SnittLeif Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hei! Jeg jobber i et miljø hvor vi har en del skrivere og ingen blir lagt inn automatisk. Etter at vi endret navnestandard på nettverksutstyret vårt tidligere i år kom jeg på at det kanskje kunne være greit å ha noen printerscript. Jeg laget da script for å legge til hver printer, og jeg laget et eget for å fjerne de printere som allerede lå inne. Et eksempel på et printerscript: ' Printer.vbs Dim objNetwork, strUNCPrinter1 strUNCPrinter1 = "\\printserver\printer1" Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network") objNetwork.AddWindowsPrinterConnection strUNCPrinter1 WScript.Quit ' Slutt på scriptet. Dette var den eneste måten jeg fant ut å gjøre det uten å måtte peke til printerdrivere. Så har vi scriptet for å fjerne skrivere: ' Printer.vbs ' Starter med å fjerne alle nettverksprintere Set WshNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network") Set Printers = WshNetwork.EnumPrinterConnections For i = 0 to Printers.Count - 1 Step 2 If Left(ucase(Printers.Item(i+1)),2) = "\\" Then ' WScript.Echo Printers.Item(i+1) WSHNetwork.RemovePrinterConnection Printers.Item(i+1) End IF Next WScript.Quit ' Slutt på scriptet. For de som skulle trenge det, så er det bare å låne litt koding her altså. Dette med printerscript viste seg forøvrig å bli litt for tungvint, så jeg tenkte da eventuelt på å lage et lite program som gjør akkurat de oppgavene som scriptene gjør. Noe ála dette: Jeg skulle også gjerne da hatt en liten beskjed som kommer opp og sier "Printer lagt inn" når man trykker på noe. Problemet ble da egen kompetanse. Alt bare stoppet opp, og jeg har ikke kommet meg noe lenger. Noen som har mulighet til å komme med noen tips? Alle forslag mottas med takk -SnittLeif Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Kan vel bare bruke con2print.exe i logon script?? Må sies at jeg ikke har tukla med dette på en stund, og litt usikker på hvordan det vil virke i Vista/W7/2008 miljøer. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Skulle kanskje nevnt også det at det varierer veldig hva folk vil ha som printere og hva som passer dem i forhold til hvor de er, så derfor vil ikke et logon script være spesielt gunstig. Utviklingen av dette programmet vil gi brukerne mer frihet og meg mer fritid Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Jeg må si at jeg ikke er helt overbevist om at dette kommer til å gi deg mer fritid eller frihet Men hva vet jeg, kanskje du har veldig flinke og snille brukere Uansett så kan logon script tweakes rimelig bra litt avhengig av hvordan dere har lagt opp nettverket. Endret 22. september 2010 av SweetMaryJane Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Snille veit jeg ikke om de er, men det finner vi i alle fall ut regner jeg med Jeg har nå i alle fall klart å overføre scriptene mine til den tanken jeg hadde om program. Eneste som nå egentlig mangler for meg å få til er at programmet sier noe sånt som "Printeren ble lagt til" eller noe i den duren. Det kunne også være ønskelig der å ha en chekbox som sier "Sett skriveren som standardskriver", og det tenker jeg kan løses med en enkel if-setning. Noen tanker? Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Litt avhengig av miljøet kan du bruke balloon tips tingen i Windows, eventuelt bare en vanlig msgbox popup. For å gjøre programmet enklest mulig kan du feks sette den skriveren folk legger til som standardskriver, slik at de bare trenger å trykke på den aktuelle skriveren for å sette den som standard. Trykker de på en skriver som allerede er lagt til kan du sjekke dette med en if, og bare sette den som standard hvis den allerede eksisterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå