Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Provosere politiet uten lovbrudd...?

raristam

Anbefalte innlegg

Hvis jeg vil bryte fartsgrensen er det mitt problem, ikke ditt. Det er heller ikke relevant. Uansett gir det deg ingen videre rett til å ligge i venstre felt mens det er ledig i høyre. Jeg trodde vi var enige om dette nå?

Nei, det er ikke relevant om du ønsker å bryte fartsgrensen eller ikke, eller hvorvidt den som ligger i venstre felt har lov til det eller ikke. Det som ER relevant er at du ikke har LOV til å kjøre forbi på høyre side av den bilen eller lyse opp kupéen med langlysene dine. Du står selvsagt fritt til å GJØRE det, men du må forvente deg å bli belønnet med bøter om du gjør det og blir stoppet av politiet.

Loven er klar og tydelig, om du ønsker å forholde deg til lovet er ikke tema. Om du har lyst til å bryte fartsgrensen, så burde det vel bry deg mindre om det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...] eller lyse opp kupéen med langlysene dine. Du står selvsagt fritt til å GJØRE det, men du må forvente deg å bli belønnet med bøter om du gjør det og blir stoppet av politiet.

Jeg er ikke enig i at å blinke med fjernlysene (for å få venstrekjørere til å flytte seg) er et brudd på vegtrafikklovens tredje paragraf, som du så fint dro frem.

Loven er klar og tydelig, om du ønsker å forholde deg til lovet er ikke tema. Om du har lyst til å bryte fartsgrensen, så burde det vel bry deg mindre om det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side uansett.

Selv om jeg skulle velge å bryte fartsgrensen betyr det ikke at jeg gir faen i resten av trafikkreglene.

Lenke til kommentar

[...] eller lyse opp kupéen med langlysene dine. Du står selvsagt fritt til å GJØRE det, men du må forvente deg å bli belønnet med bøter om du gjør det og blir stoppet av politiet.

Jeg er ikke enig i at å blinke med fjernlysene (for å få venstrekjørere til å flytte seg) er et brudd på vegtrafikklovens tredje paragraf, som du så fint dro frem.

Selv om jeg skulle velge å bryte fartsgrensen betyr det ikke at jeg gir faen i resten av trafikkreglene.

Neida. Bare 14 og 15.

Lenke til kommentar

Man SKAL ligge under fartsgrensen. Det er jo hele poenget med fartsgrensen, at det er maksimalt tillatte hastighet.

vis du virkelig skal begynne å pirke på det så er det vel slik at man skal ligge opp til og med fartsgrensen.

Hvis naboen raner banken, er det da greit at du raner postkontoret? Nei, selvsagt ikke. Slik barnehageargumentasjon bør vi selvsagt holde oss for gode for. Det hjelper deg også fint lite i en politikontroll å si: "Altså, ha forran kjører i fylla ass, så at jeg kjørte 120 i 60-sonen kan dere bare drite i."

å beklager men som det er tidligere henvist til uttalt av politiet at det er det eneste hjelpemiddelet man har for å gi signal.

men vis du sier deg uenig i det så er jo det helt greit.

Du har ikke lov til å kjøre forbi på høyre side. Med mindre alle felter har tett trafikk.

og du har ikke lov å unødig ligge i venstre felt. det er poenget. begge gjør noe galt, du kan ikke dra frem §3 og si at den som kjører forbi til høyre bryter denne regelen, det blir en uklar formulering, iallefall for meg. enten bryter begge denne eller så bryter ingen den.

så du mener at politiet ikke kan gi deg disp til å kjøre forbi på høyre side vis de av nødvnedghet ligger i venstre side, men at du må vente til det blir kø i begge felt for ø gjøre det, til og med vis politiet per telefon sier at du må bare kjøre forbi.

skal du fremdeles da insistere på at de legger seg i høyre felt?

Lenke til kommentar

Man SKAL ligge under fartsgrensen. Det er jo hele poenget med fartsgrensen, at det er maksimalt tillatte hastighet.

vis du virkelig skal begynne å pirke på det så er det vel slik at man skal ligge opp til og med fartsgrensen.

Skiltene som markerer fartsgrensen, tilhører skiltgruppen forbudssskilt - det burde være åpenbart hva de betyr, i alle fall hvis du er i besittelse av et førerkort.

Du har ikke lov til å kjøre forbi på høyre side. Med mindre alle felter har tett trafikk.

og du har ikke lov å unødig ligge i venstre felt. det er poenget. begge gjør noe galt, du kan ikke dra frem §3 og si at den som kjører forbi til høyre bryter denne regelen, det blir en uklar formulering, iallefall for meg. enten bryter begge denne eller så bryter ingen den.

så du mener at politiet ikke kan gi deg disp til å kjøre forbi på høyre side vis de av nødvnedghet ligger i venstre side, men at du må vente til det blir kø i begge felt for ø gjøre det, til og med vis politiet per telefon sier at du må bare kjøre forbi.

skal du fremdeles da insistere på at de legger seg i høyre felt?

Selv om andre bryter loven, betyr det ikke at du har lov til å bryte loven. Personlig ville jeg hvis det var en politibil, lagt meg i høyre felt og tilpasset farten slik at jeg ikke kjørte forbi dem.

Hadde det vært en hattkaill, så ville jeg kjørt i normal hastighet og kjørt forbi på høyre side om det måtte blitt konsekvensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...