banan2 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hei, Har seg slik at et eksternt firma trenger å koble seg på en server som står bak brannmur. Dette eksterne firmaet KREVER at vi setter opp L2TP/IPSec eller PPTP vpn som er integrert i Windows da de ikke støtter tredjeparts VPN klienter. Jeg har aldri brukt denne integrerte funksjonen og må vel helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner oppsettet på noen av disse. Har heller ikke funnet noen komplett guide som beskriver hvordan man bruker dette bak brannmur. Har forsåvidt installert rollen Network Policy and Access Services og sett litt på dette, men er jo så mye her.. Forsøkte i følge en guide, men den var veldig mangelfull og fikk det ikke til. Noen som har en komplett guide til hvordan man konfigurerer dette på serveren, eventuelt hva slags porter og slikt som må forwardes til serveren fra brannmuren? Og hvordan koble seg til .. ? Har forresten kun én offentlig IP-adresse, vil det si at det er muligheter for L2TP VPN kanal mot kun én server? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hvis du må bruke dette bak en brannmur, må du sette opp NAT og portforwarding i brannmur, hvilke porter som trengs står på Technet. Der finner du også masse informasjon og guider for oppsett av RRAS. http://technet.microsoft.com/en-us/network/bb545655.aspx En komplett gude til ditt nettverk, er umulig å lage da alle har forskjellig oppsett og du må nok lese og sammenligne med din egen infrastruktur for å finne ut hvordan det skal gjøres. Ellers må outsource arbeidet med å sette det opp, en IT ansvarlig kan ikke alt om alle teknologier. Og sensitive ting som VPN bør settes opp av noen som kan det. Men det er himla mye arbeid og mye config/testing som skal på plass. Alternativt har Citrix løsninger for dette, hvis firmaet allerede har innstallert Citrix klienten på maskinene. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Har sett litt på det du har gitt meg, men finner altså ingenting om L2TP eller PPTP til Windows Server 2008 med RRAS som jeg kan finne. En komplett guide var vel kanskje litt mye å spørre om, noen som derimot vet noe om dette og kan peke meg i riktig retning for å få satt opp dette? Er et relativt enkelt nettverk: En fysisk brannmur og en server bak med Server 2008 STD, ren installasjon, som skal fjernstyres. Har ikke fått noe kravspesifikasjoner om hvordan VPN skal konfigureres, så lenge det er L2TP eller PPTP. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Alt står på Technet (inkl PPTP eller IPsec/L2TP, http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc759171%28WS.10%29.aspx Enkelt nettverk ja, mye som må settes opp og confes fordet. Så du har litt jobb og testing foran deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå