Kajac Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Fikk denne meldingen av sjefen i går: Hei no må du svare når vi prøver å nå deg i går hadde du ikke stengt av pompen og det er gale pluss at du kom for sent på jobb og det går ingen flere advarsler nestegang har du ikke jobb.Sjefen kjenner jo ikke halve bakhistorien engang. At hun ikke fikk tak i meg kommer av at jeg slår av telefonen om natten, da jeg ikke vil bli vekket når jeg sover (det skjer oftere enn det høres ut som). I går slo jeg den på kl. 14.22, som var ca når jeg våknet (da vekkerklokken ikke ringte som planlagt). Stenge pumpen, altså snakk om bensinpumpen, siden jeg jobber på bensinstasjon. Det er nok min uoppmerksomhet. Ingenting gikk etter planen den dagen da kaffemaskin, vaskehall, og vannkran var ødelagt, der de to første har en vesentlig rolle i "stengeritualet". Dette forkludret selvfølgelig mine stengevaner. På en annen side har jeg stengt denne stasjonen gud-vet-hvor-mange ganger, og har aldri glemt det tidligere. At jeg kom for sent kommer av trafikkproblemer. Jeg kom 10 minutter for sent. På grunn av den nye ringvei-vest-tunellen, så blir det mye kø i den retningen jeg skal. Har kjørt samme vei uttallige ganger tidligere på samme tid, uten at det har vært noe problem før tunellen åpnet. Jeg kan ikke bare la sjefen tro jeg er en slask som kommer ranglene inn når det passer meg, og som ikke gidder å svare på telefonen. Hva skal jeg gjøre/si/etc? Endret 22. september 2010 av Kajac Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Forklar det slik du gjorde til oss nå? Om du aldri/skjeldent gjør feil så bør vell ikke det være et problem? Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Sjefen bryr seg neppe hvorfor du kommer for seint hvis du kommer for seint ofte. Men de fleste er nok forståelsesfull om det skjer et par ganger. Jeg ville skrudd på tlf om natten og skjerpet meg Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Fikk denne meldingen av sjefen i går: Hei no må du svare når vi prøver å nå deg i går hadde du ikke stengt av pompen og det er gale pluss at du kom for sent på jobb og det går ingen flere advarsler nestegang har du ikke jobb. Sjefen har ingen krav til at du er tilgjengelig utenom den tiden du står til disposisjon, altså den tiden du skal være på jobb. Hva du gjør utenfor arbeidstid har sjefen din ingenting med, med mindre du har en vaktjobb som sier at du skal være tilgjengelig 24/7. Her kan du henvise til arbeidsmiljøloven. Sjefen kjenner jo ikke halve bakhistorien engang. Stenge pumpen, altså snakk om bensinpumpen, siden jeg jobber på bensinstasjon. Det er nok min uoppmerksomhet. Ingenting gikk etter planen den dagen da kaffemaskin, vaskehall, og vannkran var ødelagt, der de to første har en vesentlig rolle i "stengeritualet". Dette forkludret selvfølgelig mine stengevaner. På en annen side har jeg stengt denne stasjonen gud-vet-hvor-mange ganger, og har aldri glemt det tidligere. Å prøve å bortforklare at du har gjort en feil, ved å skylde på forskjellige forhold er lite hensiktsmessig. Jeg antar at stenging av pumpene er en viktig del av sikkerheten ved en bensinstasjon og at man glemmer dette kan være ganske alvorlig. Uten at jeg kjenner forholdene. Du bør legge deg flat og innrømme tabben, du kan gjerne forklare hvorfor uten å bruke den som en unnskyldning. Forklar heller at du i alt dette, beklageligvis glemte å stenge pumpen. De fleste slike steder, har lister over gjøremål som skal gjøres ved stenging. Nettopp for at uforutsette hendelser ikke skal føre til slike forglemmelser, så du har kanskje brutt stasjones rutiner her. At jeg kom for sent kommer av trafikkproblemer. Jeg kom 10 minutter for sent. På grunn av den nye ringvei-vest-tunellen, så blir det mye kø i den retningen jeg skal. Har kjørt samme vei uttallige ganger tidligere på samme tid, uten at det har vært noe problem før tunellen åpnet. Selv jeg som bor i Trondheim har fått med meg denne åpningen. Jeg har også fått med meg at trafikketaten varslet at det kom til å føre til forsinkelser og trafikale problemer en stund rett etter åpning, frem til folk hadde lært seg nye kjøremønster osv. Så her burde du planlagt bedre og vært ute tidligere enn normalt, siden dette var nytt. Du er selv skyld i at du ble forsinket. Hadde det på den annen side vært en trafikkulykke som forårsaket at veien var stengt, omkjøring eller liknende, så kunne du påberopt force majeure. Du kunne sikkert også ringt og varslet at du sto i kø, kanskje du også gjorde det, men det kom ikke frem av posten din. Jeg kan ikke bare la sjefen tro jeg er en slask som kommer ranglene inn når det passer meg, og som ikke gidder å svare på telefonen. Hva skal jeg gjøre/si/etc? Når det kommer til oppsigelse, så kan du lese litt i arbeidsmiljøloven om akkurat det. Lykke til. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 NikkaYoichi: Takk for informativt svar. Det virker som at sjefen forventer at jeg skal ta telefonen 24/7, til tross for at jeg har svært konkrete arbeidslister å følge. Er ikke ringehjelp eller noe sånt. Det at jeg glemte å stenge pumpen er selvfølgelig min feil, og skulle aldri ha skjedd, og eneste unnskyldningen min er at jeg glemte det. På en annen side har jeg glemt dette kun én gang i løpet av de 6 månedene jeg har jobbet der, så jeg synes hun overreagerer siden dette har skjedd kun én gang. Når det kommer til køen: Ærlig talt, jeg kan ikke vite hvor det kommer til å bli kø og ikke bli kø. Jeg har heller ikke hørt noe om at trafikketaten har sagt at det blir store forsinkelser slik som du nevner. I utangspunktet er ikke veien jeg skal på berørt engang, det er bare det at alle bilene fra tunellen skal rundt rundkjøringen, og dermed setter en stopper for oss som kommer fra fyllingsdalen, helt til noen i rundkjøringen stopper og slipper oss inn. Dette skaper en kø som ikke var tilfelle før. Jeg vurderte å ringe, men da måtte jeg kjørt inntill et sted, og da hadde jeg nok kommet enda senere frem. Og jeg ringer ikke mens jeg kjører, ikke engang når det er kø. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Da bør du kjøre gjennom Sælenveien i stedet Lenke til kommentar
V_B Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Hvis det du har skrevet ble sendt på SMS og er direkte avskrift, så vil jeg påstå at du har en relativt useriøs arbeidsgiver. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå