etter en uke pga feil. Etter en uke er samme feil der igjen, ny uke uten telefon. Så en ny feil etter en uke, enda en ny feil. Vanskeligheten her, er hva man kan kalle "vesentlig ulempe" når det er snakk om en spillkonsoll - som man ikke har noe objektivt "behov". "Vesentlig ulempe"-vurderingen er uavhengig av "rimelig tid"-vurderingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå