sindre101 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Min acer 5920G tok nettopp kvelden. Når jeg tar på laptopen så hører jeg at maskineret går i gang, men skjermen er helt svart...Noen som kan hjelpe? Kan skjermkortet ha "brent opp" eller noe? HJELP! TAKK! Lenke til kommentar
Asmodeanx Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei, vet ikke om dette fortsatt er aktuelt, men jeg har muligens hatt samme problemet skjermen er ikke helt sort, men heller litt grålig med noen rare vertikale striper? Hvis den står på lenge nok, bare restarter den seg? Hvis du prøver å plugge i en HDMI-kabel til en ekstern skjerm, får ikke den eksterne skjermen kontakt med pc'en din? Er svaret ja på disse tre spørsmålene har du de samme symptomene min hadde, og jeg kan nesten garantere at skjermkortet har "brent opp" som du sier det. Det er dessverre en gjenganger med denne pc-modellen, da den holder veldig høy temperatur. Hvis den er yngre enn 3 år gammel og du ikke har åpnet den opp og rotet rundt inni tror jeg fortsatt du har reklamasjonsrett. Men dette involverer ofte en frustrerende venteperiode mens den er inne på reperasjon, og vær klar over at de formaterer alle data. Hvis du har viktige data kan du redde dem ved å overføre dem fra harddisken din til en annen (men siden pc'en din ikke vil starte, må du åpne pc'en for å fysisk få tilgang til harddisken slik at du kan feste nødvendige kabler og sånn til den, og da ryker fort reklamasjonsretten. Men hvis du kjenner noen som har peiling kan det hende det ornder seg.) Alternativt kan du ofte be om at plassen du leverer den inn til tar backup for deg før de formaterer, men dette koster flesk. Det mest radikale alternativet (som jeg gjorde) er å skru ut skjermkortet og steke det i ovnen (ja det høres sykt ut, men logikken er enkel. høy temperatur over lang tid har fått de bitte små "ledningene" til å bli sprø og til slutt brytes, slik at kortet ikke har kontakt. steking i ovn får dem til å smelte sammen igjen). Dette er på ingen måte noen sikker løsning, og i beste fall bare utsetter det den uungåelige slutt, så det bør KUN GJØRES HVIS DET ENESTE ALTERNATIVET ER Å KASTE PC'EN. Skulle dette bli aktuelt finnes det flere folk der ute som har dokumentert prosessen, både på blogger og youtube, komplett med steketid og temperatur;) Men jeg tar ingen ansvar for eventuelt utfall! Lykke til Lenke til kommentar
sindre101 Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Hei, vet ikke om dette fortsatt er aktuelt, men jeg har muligens hatt samme problemet skjermen er ikke helt sort, men heller litt grålig med noen rare vertikale striper? Hvis den står på lenge nok, bare restarter den seg? Hvis du prøver å plugge i en HDMI-kabel til en ekstern skjerm, får ikke den eksterne skjermen kontakt med pc'en din? Er svaret ja på disse tre spørsmålene har du de samme symptomene min hadde, og jeg kan nesten garantere at skjermkortet har "brent opp" som du sier det. Det er dessverre en gjenganger med denne pc-modellen, da den holder veldig høy temperatur. Hvis den er yngre enn 3 år gammel og du ikke har åpnet den opp og rotet rundt inni tror jeg fortsatt du har reklamasjonsrett. Men dette involverer ofte en frustrerende venteperiode mens den er inne på reperasjon, og vær klar over at de formaterer alle data. Hvis du har viktige data kan du redde dem ved å overføre dem fra harddisken din til en annen (men siden pc'en din ikke vil starte, må du åpne pc'en for å fysisk få tilgang til harddisken slik at du kan feste nødvendige kabler og sånn til den, og da ryker fort reklamasjonsretten. Men hvis du kjenner noen som har peiling kan det hende det ornder seg.) Alternativt kan du ofte be om at plassen du leverer den inn til tar backup for deg før de formaterer, men dette koster flesk. Det mest radikale alternativet (som jeg gjorde) er å skru ut skjermkortet og steke det i ovnen (ja det høres sykt ut, men logikken er enkel. høy temperatur over lang tid har fått de bitte små "ledningene" til å bli sprø og til slutt brytes, slik at kortet ikke har kontakt. steking i ovn får dem til å smelte sammen igjen). Dette er på ingen måte noen sikker løsning, og i beste fall bare utsetter det den uungåelige slutt, så det bør KUN GJØRES HVIS DET ENESTE