Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[LØST] Knekt legitimasjon, gyldig om den er teipet sammen?

TheRealL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke basert på noen lover, men hva jeg tror er vanlig.

Jeg fikk beskjed da jeg skulle opprette nytt kundeforhold i banken at de kun godtok pass.

Dette sier meg at stedet som skal godta legitimasjonen har selv mulighet til å velge hvilken legitimasjon de godtar.

Selvfølgelig ville det være feil om du skulle inn på et utested og noen godtok kameraten din sitt førerkort og ikke ditt dersom begge er i god stand. Men dersom ditt er knekt tror jeg at de kan forbeholde seg retten til å nekte deg på bakgrunn av at de ikke godtar skadete/ødelagte bevis.

Dersom du skulle bli stoppet av politiet ville jeg tro at de godtar førerkortet ditt, men gir deg beskjed om å få skaffet deg et nytt.

Lenke til kommentar

Er ikke mitt førerkort, men var en fyr som hentet en pakke når jeg var på jobb her om leden (Jobber i Posten). Lot det gå, men i etterkant så sjekket jeg igjennom legitimasjons reglene i Posten og det eneste som sto der var at hvis bildet eller teksten var slitt bort sånn at det ikke var mulig og få all informasjon, så ville det ikke være gyldig.

Derimot så var all tekst, bilde, signatur etc. på dette kortet OK. UV merket var også OK.

På posten så er Førerkort, Bankkort, Pass og Postens ID kort gyldig legitimasjon.

Uansett så fikk det meg til og tenke om det faktisk er gyldig legitimasjon eller ikke hvis den er knekt, så lenge informasjonen er lesbar samt bilde og underskrift ville jeg anta at det var greit, men tenkte jeg skulle ta og dobbeltsjekke med noen smarte juss personer på forumet. :)

Lenke til kommentar

Ser vel ingen grunn til at det ikkje skulle være gyldig, men du bør uansett levere inn det gamle førerkortet hos biltilsynet og bestille eit nytt (du får eit midlertidig førerkort som du kan bruke i mellomtida).

Men når det er sakt så er vel gyldigheita av førerkortet avhengig av korleis det er skadd/knekkt. Vil det være ei fare for at f.eks dei to delane ikkje høyrer saman? Altså at du har navnet og bildet av ein 16 åring på eine sida og fødselsdatoen til ein som er 18+ på andre sida?

Kan forresten også nemne at ved skade på pass så kan det føre til problemer med innreise til enkelte land, men eg trur det skal mykje til for at du blir bøtlagt for å ha knekt førerkort så lenge førerkortet er lesbart og ikkje bærer preg av at du har gjort endringar på det.

Lenke til kommentar

TheRealL: Du har vel annen legimitasjon enn førerkortet? 0 stress å skaffe nytt førerkort, men da tar de fra deg det gamle, og da må du jo ha et alternativ.

Ekko: det er vesentlig forskjell på kravene til legimitasjon ved opprettelse av bankkonto og ved andre tilfellman signere digitalt med en signatur som er like bindende som en vanlig signatur skrevet med penn på papir. Da sier det seg selv at man må være megeer der man har bruk for legimitasjon. Husk at med en nyopprettet bankkonto kan t streng når det gjelder nyopprettelse av bankkontoer, slik at uvedkommende ikke kan opprette konto i ditt navn.

Et relevant sitat fra en annen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1006583&st=0&p=13840950&&do=findComment&comment=13840950

Den strikteste definisjonen på gyldig legitimasjon (i alle fall rent innenriks) finner man i hvitvaskingsforskriften § 5.

Vilkårene etter denne paragrafen er som følger:

- Utstedt av offentlig myndighet eller annet organ med gode kontrollrutiner (typisk Posten, banker, og Forsvaret)

- Inneholde følgende informasjon:

* Fullt navn

* Navnetrekk (signatur)

* Fotografi

* Fødselsnummer

Det følger av alkoholforskriften § 2-4 at ansatte har ved tvil om alder rett og plikt til å avkreve legitimasjon. Legitimasjon som fyller kravene i hvitvaskingsforskriften må anses å fylle kravene til legitimasjon etter alkoholforskriften.

Ut av paragrafen kan man lese hvilken informasjon som må være intakt for at det skal være godt nok.

Lenke til kommentar

Som skrevet så er det ikke mitt førerkort, det var førerkortet til en fyr som var innom på jobb her om leden og henta en pakke (Rekommandert sending). Førerkortet var knekt sånn at halvparten av informasjonen var på den ene siden, og den andre halvparten på den andre siden. Så det var lett og se at dette var ett og samme førerkort, og ikke noe falske greier.

Det eneste jeg lurer på for fremtidige kunder er om knekt bankkort/førerkort er 100% gyldig legitimasjon for og hente ut sendinger og ta ut/sette inn penger/ta ut giro utbetaling.

Lenke til kommentar

...

Ekko: det er vesentlig forskjell på kravene til legimitasjon ved opprettelse av bankkonto og ved andre tilfellman signere digitalt med en signatur som er like bindende som en vanlig signatur skrevet med penn på papir. Da sier det seg selv at man må være megeer der man har bruk for legimitasjon. Husk at med en nyopprettet bankkonto kan t streng når det gjelder nyopprettelse av bankkontoer, slik at uvedkommende ikke kan opprette konto i ditt navn.

Jeg har litt problemer med å skjønne det du skriver her og hva du vil frem til.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Som skrevet så er det ikke mitt førerkort, det var førerkortet til en fyr som var innom på jobb her om leden og henta en pakke (Rekommandert sending). Førerkortet var knekt sånn at halvparten av informasjonen var på den ene siden, og den andre halvparten på den andre siden. Så det var lett og se at dette var ett og samme førerkort, og ikke noe falske greier.

Det eneste jeg lurer på for fremtidige kunder er om knekt bankkort/førerkort er 100% gyldig legitimasjon for og hente ut sendinger og ta ut/sette inn penger/ta ut giro utbetaling.

Du kan nok nekte å godta ein slik legitimasjon med den begrunnelse at du har vanskeligheiter med å lese informasjonen som står i knekken eller dersom du er i tvil om dei to delane høyrer sammen. Det skal nok godt gjerast at nokon kan straffe deg for å kreve å få sjå eit anna ID-dkoument dersom førerkortet er knekt.

I ei rekommandert sending så er det du som skal forsikre deg om at du leverer pakken til rett person.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er i hvilken grad en legitimasjon mister sin troverdighet ved fysisk skade.

For passloven og pass som ID-kort gjelder det at politiet kan kreve passet innlevert dersom passet er "skadet, slitt, eller dets opplysninger ikke lenger svarer til innehaverens utseende" (passloven § 7 bokstav d).

I de fleste tilfeller er det ikke regulert ved lov hva som er godkjent legitimasjon. I så tilfelle spørs det rett og slett på hvor troverdig legitimasjonen er. Selv om et førerkort er knekt i to er identitetsbiten i behold hvis knekken er gått helt i ytterkanten. Spørsmålet du må stille deg er hvorvidt skaden gir grunn til å tvile på at legitimasjonen er reell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...