Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Muggsopp i hybel, ønsker å heve

Mendel

Anbefalte innlegg

Som emnet sier så har jeg muggsopp i hybelen jeg leier og ønsker derfor heve kontrakten jeg har med utleier da han viser ingen intresse for å fikse problemet som forutsaker dette.

Jeg flyttet inn i et bofellesskap i begynnelsen av August og fra første stund merket jeg at avløpet i dusjen var tett og måtte renses, samt at toalettet lakk. Prøvde først fikse avløpet i dusjen med salmiakk og flytende plumbo, men da det ikke hjalp tok jeg kontakt med huseier for å få dette staket opp.

Nesten en uke i etterkant av dette var huseier nedom og fikk fikset lekasjen på toalettet, men avløpet i dusjen var fortsatt tett.

Informerte huseier om dette, men det ble bare ignorert av han. Vi tenkte heller ikke så mye på det siden vannet rant av til slutt, vi måtte bare være litt forsiktig i dusjen og bruke lite vann. Dusjet en for hardt randt det da over og gulvet ble vått.

Ca 1 måned etter jeg flyttet inn tettet dessverre hele avløpet seg slik at vannet ikke rant ut, kontaktet derfor huseier igjen for å få dette fikset, han var nede dagen etterpå og "fikset" problemet, dette endte med at dusjen nå lekker og hvær gang en dusjer så er det vann over hele gulvet.

Dette har nå pågått i 2 uker snart og fordi dusjen har hatt dårlig avløp hele denne måneden + at bofellesskapet befinner seg under bakkenivå med liten eller ingen avluft så har muggsopp utviklet seg flere steder i bofellesskapet.

På mandag skrev jeg skriftlig reklamasjon til eier om problemene og manglene vi har i fellesskapet og jeg har også kontaktet fagmann som skal sjekke bofellesskapet for sopp.

Jeg mener at jeg har fulgt husleieloven ved å melde ifra om feil og mangler i bofellesskapet både skriftlig og muntlig samt informert om bofarlige forhold og ønsker derfor å kansellere min avtale med utleier da han viser liten/ingen intresse for å fikse problemene.

Har jeg full rett til å kansellere min avtale med utleier om fagmannen skulle finne muggsopp?

Legger ved bilder av noen av muggsopp flekkene jeg har funnet.

(Disse bildene er noen dager gamle, og noen av flekkene har både blitt mørkere og/eller større)

post-76193-1285157898,288_thumb.jpg

post-76193-1285157934,2456_thumb.jpg

post-76193-1285157960,4418_thumb.jpg

post-76193-1285157977,5267_thumb.jpg

post-76193-1285157989,9385_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innser at jeg kanskje skrev litt mye i forrige posten, så jeg summerer:

Jeg flyttet inn i et bofellesskap i august i forbindelse med skolegang, fra første stund har det vært problemer med lekkasje på dusj og dårlig avlufting slik at det har begynt å vokse muggsopp over alt.

Jeg har både skriftlig og muntlig gitt beskjed til utleier i snart 2 måneder uten at det har blitt tatt noen store grep for å fikse problemet.

Hvis en fagmann får bekreftet sopp i boligen, kan jeg da lovlig (ifølge husleieloven) si opp min avtale med utleier uten å gå gjennom oppsigelsestid?

Lenke til kommentar

Muggsopp i en leieleilighet vil som regel innebære at det er en mangel i husleielovens forstand. Når det er mangler ved en leilighet kan man ha krav på følgende:

•  
  • retting av mangelen
  • avslag i leie
  • erstatning
  • holde leie tilbake helt eller delvis

Når du har oppdaget muggsopp i leiligheten er det viktig at du gir beskjed til huseier så snart som mulig. Dersom man ikke gjør det kan man miste krav mot huseier, og man kan bli erstatningsansvarlig dersom soppen sprer seg og medfører ytterligere skader.

Retting av mangelen

Utleier skal rette mangelen innen rimelig tid etter at leier har gjort ham oppmerksom på forholdet. Hva rettingen innebærer varierer alt etter hvilken slags muggsopp det gjelder , og hva som er årsaken til at den har utviklet seg. Overfladisk muggsopp på bad kan vaskes bort, mens muggsopp som sitter i vegg krever større tiltak. I tillegg til at muggsoppen fjernes, må man gjøre noe med årsaken til at muggsoppen har vokst frem. Dette innebærer som regel tiltak som økt ventilasjon, økt varmetilgang og fjerning av møbler fra utsatte plasser slik at man får økt luftsirkulasjon.

Avslag i leie

Dersom utleier ikke retter feilen, eller dersom det tar noe tid før feilen blir rettet, kan du ha krav på avslag i leien i den perioden mangelen er til stede. Avslaget i leien skal være slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand, for eksempel 10 prosent verdireduksjon. Kravet på avslag er større ved omfattende tilfeller enn ved mer begrensede tilfeller av muggsopp. Det vil også ha betydning i hvilket rom muggsoppen er. Muggsopp i soverom, hvor man oppholder seg flere timer i strekk, vil som regel ha større negativ innvirkning på innklimaet enn muggsopp på baderom, hvor man ikke oppholder seg så lenge om gangen.

Heving av leieavtalen:

Du kan heve leieavtalen dersom mangelen medfører vesentlig mislighold av leieavtalen. Dette kan for eksempel være fordi skadene er så omfattende at retting ikke er mulig mens leiligheten er bebodd, eller fordi utleier ikke ordner opp innen rimelig tid. Heving av leieavtalen er mest aktuelt ved lange tidsbestemte avtaler, og der det bor barn som er i ferd med å utvikle allergiske reaksjoner. At leieavtalen heves betyr at du kan flytte ut uavhengig av oppsigelsestiden.

Erstatning:

Du har krav på erstatning for de økonomiske utgiftene du har hatt som følge av at leiligheten har en mangel. Eksempler på ting som kan kreves erstattet er for eksempel ødelagte klær som en følge av muggsopp i et klesskap. Dersom huseier ikke ordner opp innen rimelig tid kan dere også få erstattet forsvarlige utgifte ved å få mangelen rettet.

Erstatningsansvaret gjelder imidlertid bare tap som utleieren med rimelighet kunne forutsett. Husleieloven gjelder videre ikke erstatning for skade på person. Utgifter i forbindelse med helseplager som følge av muggsoppen må derfor kreves erstattet etter den vanlige erstatningsretten. Huseier blir da bare erstatningsansvarlig dersom han har vært uaktsom.

Dere har også plikt til å begrense eget økonomisk tape. Dette betyr for eksempel at hvis det er oppdaget mugg i et klesskap, så kan dere ikke få dekket tap som følge av at klær ble oppbevart i skapet etter at muggsoppen ble oppdaget.

Holde leie tilbake:

Du kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene du har mot utleieren som følge av mangelen. Dersom du deponerer den ubetalte leien i banken, og gir utleier beskjed om dette, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling.

Kilde: http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/faqs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...