ALTERNATIVET ER Å KASTE PC'EN. Skulle dette bli aktuelt finnes det flere folk der ute som har dokumentert prosessen, både på blogger og youtube, komplett med steketid og temperatur;) Men jeg tar ingen ansvar for eventuelt utfall! Lykke til Takk for svar. Jeg har prøvd å koble til tv via HDMI. Jeg har også prøvd å kontakte den til en annen pcskjerm uten hell. Jeg kjøpte laptopen i august 2007, så å klage hjelper nok ikke. Jeg har også mistet kviteringen . Jeg er ikke så pcfreak, og tviler på at jeg vil klare å ta skjermkortet. Men en annen ting. Har ladern din blitt ødlagt? Min har blitt ødlagt 2 ganger. En uke før laptopen sluttet å fungere, lagret jeg alt jeg ønsket på en minnepenn. FLAX AT JEG GJORDE DETTE Endret 30. september 2010 av sindre101 Lenke til kommentar
Asmodeanx Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det har aldri vært noe kluss med laderen nei. Det trenger ikke være så vanskelig som du kanskje tror å fjerne skjermkortet. Om jeg ikke husker feil er det eneste man må fjerne for å få tilgang, selve coveret under pc'en (og batteriet). Igjen skal det kunne gå an å finne videoer av folk som monterer/demonterer laptoper på youtube og denslags for hjelp, men det beste er jo helt klart å få en med peiling til å gjøre det, for det er jo fort gjort å gjøre noe galt om man ikke er vant med slike ting. Bra med backup ja! JEg hadde aldri backet opp noenting, så det var ganske krise for min del;) Første jeg gjorde når jeg fikk den i gang var selvfølgelig å backe opp mest mulig, men tror du jeg har lært og tatt jevnlige backups siden den gang? Nope Lenke til kommentar
sindre101 Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Jeg skal kjøpe MSi gx660 266NE. Den har høy skjermkorttemperatur, men en kjølevifte kan vel hjelpe? Noen tips? Endret 30. september 2010 av sindre101 Lenke til kommentar
Asmodeanx Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Aner ikke. Jeg antar at du tenker på disse kjølemattene du legger under laptopen, som har en gigantisk vifte som sviver? Jeg har ikke giddet å sette meg ordentlig inn i det fordi det virker litt vel upraktisk og en anelse støyete i forhold til hva man får igjen (iallfall for noen år tilbake var det bare snakk om noen 3-4-5 grader forskjell (then again, de 3-4-5 gradene kan jo fort være det lille som gjør at skjermkortet akkurat kommer under kritisk varme) Lenke til kommentar
sindre101 Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Aner ikke. Jeg antar at du tenker på disse kjølemattene du legger under laptopen, som har en gigantisk vifte som sviver? Jeg har ikke giddet å sette meg ordentlig inn i det fordi det virker litt vel upraktisk og en anelse støyete i forhold til hva man får igjen (iallfall for noen år tilbake var det bare snakk om noen 3-4-5 grader forskjell (then again, de 3-4-5 gradene kan jo fort være det lille som gjør at skjermkortet akkurat kommer under kritisk varme) Har sett noen videor på youtube nå. Det er ikke helt logisk....Kortet ble ødlagt p.g.a. høy varme, da hjelper det vel ikke å tilføre enda mer varme....Ikke logisk! Kortet er nok ødlagt uansett, så det skader ikke å prøve....Fant faktisk min modell på youtube også, noe som tyder på at en del har fått samme problem som meg. Lenke til kommentar
Asmodeanx Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Jeg antar du snakker om skjermkortsteking nå? (det var bare at du quota der jeg snakker om vifter). Ja det er et ganske spredt problem med 5920g. Det er den jeg har og, og jeg så en annen her som posta om samme modell som også hadde samme problem. Han snakket forøvrig om rett og slett å kjøpe et helt nytt skjermkort. ang.logikk: Nei det hadde selvsagt ikke vært noe poeng i å ha den i ovnen i 12 timer på 60-70 grader (som er forholdene den fort blir utsatt for i maskinen), men poenget med å ha den opp mot 200 grader er at man kommer over/rundt smeltepunktet i metallet til disse "ledningene", noe som gjør at de,hvis man ikke er uheldig, smelter sammen igjen. En annen mer direkte metode er jo å faktisk lodde det selv, men da må man jo iallfall ha peiling og bra utstyr! Men merk at jeg ikke er elektriker, så alt jeg nettopp har sagt kan godt være bullshit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå